Denník N

Môžete behať celý život, aj tak asi priberiete tuk, tvrdí štúdia. Ukazuje však, ako chudnúť aj vo vyššom veku

Ilustrácia – P.K. s Midjourney
Ilustrácia – P.K. s Midjourney

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Ak sa spoliehate na to, že si vďaka pravidelnému behaniu udržíte dlhodobú vitalitu a vo vyššom veku sa vyhnete priberaniu tuku či úbytku svalovej hmoty, výsledky novej štúdie z Fínska vás zrejme nepotešia.

Podľa zistení autorov z University of Jyväskylä totiž dochádza k nárastu tukovej hmoty aj u tých starších ľudí, ktorí celý život športovali, vrátane tých, ktorí sa športu venovali na vrcholovej úrovni. Experti však jediným dychom dodávajú, že zistenia neznamenajú, že by behanie nemalo zmysel. Práve naopak.

V štúdii opisujú, že ľudské telo sa s pribúdajúcimi rokmi čoraz efektívnejšie bráni úbytku tuku a jeho odbúravanie preto nie je také jednoduché ako v mladosti.

Tvrdia, že za to môžu aj adaptačné mechanizmy v tele. Tie po počiatočnom miernom úbytku hmotnosti spustia ochranný mechanizmus, ktorý je evolučnou reakciou na odvrátenie hladovania.

Podobne náročná je vo vyššom veku aj snaha o udržanie svalovej hmoty.

Autori však ubezpečujú všetkých, ktorí váhajú, či začať s pohybom, že aj keď samotné behanie na úbytok hmotnosti nemusí stačiť, je dokázané, že zabraňuje výraznejšiemu priberaniu.

Vedci zároveň prezentujú návod, čo robiť, aby chudnutie s pomocou behu fungovalo aj dávno po päťdesiatke.

Výklus je pravidelný newsletter o behu a pohybe, vychádza každý utorok, posielame ho aj e-mailom.


Nová štúdia, ktorú vlani v októbri publikoval vedecký časopis Frontiers, tvrdí, že najlepšou prevenciou proti priberaniu sú šprintérske a vytrvalostné disciplíny, ktorým sa človek venuje od mladosti až do pokročilého veku.

Z jej záverov vyplýva aj to, že pravidelný silový tréning nedokázal zabrániť nárastu tuku tak efektívne ako šprint či vytrvalosť, no vo vyššom veku sa ukázal ako najspoľahlivejší pri snahe zabrániť

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Výklus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie