Denník N

Žije v Holandsku a spolupracuje s viacerými európskymi súbormi. Tanec nepotrebuje hranice, vraví Lukáš Timulák

Z predstavenia Totality in Parts v Kráľovskom švédskom balete. Foto - Nils Emil Nylander
Z predstavenia Totality in Parts v Kráľovskom švédskom balete. Foto – Nils Emil Nylander

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Tancoval v Les Baletts de Monte Carlo aj v prestížnom súbore súčasného tanca Nederlands Dance Theater (NDT). Po skončení aktívnej kariéry začal študovať na Newyorskej filmovej akadémii a stal sa rešpektovaným choreografom. Žije v Holandsku a spolupracuje s rôznymi súbormi po celej Európe. Najnovšie v Kráľovskom švédskom balete v Štokholme znovu uvádzajú jeho dielo Totality in Parts, na ktorom spolupracoval s držiteľom Oscara za hudbu do filmu All Quiet on the Western front (2022) Volkerom Bertelmannom, známym ako Hauschka.

V rozhovore hovorí:

  • o čom je dielo Totality in Parts a prečo vyznie inak ako pred piatimi rokmi;
  • čomu vďačí za pozvanie vytvoriť choreografiu pre Švédsky kráľovský balet;
  • o zrode dlhšej spolupráce so skladateľom Volkerom Bertelmannom;
  • ako v Holandsku fungujú programy na preškolenie tanečníkov po skončení aktívnej kariéry.

V Kráľovskom švédskom balete obnovujú vaše Totality in Parts. Za hlavnú myšlienku diela považujete neoddeliteľnosť jednotlivca od skupinového správania. Čo z obsahu alebo posolstva by podľa vás ešte divákovi nemalo ujsť?

Asi odkiaľ vychádza inšpirácia. Bola aj o avantgardnom hnutí zo začiatku 20. storočia. Natrvalo zmenili spôsob, akým prežívame a chápeme umenie dnes. V Paríži bol v 20. rokoch Ballet Suédois. Integroval pohyb, hudbu, výtvarné umenie, drámu aj poéziu do jedného súvislého celku. Divák mal celkový zážitok. S dizajnérom Petrom Biľakom pracujeme už od roku 2004. Takáto tvorba nám je blízka. Svetelný dizajn vytvoril holandský dizajnér Tom Visser, kostýmy holanská výtvarníčka Annemarije van Harten. Hudbu nemecký skladateľ Volker Bertelmann, známy ako Hauschka. Dielo Totality in Parts je zároveň súčasťou trilógie diel. Predtým to bolo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie