Denník N

Prečo viac ľudí ako Super Bowl sledovalo už len pristátie na Mesiaci? Taylor Swift za to teraz nemôže

Taylor Swift, quarterback tímu Kansas City Chiefs Patrick Mahomes a Elon Musk. Foto – AP
Taylor Swift, quarterback tímu Kansas City Chiefs Patrick Mahomes a Elon Musk. Foto – AP

Americký futbal je taký sofistikovaný, že sa mu v športe vyrovná len šach. Akurát miesto figúrok máte tých najuniverzálnejších športovcov, hovorí komentátor Super Bowlu Ladislav Fabo.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Uplynulá noc patrila v Spojených štátoch 58. Super Bowlu, teda finále ligy amerického futbalu NFL.

Podľa prvých odhadov podujatie sledovalo v USA viac ako 115 miliónov divákov, čo by znamenalo rekord v histórii americkej televízie.

Vyššiu sledovanosť (125 miliónov) malo v USA už len pristátie na Mesiaci, to však v roku 1968 prenášalo viacero televíznych staníc. Okrem pristátia je v historickej prvej desiatke už len deväť Super Bowlov.

K miliónovej sledovanosti prispela aj populárna speváčka Taylor Swift, ktorá sa Super Bowlu zúčastnila ako diváčka, keďže jej priateľ Travis Kelce patrí ku kľúčovým hráčom tímu Kansas City Chiefs.

Chiefs finálový duel proti San Franciscu 49ers vyhrali 25:22 po predĺžení a potvrdili pozíciu najlepšieho tímu súčasnosti. Do Super Bowlu postúpili štyrikrát za posledných päť rokov, trikrát dokázali zvíťaziť. Podobná nadvláda je v NFL raritou.

Super Bowl je tradične aj kultúrno-spoločenskou, nielen športovou udalosťou a mnohí fanúšikovia ho sledujú aj kvôli kreatívnym televíznym reklamám či polčasovému vystúpeniu populárnych umelcov.

Tento rok v takzvanej Halftime show vystupoval spevák Usher, vlani to bola Rihanna, pred ňou Eminem, The Weeknd, Shakira, v minulosti Coldplay, U2, Madonna, Paul McCartney, Michael Jackson a tak ďalej. Na trávniku vystupujú zadarmo, účasť je vecou prestíže.

Známi interpreti, celebrity v hľadisku či kreatívne televízne reklamy však nie sú hlavným dôvodom, pre ktorý je Super Bowl taký populárny. Ide len o pozlátko, obalené okolo konkrétneho športu, z ktorého sa v priebehu rokov stal miliardový biznis výrazne vzdialený od čísel, aké generujú ostatné športové odvetvia.

Tým športom je americký futbal. V Spojených štátoch je jedinečným fenoménom a synonymom úspešného a výnosného biznisu.

Športový priemysel v posledných dekádach výrazne rástol, no príbehy tímov NFL toto konštatovanie posúvajú na úplne inú úroveň. Napríklad klub Dallas Cowboys. Podnikateľ Jerry Jones ho v roku 1989 kúpil za 140 miliónov dolárov (na dnešné peniaze cca 350 mil.), vlastní ho dodnes, no jeho hodnota narástla na 9 miliárd.

Cowboys sú dnes najhodnotnejším športovým klubom sveta, no zďaleka nie sú jediní, komu sa v NFL ekonomicky darí. V najnovšom vydaní rebríčka Forbes sa do top 50 dostalo hneď 30 z 32 klubov NFL, v prvej desiatke ich je sedem. Najhodnotnejší futbalový tím, Real Madrid, je na 11. mieste, Manchester United je 13. FC Barcelona 18.

Úspech NFL nie je náhodný. Liga profituje z premysleného a atraktívneho súťažného formátu, z neustálych inovácií, z kreatívneho prepojenia s fanúšikmi, no v prvom rade oslovuje tým, že šport, ktorý prináša, dokáže byť nesmierne pútavý.

Hra, ktorá sa na prvý pohľad môže javiť ako obskúrne zápasenie postavené na hrubej sile, je v skutočnosti komplexnou a takticky mimoriadne sofistikovanou disciplínou, ktorá okrem výnimočnej atletickosti vyžaduje aj vysokú úroveň inteligencie.

„Americký futbal sú strategické šachy, premyslenejšie ako v ktoromkoľvek inom športovom odvetví. Jednotlivé akcie sú také prepracované a je ich tak veľa, že sa vo svete športu ponúka paralela naozaj len so šachom. Akurát v tomto prípade namiesto figúrok máte tých najuniverzálnejších športovcov,“ hovorí Ladislav Fabo, bývalý hráč amerického futbalu, ktorý v noci pre české a slovenské publikum komentoval Super Bowl.

V texte vysvetľuje, vďaka čomu NFL každoročne zarába miliardy, ako určuje trendy v inováciách či v televíznom vysielaní, ako to vyzerá s expanziou do Európy a v akej podobe uvidíme americký futbal na olympiáde 2028 v Los Angeles.

Travis Kelce a Taylor Swift po víťaznom finále. Foto – AP

Dráma a silné príbehy

Žiadna športová organizácia nemá také vysoké príjmy ako NFL. Vlani medziročne presiahli 19 miliárd dolárov, plán na rok 2027 hovorí o 25 miliardách. V poradí druhá bejzbalová MLB vykázala vlani príjem 11 miliárd, v prípade NHL to bolo približne 6 miliárd.

Podobné rozdiely v prospech amerického futbalu ukazuje aj čistý zisk; dominanciu NFL však najvýraznejšie dokumentuje celková hodnota 32 klubov, ktorá presahuje 160 miliárd. Na porovnanie hodnota klubov anglickej Premier League sa odhaduje na 30 miliárd, tímy F1 majú dokopy hodnotu približne 19 miliárd dolárov.

Čo stojí za takým výrazným ekonomickým úspechom? „Americký futbal je vo svojich základoch výhradne

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie