Denník N

Hvoreckého knižnica: Kafka, Tarantino aj Mefisto. O kolaborantovi, ktorého si zavolal na koberček Goebbels

Spisovateľ Daniel Kehlmann a jeho nový román. Foto - Elena Ternovaja
Spisovateľ Daniel Kehlmann a jeho nový román. Foto – Elena Ternovaja

Daniel Kehlmann napísal román o filme.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

„Ako to vtedy ľudia dokázali, každé ráno znova a znova vstávať? Dvíhaní a nesení širokou vlnou nezmyslov, hoci sme všetci vedeli a videli – a tým horšie! Nakoniec nám toto poznanie umožnilo prežiť, ale oveľa lepších ľudí ako my privalilo.“

Motto od rakúskeho spisovateľa a člena NSDAP Heimita von Doderera z poviedky Pod čiernymi hviezdami otvára nový román Daniela Kehlmanna. Hviezdny autor nemeckej literatúry, ročník 1975, dosiahol v kariére asi všetko. Na každú jeho prozaickú novinku sa čaká ako na udalosť.

Svetový bestsellerista

Vymeriavanie sveta (2005, filmové spracovanie 2012) sa stalo jednou z globálne najúspešnejších nemeckých kníh všetkých čias. Predalo sa viac ako šesť miliónov výtlačkov. Komický aj fantastický historický román opísal životné osudy dvoch protikladných hrdinov. Prírodovedec a geograf Humboldt (1769 – 1859) a matematik a astronóm Gauß (1777 – 1855) sa vydajú na dlhú objaviteľskú cestu. Cez dažďový prales, na splave po riekach, v jaskyniach i na sopkách, medzi Indiánmi aj kanibalmi.

Nemecká expedícia naprieč americkým kontinentom medzičasom patrí do kánonu. Rafinovaná hra s faktmi a (meta)fikciami, filozoficky ladený román o vede a posadnutosti, o kariérach uprednostnených pred osobným životom, brilantný, nezvyčajný, napísaný s osobitým humorom, kde nechýba ani morská príšera a na oblohe sa mihne ufo.

Kehlmann ohromuje rozmanitosťou námetov. V ranej próze Mahlerov čas mladý fyzik jednej noci zistí, že druhý termodynamický zákon neplatí a čas už nepostupuje lineárne. V halucinačnom stave vychrlí desiatky strán úvah, a keďže vzorce platia aj po precitnutí, minulosť nie je minulosť a zajtra môže byť včera. Svet sa otriasa v základoch, hrdinova osamelosť sa vyhrotí. Rozklad jednotlivca a spoločnosti sa prelínajú.

Román Ja a Kaminski predstavuje ironickú sondu do umeleckej brandže. Kunsthistorik a príležitostný novinár píše životopis slepého bavorského maliara, ktorého kedysi oslavovali aj Picasso či Matisse. Výtvarník roky žije v izolácii v horách, kde dochádza k osudovému stretnutiu. Autor očividne bavil seba aj publikum na účet snobského trhu s umením, no okrem humoru podal výpoveď o osude avantgardy v mediálnom veku, o lži a pravde tvorby, o manipulácii a modernej morálke.

Stredovek aj AI

V slovenčine vyšiel aj Tyll, vydarená románová variácia na legendárnu nemeckú stredovekú postavu tuláka, zabávača a provokatéra, ktorý sa jedného dňa rozhodol, že nikdy nezomrie. Kehlmann jeho bláznivé a drzé putovanie po troskách Európy zasadil do obdobia tridsaťročnej vojny.

K tradičnému hovoriacemu oslovi z originálu pribudli melancholický kat či fanatický jezuitský profesor, autor pojednaní o drakoch. Kniha vytvorená najmä z iných kníh potvrdila spisovateľovo rozprávačské majstrovstvo aj jeho schopnosť originálne aktualizovať všeobecne známy príbeh.

V roku 2020 Kehlmann vytvoril v Silicon Valley poviedku s umelou inteligenciou.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hvoreckého knižnica

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie