Joj je pred voľbami k vláde štedrá, ponúka jej veľa nekritického priestoru, tvrdia analytici
Televízie Joj a TA3 podľa mimovládky Memo 98 výrazne viac informujú o vláde tesne pred voľbami – prevažne neutrálne alebo pozitívne.
Pozornejší diváci televízie Joj si posledné týždne pred voľbami mohli všimnúť, že niečo nie je v poriadku. Do hlavného spravodajstva sa často dostával premiér so svojimi ministrami.
V stupňujúcej sa kampani a pri vláde jednej strany je prirodzené, že vláda je v televízii často. V Joj však bola za posledné dva februárové týždne dominantná. Smer a vláda mali spolu až 74,1 percenta priestoru politického spravodajstva.
K vláde Smeru bola televízia Joj navyše podľa Memo 98 mimoriadne priateľská. Z vyše polhodinového priestoru v druhej polovici februára boli negatívne iba dve minúty a dvanásť sekúnd.
Memo 98 dlhodobo meria dĺžku všetkých príspevkov, triedi ich a priraďuje k nim, či sú voči konkrétnej strane pozitívne, neutrálne alebo negatívne.
Pred voľbami o vláde pozitívne
Na rozdiel od predchádzajúcich parlamentných volieb až tri televízie priniesli o vláde viac pozitívnych ako negatívnych informácií, pričom jediná televízia Markíza informovala o vláde skôr negatívne, píše v správe mimovládna organizácia. Markízu, Joj, RTVS a TA3 monitorovala v období od 13. do 28. februára 2016.
V sledovanom období je za Joj v závese TA3, ktorá nechala vláde podľa Memo 98 takmer 50-percentný podiel.
Ako kontrolujú vládu?
V RTVS dostala vláda 39,5 percenta priestoru a v Markíze 30,7 percenta.
Čím menej sa televízie vláde venovali, tým k nej boli aj kritickejšie. Z necelých 31 minút bolo na Markíze až 7 minút a 20 sekúnd o vláde negatívnych.
„S výnimkou Markízy je v prípade ostatných televízií namieste otázka, či stále vykonávajú dostatočnú kontrolu nad výkonnou mocou, čo by mala byť jedna z hlavných funkcií fungovania médií,“ píše Memo 98.
Pri Joj, za ktorou je J&T, a TA3 Ivana Kmotríka môžu podľa mimovládky byť príčinou súkromní vlastníci; v prípade štátnej RTVS to môže byť opatrnejší prístup.
Memo 98 tvrdí, že Markíza aj RTVS nechali podobný priestor vláde aj pred dvomi poslednými voľbami v roku 2010 a 2012, kým Joj a TA3 priestor pre vtedajšiu vládu pravice v roku 2012 okresali zo 45 a 40 percent na približne 25 percent.
Na iných čas nezostal
V sledovanom období predstavili kandidátov volieb najvyváženejšie RTVS a Markíza, tvrdia analytici. Priestor dostalo všetkých 23 strán. Na obrazovke bol najčastejšie vládny Smer, nasledovala preferenčne druhá najsilnejšia Sieť.
Výrazný priestor mala na Markíze napríklad aj malá strana Odvaha – Veľká národná a proruská koalícia, no televízia o nej informovala skôr negatívne, napríklad o nominovaní ľudí na kandidátku bez ich vedomia.
„Väčšina strán bola v Markíze prezentovaná prevažne neutrálnym spôsobom, ale objem pozitívnych a negatívnych informácií tu bol výrazne väčší v porovnaní s RTVS,“ píše v hodnotiacej správe mimovládka.
Kandidáti mali v Joj a TA3 omnoho menší priestor práve v dôsledku zamerania oboch televízií na informovanie o vláde.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].