Denník N

Steve Jobs sa mýlil, veľké smartfóny zarobili Apple miliardy

Fenomenálny úspech Apple stojí hlavne na dvoch veciach: iphonoch a čínskom trhu. FOTO - TASR
Fenomenálny úspech Apple stojí hlavne na dvoch veciach: iphonoch a čínskom trhu. FOTO – TASR

Za tri mesiace nezarobil ešte nikdy nikto toľko, ako sa to podarilo teraz Apple. Ich iPhony sú až šokujúco úspešné. Analytici však varujú, že je od nich firma až príliš závislá.

„Niečo také si nikto nekúpi,“ predpovedal pred takmer štyrmi rokmi legendárny šéf Apple Steve Jobs. Hovoril o smarfónoch s veľkými displejmi a hoci mal povesť jedného z najväčších technologických inovátorov, táto predpoveď mu vôbec nevyšla.

Nič o tom nesvedčí lepšie ako najnovšie zisky firmy, ktorú založil a viedol, kým nepodľahol zákernej chorobe v roku 2011. Apple za posledné tri mesiace minulého roka zarobil takmer 16 miliárd eur, čo je suverénne najväčší štvrťročný zárobok v histórii.

Veľkou mierou k tomu prispel najnovší model smartfónu, iPhone 6, ktorému zväčšil displej a pripravil ešte jeho väčšiu verziu Plus.

Popierajú zákon veľkých čísiel

74 a pol milióna iPhonov – toľko smartfónov si za posledné tri mesiace kúpili ľudia po celom svete.

Je to, ako keby sa každú hodinu, bez prestávky a počas celého týždňa, predalo 34-tisíc nových telefónov. A to sú iPhony oveľa drahšie ako konkurenčné smartfóny. Priemerná cena iPhonu je 608 eur, kým smartfón s operačným systémom Android kúpite v priemere za 265 eur.

„Chceli by sme sa našim zákazníkom poďakovať. Dopyt po produktoch Apple nebol ešte nikdy väčší,“ vyhlásil Tim Cook, súčasný šéf spoločnosti.

Akcionári a vedenie spoločnosti majú dôvod na spokojnosť. Čísla Apple v poslednom čase raketovo stúpajú a prekonali všetky očakávania.

Od októbra do konca decembra predali produkty za 75 miliárd dolárov, čo je takmer o tretinu viac ako za rovnaké obdobie pred rokom.

Ich čistý zisk bol vyšší o päť miliárd dolárov. „Apple dokázal zvýšiť výnosy z 58 miliárd dolárov o 30 percent. To nie je niečo, čo sa môže stať, keď predávate takto vo veľkom. Popiera to zákon veľkých čísiel,“ vysvetlil Matt Phillips z portálu Quartz.

Len pre porovnanie – slovenský rozpočet na rok 2015 ráta s príjmami vo výške 13,7 miliardy eur. Apple tak za tri mesiace dokázal zarobiť o 2 miliardy eur viac. Dnes je Apple firmou so suverénne najvyššou trhovou hodnotou. Ak by ste si v súčasnosti chceli kúpiť celú spoločnosť, potrebovali by ste zhruba 620 miliárd eur.

Prečo ich ťahá Čína

Za rekordné čísla môžu najmä Číňania. Ešte pred rokom sa iPhony na čínskom trhu nevedeli presadiť.

Oveľa viac sa tam darilo juhokórejskému Samsungu a domácim výrobcom ako Lenovo či Huawei. Smartfóny od Apple boli až šiestou najpredávanejšou značkou. Dnes sú na čele a stalo sa to kvôli trom veciam.

Prvým krokom bolo, že sa Apple v septembri 2013 dohodol na spolupráci s China Mobile, najväčším čínskym mobilným operátorom.

Spoločnosti sa tak otvorila cesta k sedemsto miliónom nových zákazníkov. No okamžitý úspech z toho nebol. Pôvodne sa Apple snažil nalákať Číňanov na relatívne lacný iPhone 5C, aby tak dokázal konkurovať cenám iných smartfónov. Podcenil však dôležitú vec – že ázijskí zákazníci si oveľa viac cenia veľké smartfóny.

A to sa ukázalo hneď, keď sa v septembri minulého roka začal predávať nový a oveľa väčší iPhone 6. Výnosy z predaja v Číne, Hongkongu a na Tajwane stúpli v porovnaní s rovnakým obdobím pred rokom o 70 percent.

