Denník N

Prečo sa oplatí sledovať, čo sa deje v galérii v Banskej Štiavnici

Galéria Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici. Foto N - Tomáš Benedikovič
Galéria Jozefa Kollára v Banskej Štiavnici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Príbeh banskoštiavnickej galérie ukazuje, akým vývojom prešla v posledných rokoch kultúrna scéna Slovenska a prečo súčasná vláda v snahe ovládnuť kultúru nebude úspešná.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Galéria Jozefa Kollára dlho hibernovala. Pred piatimi rokmi však podvyživená inštitúcia v centre Banskej Štiavnice doslova povstala. Stalo sa to vďaka malej skupine ľudí a podpore, ktorú si získala naprieč umeleckou scénou.

Bolo to také nečakané a intenzívne, že to otriaslo aj dlhoročným vedením Slovenského banského múzea, ktoré galériu spravuje. Na jeho čelo sa postavila etnologička Zuzana Denková s víziou zásadnej reformy.

Dnes je banskoštiavnické múzeum opäť predmetom pozornosti, hoci z celkom opačného dôvodu. Je ukážkou toho, ako v priamom prenose prebieha „normalizácia“ kultúry v réžii SNS.

V tomto príbehu sa oplatí sledovať najmä postoj kedysi takmer neviditeľnej galérie.

Zuzana Denková, odvolaná riaditeľka Slovenského banského múzea. Foto N – Tomáš Benedikovič
Galéria krátko pred otvorením po požiari, ktorý vlani na jar zasiahol centrum Štiavnice. Foto N – Tomáš Benedikovič

Marazmus to naozaj bol, ale…

V televízii Markíza minister životného prostredia Tomáš Taraba (za SNS) uviedol, že všetkých, ktorých odvoláva, odvoláva preto, lebo fatálne zlyhali. Ocitla sa medzi nimi aj Zuzana Denková, ktorá viedla múzeum od roku 2020. „Každý jeden, ktorého som odvolal, tvrdím, že už tam roky nemali čo robiť a sú zodpovední za marazmus, ktorý tam je,“ povedal Taraba.

Ak ide o marazmus v Slovenskom banskom múzeu a v Galérii Jozefa Kollára, je to výstižné slovo, no treba sa pozrieť do minulosti výrazne staršej než posledné tri roky.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Martina Šimkovičová

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie