Denník N

Alfa samec Kmotrík ml. mi pripomína Matoviča, vraví expert na komunikáciu

Daniel Feranec. Foto - Archív D. Feranca
Daniel Feranec. Foto – Archív D. Feranca

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Futbalový Slovan dlhodobo nezvláda krízovú komunikáciu. Hneď ako sa objaví nejaká čo i len trochu kontroverzná téma, snaží sa jej vyhnúť a bagatelizovať ju. Takmer bez výnimky sa k dôležitým témam mimo tlačových konferencií vyjadruje len jeho generálny riaditeľ Ivan Kmotrík ml. Čo by bolo ešte relatívne v poriadku, keby na komunikáciu nepoužíval svoj súkromný profil na Instagrame.

Odborník na komunikáciu Daniel Feranec vidí veľké medzery v tom, ako by sa mal Slovan správať navonok, ako sa prezentovať a najmä ako komunikovať prostredníctvom médií smerom k svojim fanúšikom.

„Vidieť, ako Ivan Kmotrík pristupuje k samotnému klubu. Z jeho pohľadu Slovan je on. Má na to, samozrejme, právo, ale smutné je, že klub nemá ďalších iks vecí, ktoré by túto nešťastnú formu komunikácie vyvažovali,“ myslí si Feranec.

V texte sa dočítate:

  • ako Slovan informuje o zmenách v kádri;
  • ako dáva najavo svoj postoj k novinárom;
  • kedy zlyhal v krízovej komunikácii;
  • prečo by mal klub poskytovať priestor nielen vybraným médiám;
  • ako komunikuje v porovnaní so Spartou Praha a s PSG.

Pravidelne sa stáva, že Slovan na svojich oficiálnych kanáloch informuje o nových hráčoch alebo o odchodoch až potom, keď to urobí jeho generálny riaditeľ.

Prax v iných slovenských, ale aj zahraničných kluboch je pritom iná. O zmenách v kádri informujú cez svoje oficiálne kanály – či už na sociálnych sieťach, alebo na internetovej stránke – samotné kluby. Len málokedy zdieľajú tieto druhy príspevkov aj generálni manažéri, riaditelia alebo majitelia klubov.

„Ako človek, ktorý sa motá okolo komunikácie a marketingu, a zároveň človek, ktorý má rád futbal a je Bratislavčan, sledujem dianie v Slovane. A keďže sledujem aj komunikáciu zahraničných futbalových klubov, trúfnem si porovnávať,“ vraví na úvod Daniel Feranec, ktorý má dobrý prehľad o slovenskej futbalovej scéne.

„Slovan vnímam ako klub, ktorý má krízu identity. Pri pohľade zvonka to vyzerá, ako keby existovali iba výsledky a trofeje a potom už len Ivan Kmotrík a jeho viac či menej kontroverzné situácie. Samozrejme, z pohľadu jeho vedenia o žiadnu krízu identity nejde. Tam je identita naplnená. Ja vidím problém v tom, že tá identita sa až príliš točí okolo jeho majiteľa, respektíve generálneho riaditeľa,“ pokračuje odborník na komunikáciu.

Prezentácia posíl

Slovan získal v zimnom prestupovom období iba dvoch nových hráčov. Najprv stopéra Spyrosa Risvanisa a potom útočníka Gersona Rodriguesa. O oboch informoval na Instagrame Ivan Kmotrík ml. Dokonca tak, že najprv dal svojich sledovateľov hádať, koho klub angažoval.

Rodriguesovu postavu pred oficiálnym zverejnením rozmazal a pýtal sa na tipy, kto by to mohol byť.

„Registrujem, že každého nového hráča ohlasuje Ivan Kmotrík na svojom Instagrame, čo apriori nie je úplne zlá vec. Robí sa to aj v oveľa väčších a slávnejších zahraničných kluboch. Ibaže tam to robia prezidenti, ktorí sú trochu náležitejší na takéto oznamy, nie majitelia, ktorí sú ‚len‘ ľuďmi v zákulisí.

Ako problém vnímam, že v Slovane sa táto neštandardná prezentácia posíl stala nástrojom budovania imidžu Ivana Kmotríka osobne, ktorý pri tom často vyzerá, že je v tom celom dôležitejší ako samotný hráč. Toto môže občas pôsobiť až komicky,“ myslí si Daniel Feranec.

„Viem si predstaviť svet, v ktorom by fanúšikovia Slovana ako celku túto komunikáciu akceptovali, pokiaľ by oznamovanie posíl cez Instagram Ivana Kmotríka bolo len malou časťou toho, ako Slovan vystupuje. Klub sa však dopustil aj iných komunikačných, mierne povedané, prešľapov,“ dodáva.

Syndróm úspešného mikromanažéra

Slovan v rámci svojej komunikácie takisto uprednostňuje určité médiá pred inými. Ivan Kmotrík ml. napríklad pravidelne poskytuje rozhovory pre denník Šport, Denníku N však rozhovor nikdy neposkytol. Napriek tomu, že sme ho oň niekoľkokrát žiadali.

Raz to dopadlo tak, že si vypýtal okruhy tém a aj súhlasil s rozhovorom, ale krátko pred jeho uskutočnením ho zrušil. Inokedy ani neodpovedal na žiadosť o rozhovor, či už smerovala priamo naňho, alebo na mediálneho manažéra klubu.

Ivan Kmotrík mladší. Foto – TASR

„Toto vidíme bežne na politickej scéne. Ideálny prípad by pritom bol komunikovať so všetkými, dať si dokopy mediálny tím alebo minimálne jedného schopného komunikátora, ktorý mu pripraví stanoviská použiteľné vo všetkých médiách.

Podľa mňa je to skôr o tom, že sa chce vyhnúť nepríjemným otázkam. Aj preto som spomenul politickú scénu, kde sa tento jav deje dennodenne. V klube by pritom Kmotrík mohol mať svoje názory, svoj spôsob uvažovania a navonok byť stále nad vecou. Pre mňa je nepochopiteľné, že si nevyberie túto možnosť,“ hovorí Feranec.

„V jednej veci mi Kmotrík pripomína Igora Matoviča. Na Slovensku je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

ŠK Slovan Bratislava

Slovan pod Kmotríkovcami

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie