Denník N

Nebolo by správne nepovedať si pravdu do očí, tvrdil skladateľ Ladislav Burlas. Hovoril ju o iných aj o sebe

Ladislav Burlas (3. 4. 1927 - 11. 2. 2024). Foto - archív TASR
Ladislav Burlas (3. 4. 1927 – 11. 2. 2024). Foto – archív TASR

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Ako gymnazista počas druhej svetovej vojny muzicíroval vo dvojici s Mikulášom Schneiderom-Trnavským, hudbu študoval aj u ďalšieho z otcov modernej slovenskej hudby Alexandra Moyzesa.

Už z toho je zrejmé, že bol pri mnohých kľúčových udalostiach dejín 20. storočia a poznal mnohé osobnosti. Sám sa stal jednou z nich – ako skladateľ, historik, publicista, teoretik a pedagóg.

Takúto dlhú aktívnu hudobnú dráhu by sme museli hľadať veľmi dlho, ak by sme vôbec nejakú našli. Ladislav Burlas sa totiž dožil 96 rokov, hudbe prepadol už ako trojročný, keď začal doma v Trnave stláčať klávesy rodinného klavíra, a aj na sklonku života sa neustále zaujímal o aktuálne dianie.

Počas uplynulého víkendu sa jeho život aj dielo definitívne uzavreli. Oplatí sa pripomenúť ho viac než len pár vetami.

Inváziu do Československa zhudobnil za tri dni

V známej rozprávke cisárovi dvaja podvodníci vsugerujú, že mu vyrobili nádherné šaty. Nechce byť za hlupáka, tak predstiera, že sú naozajstné, akože si ich oblečie a vyrazí na promenádu po meste. Obyvatelia vidia, že je nahý, ale jediný, kto si to trúfne vysloviť nahlas, je malý chlapec.

Niečo podobné sa stalo v roku 1957, keď vyšiel v časopise Slovenská hudba článok s názvom Myšlienky o vývine národnej hudby. Jeho autorom bol mladý muzikológ a skladateľ Ladislav Burlas. V čase komunistických čistiek, keď sa v žiadnej z okolitých krajín povojnového východného bloku nerozvinul taký „optimisticko-oslavný tón“ pri hodnotení domácej hudobnej tvorby ako na Slovensku, zjavil sa niekto, kto sformuloval otvorenú kritiku.

„V rámci európskom i svetovom je súčasná slovenská hudba ešte stále konzervatívna a jednostranná. (…) Nebolo by správne nepovedať si pravdu do očí – už niekoľko rokov pociťujeme

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Kultúra

Teraz najčítanejšie