Tretím faktorom je, že Apple sa na čínskych zákazníkov nesnaží zapôsobiť cenou, ale dizajnom a pocitom, že si kupujú niečo luxusné. Veľkú úlohu v tom zohráva aj dizajn predajní Apple, na ktorý dohliada Angela Ahrendts, bývalá riaditeľka Burberry.

To je odevná spoločnosť známa svojimi luxusnými butikmi. A presne o to sa Ahrendts snaží od svojho príchodu do Apple. Zjavne to funguje – iPhony sa stali na čínskom trhu jednotkou aj napriek tomu, že je ich cena dvojnásobne vyššia ako v prípade konkurencie. Analytici predpokladajú, že už onedlho budú zisky z predaja produktov Apple v Číne vyššie ako z predaja v Spojených štátoch.

Nezvyčajný problém

Znie to síce zvláštne, ale v Apple teraz doslova nevedia, čo s peniazmi. Majú také zisky, že posledná kúpa – najdrahšia v histórii firmy, ich v podstate stála len nepatrný zlomok toho, čo majú na účte. A to za firmu Beats Electronics zaplatil Apple tri miliardy dolárov. To sú necelé dve percentá z takmer 158 miliárd eur, ktorými Apple disponuje.

Väčšina z týchto peňazí je však na účtoch v daňových rajoch. Spoločnosť sa tak vyhýba plateniu korporátnych daní – ak by firma chcela zisky doniesť späť do Spojených štátov, musela by zaplatiť daň vo výške 35 percent. Americký senátor John McCain preto označil Tima Cooka za jedného z „najväčších neplatičov dane v krajine“.

Kvôli vysokému profitu tlačia na Apple nielen politici, ale aj akcionári. Chcú, aby im spoločnosť vyplatila zisky. A aby sa Apple vyhla plateniu daní, spravili účtovníci dve veci – akcionárov začali vyplácať tak, že skupovali vlastné akcie. No na kúpu nepoužili vlastné zdroje, namiesto toho si peniaze požičali. Firma, ktorej zisk sa dnes počíta v desiatkach miliárd eur, má zároveň dlh vo výške 31 miliárd eur.

Dopadnú ako Microsoft?

Nechýbalo pritom veľa a o dnes najdrahšej spoločnosti by sme už dávno nepočuli. V roku 1997 bol Apple po niekoľkých neúspešných rokoch na pokraji bankrotu. Paradoxne, firmu vtedy zachránil jej konkurent, Microsoft na čele s Billom Gatesom.

„Vie, že nemôže vyhrať,“ povedal podľa denníka New York Times Gates o Stevovi Jobsovi a jeho spoločnosti v roku 1998. Prerátal sa, rovnako ako Jobs s veľkými smartfónmi.

iPhone 6 Plus
Veľký displej zafungoval. FOTO – TASR

Apple je už niekoľko rokov úspešnejší ako Microsoft, no analytici upozorňujú, že osudy oboch technologických gigantov sa môžu podobať. Microsoft sa dlhodobo spoliehal na Windows a firme sa nepodarilo preraziť s inými produktmi.

Apple bol oveľa inovatívnejší, no aj on začína byť nezdravo závislý od jediného výrobku. „Stávka na Apple je čoraz viac stávkou na iPhone,“ povedal pre New York Times Toni Sacconaghi, analytik Bernstein Research. „Dobrá správa je, že iPhony sú skvelé. Zlá, že skoro výlučne zdvíhajú výnosy spoločnosti,“ dodal analytik.

Predaj smartfónov tvoril takmer 70 percent najnovších ziskov Apple. Naopak, zisky z predaja tabletov iPad sa prepadli o 22 percent.

Práve iPady sú pritom poslednou inováciou, s ktorou Apple prišiel. Odvtedy však ubehlo už päť rokov. Aj preto bude zaujímavé sledovať, ako sa uchytí pripravovaná novinka –hodinky Apple Watch.

Na trh sa majú dostať už v apríli a zrejme nepôjde ani tak o novú technológiu, ako o módny doplnok. „Viac sa koncentrujú na to, aby zaujali svet dizajnu a módy, nie technologické blogy,“ povedala pre denník Guardian Carolina Milanesi, analytička spoločnosti Kantar Worldpanel.

Ak by svet módy skutočne zaujali, spoločnosť by prerazila na úplne novom trhu. A to je niečo, s čím má Apple na rozdiel od Microsoftu dlhodobú skúsenosť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet, Veda

Teraz najčítanejšie