Denník N

Ježiš, to si ty? Sto rokov som ťa nevidel. Nová inscenácia SND prichádza neskoro

Martin Šalacha v hlavnej úlohe hry Ježiš z Montrealu. Foto - Robert Tappert
Martin Šalacha v hlavnej úlohe hry Ježiš z Montrealu. Foto – Robert Tappert

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Pašiové hry, uvádzané každý rok, sú už výrazovo ošúchané. A tak kňaz, pod ktorého taktovkou sa konajú, osloví mladého herca, aby ich oživil. Už v tomto možno šípiť budúcu zápletku a zárodok problému. Áno, modernizácia biblickej látky nedopadne podľa predstáv cirkevného otca a pobúri členov jeho širšej obce.

Tento konflikt by sám vystačil na dramatický príbeh, no nejde o hlavný motív úspešného filmu Ježiš z Montrealu (1989). Kanadskému režisérovi Denysovi Arcandovi sa podarilo čosi silnejšie.

Jeho hlavný hrdina Daniel je síce obvinený priam z blasfémie, on sám však pritom nadobúda kontúry biblického Ježiša. Ten, ktorý sa rúha, je zároveň nositeľom utrpenia.

Arcand na jednej strane poukazuje na skostnatenosť cirkvi, no činí tak pomocou jej najsvätejšej postavy. Neodmieta Ježiša, ale hľadá mu možné miesto v modernom svete.

Slovenské národné divadlo cez víkend odpremiérovalo predstavenie Ježiš z Montrealu, ktoré sa do veľkej miery drží filmovej predlohy. Mohlo by sa teda zdať, že išlo len o to, aby sa divadelnými prostriedkami šikovne rozohral Arcandov podnetný príbeh.

Lenže podobne ako pri zaprášených pašiových hrách, aj tu sa treba pýtať, čo povie príbeh civilného Ježiša z konca 80. rokov dnešnému publiku.

Foto – Robert Tappert

Mesiáš proti úpadku

Nachádzame sa na vrchole turbokapitalizmu. Po zvrhnutí totalitných režimov aj poslední občania západnej hemisféry utekajú do náruče supermarketov. Kto chce kritizovať sprievodné neduhy, ukáže prstom na bujnenie ohlupujúcej reklamy, na rozkvet pornopriemyslu, na sociálne rozdelený svet a šíriace sa bezdomovectvo.

Jasne sa tu črtá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie