Denník N

Čo robiť pri úzkosti či panickom ataku a čo ich spúšťa? Psychologička Ashford aj o tom, čo prejavy ešte zhoršuje

Psychologička Jana Ashford. Foto N - Vladimír Šimíček
Psychologička Jana Ashford. Foto N – Vladimír Šimíček

Skúste svoje emócie nepotláčať, ale uvedomiť si ich a pomenovať, radí psychologička a psychoterapeutka Jana Ashford.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Panický atak môže byť nesmierne traumatický zážitok. Zvlášť keď príde prvý raz a my nevieme, čo sa deje.

Človek si myslí, že má infarkt, zomrie alebo sa zblázni.

Prejavy panického ataku môže zvýrazniť veľa vecí, napríklad nepríjemná predstava, že nás v takom stave uvidia kolegovia v práci. „Pomôcť môže už to, že človek pôjde na toaletu alebo do kuchynky, kde je menej ľudí,“ hovorí psychologička Ashford.

Panické ataky sa však podľa nej dajú úplne vyliečiť a s úzkosťami sa dá tiež veľmi dobre pracovať. Výbornou pomôckou sú jednoduché dychové cvičenia.

V rozhovore sa dočítate:

  • prečo nás trápia úzkosti a panické ataky;
  • čo robiť, keď sme sami alebo v práci;
  • aké prejavy si všímať;
  • čo pri ataku nerobiť;
  • aké dychové cvičenie nám pomôže;
  • prečo nás pri úzkostiach bolí chrbát.

V druhej časti textu je priložený doplňujúci rozhovor s fyzioterapeutkou Luciou Mercekovou, ktorá vysvetľuje, prečo aj boľavý chrbát a závraty môžu spôsobiť úzkosti a ako si môžeme pomôcť.

Aký je rozdiel medzi panickými atakmi a úzkosťami?

Panické ataky patria pod úzkostné poruchy. Úzkosť je skôr dlhodobejší, menej intenzívny stav, pri ktorom vieme často vystopovať jeho spúšťače. Ataky sú náhle a intenzívne a spúšťač nemusí byť zjavný. Aj ľudia, ktorí s nimi majú skúsenosti, zvyknú vravieť, že nevedia, ako a prečo prišiel.

Aj ja som mával silné panické ataky a bol som presvedčený, že zomieram. Človeku sa nechce veriť, že je fyzicky v poriadku.

Ataky sú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Duševné zdravie

Radíme športovcom

Rozhovory

Vzťahy

Šport a pohyb, Zdravie

Teraz najčítanejšie