Denník N

Úspešné príklady vzdelávania chudobných detí

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je analytik INESS

Slovenské školstvo má problém vzdelávať deti postihnuté generačnou chudobou. Máme 50 škôl, kde sa 20-tisíc detí nenaučí ani základné gramotnosti. Potvrdzujú to aj PISA výsledky, podľa ktorých má u nás socioekonomické zázemie silný vplyv na výsledky detí. Netreba si klamať, je to náročná úloha. Ale nie je nevyriešiteľná. Slovensko nie je jedinou krajinou na svete, kde existuje tento problém. Množstvo projektov a experimentov v zahraničí ukázalo, čo funguje a čo nie.

Politikou založenou na dôkazoch je napríklad „učenie na správnej úrovni“ (Teaching at the Right Level). V školách sa často deje, že deti z chudobného prostredia začnú zaostávať už v prvých rokoch vzdelávania. Toto zaostávanie sa ďalej nabaľuje ako snehová guľa, ale školská mašinéria musí ísť ďalej, lebo štátne kurikulum. Tento problém sa snaží zmierňovať nová obsahová reforma školstva, ktorá rozdelila základnú školu namiesto dvoch stupňov na tri cykly a v rámci nich dala väčšiu voľnosť prehadzovať učivo. To však zďaleka nestačí.

Učenie na správnej úrovni“ vyžaduje osekať kurikulum a rozdeliť deti do tried nie na základe arbitrárneho roku narodenia, ale podľa ich aktuálnych vedomostí a zručností. To umožní v maximálnej možnej miere rozvíjať ich schopnosti a vedomosti. Táto politika úspešne prešla od lokálnych experimentov cez rozširovanie až po plošnú implementáciu na milióny detí a desaťtisíce škôl. S výbornými výsledkami.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie