Denník N

Pozor, výtlk – Slováci vyvinuli aplikáciu, ktorá upozorňuje na výtlky na cestách

Aplikáciu si už stiahlo niekoľko sto ľudí. Tvorcovia by privítali spoluprácu s partnerom vyvíjajúcim navigácie.

Slovenské cesty sú často v katastrofálnom stave. Pomôcť šoférom zabrániť poškodeniu auta môže nová aplikácia Vyhni sa výtlkom. Vyvinuli ju na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave.

„Aplikácia pomáha šoférom vyhnúť sa výtlkom a cestárom ľahšie ho nájsť,“ povedala študentka Monika Sanyová. Na projekte pracovala v rámci bakalárskej práce.

Aplikáciu si nainštalujete do telefónu, ktorý položíte na palubnú dosku auta, čiže pevnú časť. Nie na sedadlo, aby otrasy neboli tlmené, vysvetlil pre Denník N Tomáš Kováčik, odborný asistent na Fakulte informatiky a informačných technológií (FIIT) STU, ktorý študentku viedol.

„Pri prejazde výtlkom sa náraz prenáša až k telefónu. Otrasy zaznamená akcelerometer zariadenia,“ povedal Kováčik.

Pozor, výtlk

Každú minútu sa údaje zozbierajú a posielajú na server. „Iní šoféri, ktorí prechádzajú tým istým úsekom, uvidia na mape čiernu bodku, ktorá ich upozorní, aby si dávali pozor, lebo na danom mieste je výtlk alebo nejaká nerovnosť,“ dodal Kováčik.

Algoritmus vyhodnocuje tri kategórie výtlkov podľa veľkosti (sily otrasu). Zariadenie ich zachytí iba vtedy, ak cez ne vodič prejde. V prípade, že výtlk miniete, ale vedľa je spolujazdec, môžete ho do aplikácie zaniesť tak, že telefónom na približnom mieste výskytu výtlku zatrasiete, aby ste simulovali náraz.

Screenshot_2016-02-16-14-47-30
Záber z aplikácie Vyhni sa výtlkom. Foto – Archív T. K.

Opravené výtlky vymažú

Ak vodič schádza z obrubníka, aplikáciu by mal vypnúť, aby náraz nevyhodnotila ako výtlk. „Projekt skončil ako úspešný bakalársky projekt. Aplikácia by sa dala ešte dopracovať,“ objasňuje Kováčik. Doplniť by sa dala o zvukové hlásenie, ktoré by šoféra upozornilo, že sa blíži k nerovnosti na ceste. Momentálne má varovanie podobu čiernej bodky na Google mape.

„Výtlky, ktoré sú už opravené, sa nám dajú nahlásiť a my ich vymažeme. Je tam algoritmus, ktorý po nejakom čase výtlk vymaže, ak daným úsekom prechádzajú šoféri a už ho nezaznamenávajú,“ opisuje informatik.

Aplikáciu si už stiahlo niekoľko sto ľudí. „Privítali by sme spoluprácu s partnerom vyvíjajúcim navigácie,“ priblížil Kováčik najbližšie plány do budúcnosti.

„V Bostone som zachytil podobnú aplikáciu, ktorú vyvinuli za desaťtisíce dolárov. Nám sa to podarilo v rámci bakalárskej práce zadarmo. Neviem o tom, že by bostonskú aplikáciu ďalej rozvíjali. Naša nie je limitovaná geograficky, funguje na celom svete,“ odpovedal Kováčik na otázku, či vo svete existujú obdobné aplikácie.

Appka na kontrolu taxikárov

Slovenskí študenti a vedci zlepšujú dopravu a komfort vodičov a pasažierov aj ďalšími aplikáciami. „Venovali sme sa vyvinutiu multimediálneho systému pre taxislužby. Nejde o aplikáciu, vďaka ktorej si objednáte taxík. Zamerali sme sa na to, čo sa s človekom stane po nasadnutí do taxíka,“ vysvetlil zameranie aplikácie Peter Pištek, prodekan na FIIT STU a vedúci Výskumného laboratória FIIT-Molpir.

„V sedadle spolujazdca je namontovaný tablet. Zákazník na ňom môže ovládať rôzne multimédiá – hudbu, filmy alebo môže surfovať na internete. Z RSS čítačiek má k dispozícii najnovšie správy,“ opísal schopnosti aplikácie Pištek.

Tá najdôležitejšia schopnosť aplikácie je iná. „Na Google mape si klient môže kontrolovať, či ho taxikár neokráda. Turisti z cudziny môžu dostať aj ukážkovú trasu mesta, lebo taxikár cestu umelo predlžuje,“ vysvetlil nám prodekan.

screen
Aplikácia vyhodnotí ideálnu trasu a vzdialenosť do cieľa. Foto – Archív P. P.

Už jazdí v taxíkoch

Projekt zrealizoval Martin Polák, študent na FIIT STU. Aplikáciu už využívajú v Prahe. „Je plne nasadená v taxislužbe, ktorá má 120 taxíkov. Pracuje sa na ďalšej taxislužbe, ktorá má zhruba dvesto taxíkov,“ hovorí Pištek.

„Je to skôr určené pre biznis klientelu, ktorá ide na dlhšie trasy. Na krátke trasy si film nepustíte,“ dodal.

Ak sa klientovi nezdá okolie, na mape si pozrie, kde sa nachádza či ako ďaleko je od cieľa. Vďaka aplikácii vie nahlásiť, že taxikár nešiel tak, ako mal.

Virtuálny plot

Na škole vyvinuli aj Monitorovací systém v nákladnej doprave, určený je hlavne pre malých prepravcov.

Do systému študenti zapracovali viacero funkcií. Jednou z nich sú monitorovacie senzory. „Napríklad vakcíny sa musia prepravovať do určitej teploty. Ak sa prekročí, celá várka sa vyhodí, lebo je znehodnotená. Senzor dokáže odhaliť, kde nastala chyba. Vie vylúčiť alebo potvrdiť chybu na strane prepravcu zásielky.“

„Riešiť dokážeme aj krádež tovaru. Ak pridáte senzor na kontrolu dverí, viete, či boli, alebo neboli otvorené. Viete povedať, že tovar bol odpečatený pri kontrole políciou alebo colníkmi, ale inak boli dvere stále zatvorené,“ hovorí Pištek.

„Tovar vieme dať do virtuálneho plota. Pomocou GPS sledujeme, či z neho nevyšiel. Ak áno, vieme zistiť jeho polohu.“

Systém poskytuje vodičovi prehľad o situácii na ceste pred ním. Analyzovať dokáže aj jeho jazdný štýl.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Veda

Teraz najčítanejšie