Denník N

Zlikviduje developera päťtisíc eur? Vláda skutočné problémy stavebného konania nerieši

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je poslanec NR SR za Progresívne Slovensko

Ako bývalý starosta Hviezdoslavova problémy so stavebným zákonom poznám dobre. Zažil som ich napríklad pri projekte centrálneho dobudovania vodovodu a kanalizácie za desať miliónov eur, ktorý sme sa snažili postaviť, no dodnes sa to nepodarilo. Začiatkom februára čakanie na právoplatné stavebné povolenie na Okresnom úrade v Dunajskej Strede, ktorý konanie gestoruje, presiahlo hranicu tisíc dní. A naďalej pokračuje.

Z desaťmiliónovej stavby je dnes v dôsledku inflácie a nárastu cien stavebných materiálov pätnásťmiliónová.

Vznikla totiž kombinácia, ktorá môže byť pre stavebné konanie smrteľná – časové prieťahy spôsobené nedostatkom ľudí a diletantným vedením straníckych nominantov na úrovni prednostov okresných úradov. K tomu sa pridáva trochu pomsty voči starostom a primátorom, ktorí nenosia správne stranícke farby.

Riešenia pritom existujú a do parlamentu sa blíži séria vládnych zákonov, ktoré sa venujú stavebnému konaniu. Problémom však je, že tieto zákony riešenia skutočných problémov neprinášajú, namiesto toho vnášajú nové možnosti systém zneužívať ho.

Novela so zneužívaním systému

Aj preto, že Slovensko je (nielen) v dĺžke konaní na chvoste Európy, potrebujeme v tomto smere radikálnu, no dôkladne premyslenú zmenu.

Pomohlo by napríklad výrazne okresať lehotu na vybavenie vyššie uvedených povolení na maximálne 15 pracovných dní od podania žiadosti. Prípadná výzva úradu na doplnenie podania by mohla proces natiahnuť maximálne na ďalších 15 pracovných dní. Do 30 dní by v tomto scenári bolo hotovo a obec by nemusela čakať na rozhodnutie okresu tri roky.

A čo stavebné úrady v obciach? Tie sú často personálne poddimenzované a ich zamestnanci neprechádzajú potrebnými školeniami. Priam nadľudskou úlohou pritom je takýchto ľudí vôbec zohnať a zamestnať, čo potvrdí každý primátor a starosta.

A do tohto prostredia by po schválení zákona prišla povinnosť konať pri prebiehajúcich konaniach podľa doterajšej právnej úpravy a v konaniach, ktoré sa začnú po účinnosti novely, už podľa novej právnej úpravy. Prinesie to zmätok z používania dvoch procesných postupov naraz a zabudnime aj na avizovanú časovú a byrokratickú úsporu.

Hlavný problém, ktorý trápi stovky slovenských samospráv, sa javí byť úplne a nepochopiteľne odsunutý na vedľajšiu koľaj. Je to absolútna neschopnosť okresných úradov včas vydávať stavebné povolenia na kanalizácie a vodovody, ktoré vecne a procesne spadajú pod ich odbory starostlivosti o životné prostredie (a nie pod mestá a obce, ako sa mnohí mylne nazdávajú). Otázka presunu kompetencií je však iná téma, o ktorej treba mesiace odborne diskutovať.

Na vodovody a kanalizácie sa tak čaká, v tom lepšom prípade, celé roky. V tom horšom desaťročia. Napriek miliónom z Európskej únie, ktoré máme položené na stole. Žijeme pritom v krajine, v ktorej nemá pol milióna ľudí (a takmer 500 obcí) prístup k pitnej vode.

Likvidačných päťtisíc eur?

Okresné úrady v sídle kraja (ako druhostupňové orgány) navyše neprimeraným spôsobom vstupujú do kompetencií samospráv. Aj toto poznám z vlastnej skúsenosti.

Na jeseň 2023 som ešte ako starosta uložil niekoľko päťtisícových pokút čiernym stavbám na našom území, ktoré stavebníci rozbehli bez právoplatného stavebného povolenia. Druhostupňový orgán (v tomto prípade Okresný úrad Trnava a jeho odbor výstavby a bytovej politiky) pokuty v každom jednom prípade znížil na tisíc eur s tým, že päťtisíc sa mu javí ako výška, ktorá je pre developera likvidačná.

Ešte raz – developera má vraj finančne zruinovať pokuta vo výške päťtisíc eur! Čítate správne.

Okresný úrad tým de facto povedal, že stavebné povolenia sú dnes už len zdrapom papiera a obciam totálne znefunkčnil systém bŕzd a protiváh, ktorý by mal fungovať. Starostovia, primátori a ich stavebné úrady sú dnes developerom často na smiech a takéto rozhodnutia tomu len pomáhajú.

Prečo okresné úrady s úradmi v obciach a mestách súperia? Prečo nie sú partnermi, ale súpermi? Komu to pomáha? O jednej skupine by som vedel. Sú ňou developeri.

Nečudoval by som sa totiž, ak by nejaký developer po vyrubení päťtisícovej (alebo akejkoľvek inej, aj vyššej) pokuty navštívil „svojich“ ľudí na okrese, ktorých by motivoval tým, že ak mu časť vyrubenej pokuty znížia, časťou odpustenej výšky sa im odmení. Aj vlk je sýty, aj ovca celá. Trpí akurát obec a jej obyvatelia. Presne tak, ako doteraz…

Zmeny treba, ale poriadne

Druhostupňový orgán by preto podľa nás mal zasiahnuť len v prípade, že pokuta je neprimerane vysoká, a mal by mať možnosť znížiť ju maximálne o tridsať percent sumy. A toto rozhodnutie by malo sprevádzať riadne odôvodnenie.

Ani toto sa nedeje a nutnosťou riešiť akútne problémy sa zdôvodňujú pravidlá, ktoré prinesú len nové možnosti zneužívania. Vládny valec ich navyše chce pretlačiť v skrátenom legislatívnom konaní. Riešenia skutočných problémov stavebného konania sa tak odsúvajú na ďalšiu garnitúru.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Politici píšu

Komentáre

Teraz najčítanejšie