Denník N

Rozhodujte sa ako začínajúci medici. Psychiater radí, či a ako odísť z práce alebo zo vzťahu

Foto - Jake Melara/Unsplash
Foto – Jake Melara/Unsplash

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Píše psychiater Gregory Scott Brown, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Pred niekoľkými mesiacmi mi jeden z mojich pacientov – päťdesiatnik – povedal: „Som vyhorený. Mal by som si nájsť novú prácu. V tej súčasnej robím len to, čo treba, aby som prežil.“

O niekoľko týždňov neskôr mi povedal, že ho prepustili. „Ako sa cítite?“ spýtal som sa.

„Prekvapujúco dobre,“ odpovedal s povzdychom. „Mal som odísť už pred rokmi.“

Veľa mojich pacientov ma žiada o pomoc, ak sa snažia s niečím prestať – zvyčajne ide o nezdravé činnosti ako fajčenie alebo gamblerstvo.

Niektorí ma však žiadajú, aby som im pomohol s odchodom z práce či zo vzťahu, alebo s ukončením dlhodobého projektu – teda s vecami, ktoré si mnohí z nás cenia.

Veľa ľudí si myslí – a vy možno tiež –, že odísť od niečoho alebo prestať s niečím je prejavom lenivosti, nedostatočnosti či zlyhania. Odmalička nás učia, že „nikto nemá rád lúzrov, ktorí sa vzdávajú“.

Moja práca ma však naučila, že odísť alebo prestať samo osebe nie je problém. A že tiché odchádzanie (v angličtine quiet quitting – pozn. red.) – keď robíte úplné minimum, ako to robil môj pacient – môže byť formou

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Duševné zdravie

Vzťahy

Rodina a vzťahy, Zdravie

Teraz najčítanejšie