Denník N

Otvárajú supermarket Yeme. Ako vyzerá a v čom je iný? (+foto)

Foto N - Tomáš Benedikovič

Vyše dvojkilový chlieb z pece na drevo, jogurty a syry z fariem z celého Slovenska, mäsové výrobky z vlastnej výroby. Ale aj hravé informačné panely a dizajnové svietidlá odlišujú nový obchod Yeme od tých konkurenčných.

Na parkovisku, o ktoré sa delí nový supermarket Yeme s Klientskym centrom, nájdete veľké nákupné vozíky. Od tých, ktoré má konkurencia, sa odlišujú niekoľkými vecami – vonku sú zaparkované pod drevenými strieškami, svietia pestrými farbami a nie sú na mince.

„Dizajnovo sa nám zdali zaujímavé, sú ľahšie a materiál vyzerá byť trvanlivejší,“ vraví Peter Varmuža, šéf projektu Yeme.

Verí budúcim zákazníkom, ktorí prídu obchod s približne 7000 položkami navštíviť, a teda aj tomu, že 250 vozíkov nebudú musieť čoskoro dopĺňať. „Tá obava, že vozíky ľudia ukradnú, je vždy, ale kto chce, ukradne aj vozíky s mincou,“ vraví.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Vozíky môžu nechať ľudia na parkovisku, zamestnanci Yeme ich budú dávať pod strechu obchodu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hoci je priestor vyhradený supermarketu pôvodne jednou veľkou halou s vysokými stropmi, tesne po vstupe do predajne sa ako v hale cítiť nemusíte. Privítajú vás totiž drevené trámy a strieška, ktoré trochu evokujú tržnicu či farmárske trhy.

Práve na koncepte čerstvosti a lokálnej produkcie, ktorá je typická pre trhy s farmárskymi výrobkami, chce Yeme stavať.

Projekt Yeme

  • zastrešuje ho spoločnosť Slovenský potravinársky priemysel,
  • rozbiehajú ho štyria niekdajší kolegovia z reťazca Tesco,
  • zatiaľ hovoria o prvom obchode, uvažujú však už o ďalších menších predajniach v Bratislave alebo v Bratislavskom kraji,
  • grafický dizajn predajne zabezpečila agentúra Pekne a Dobre, o architektonickú podobu jej interiéru sa postaral ateliér winwin,
  • investíciu do vybudovania supermarketu vyčíslili na milióny, meno domáceho investora nezverejňujú.

Pre tento koncept si jeho tvorcovia vybrali lokalitu, kam sú Bratislavčania či ľudia z okolia zvyknutí za čerstvými potravinami chodiť. V objekte, kde obchod stojí, bývali pred časom farmárske trhy, v tesnej blízkosti leží nový Freshmarket.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Tovar je na pultoch, v bedničkách, vo vreciach aj v košoch. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na rozdiel od mnohých supermarketov v Yeme, ktorý má hravý vizuál od autora grafických návrhov kaviarní Štúr Martina Bajaníka pod hlavičkou agentúry Pekne a Dobrenenájdete ovocie a zeleninu hneď na úplnom začiatku. Tam vyhradili priestor policiam s kávou, čajom, ale aj s doplnkami na ich prípravu.

„Máme tu aj vietnamskú kávu a nádobu na jej prípravu,“ vraví Varmuža.

V prútenom koši z Bardejova, na aké narazíte v supermarkete na viacerých miestach, nechýba ani káva zatiaľ jedinej vlastnej značky – Yeme Čierne zlato. Tú si dali „rodičia“ supermarketu špeciálne namixovať a v predaji je v kilových aj štvrťkilových baleniach.

„Istý čas sme na tom robili, kým sme namiešali zmes, či má byť viac horkejšia,“ vraví Varmuža.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Stopercentná arabica z Brazílie, Kolumbie a Bolívie. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pár krokov po vstupe do supermarketu si môžete dať kávu, a to z ozajstného prístroja na varenie kávy, nie z automatu na mince.

Keď ju budete chcieť vypiť postojačky a popri tom sa pozerať na vystavené čaje alebo kávy v regáloch, môžete. Ak si ju budete chcieť odviezť, nákupný vozík má na pohár s kávou vyhradené miesto.

No keď si ešte pred nákupom chcete oddýchnuť či porozprávať sa, môžete zaparkovať nákupný vozík na mieste vyhradenom preň a vziať si zaplatenú kávu či dezert do vedľajšej malej kaviarničky. Tá má vstup z predajne aj zvonka – z parkoviska.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Kaviarňová časť predajne inšpirovaná Starbucksom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Kým sa dostanete k zelenine a ovociu, ktoré majú miesto hneď za kávou a čajmi, môžete si ešte nastrihať bylinky, ak ich potrebujete na prípravu jedla. Táto vymoženosť v obchode je skôr pre fanúšikov čerstvosti alebo tých, ktorí si chcú bylinky kombinovať podľa svojich predstáv.

Zákazníci, ktorí si zvykli na bylinky v kvetináčoch, ich však nájdu aj v takejto podobe.

Keďže sa ráta s tým, že si ľudia budú kupovať malé množstvá byliniek, objednali aj na to prispôsobenú váhu, ktorá si dokáže s malou gramážou poradiť. Odváži už hmotnosť od jedného gramu.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Deň pred otvorením obchodu sa na čerstvé bylinky ešte len čakalo. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zelenina je hneď za bylinkami, tak blízko či ďaleko od dverí, ako tieto potraviny potrebujú. Skúsenosti totiž podľa Varmužu ukazujú, že čerstvej zelenine a ovociu nie je dobre hneď pri dverách, kde je prievan a menej stabilná teplota.

Ovocie aj zelenina si v novom supermarkete našli miesto pod plátenými strieškami, nabrať si ich budete môcť  do vrecúšok z ekologického plastu. Nepotrebné listy z kalerábu či vňať z koreňovej zeleniny alebo reďkoviek môžete odhodiť do drevených zásuviek pod pultíkmi s vystavenou zeleninou.

To, či sú jednotlivé kúsky zeleniny skutočne pekné, by ste mali dobre vidieť aj vďaka originálnym svietidlám, pri zelenine sú jedny z mnohých, ktoré ešte v predajni uvidíte. To, koľko svetla navyše v obchode, do ktorého dopadá aj slnečný svit z horných okien, vôbec treba, Yeme presne prepočítala špecializovaná firma.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Predavači dostali uniformu – košeľu, hnedú zásteru a šiltovku. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak sa budete chcieť na niečo opýtať, mali by ste osloviť ľudí, ktorí sa budú po obchode pohybovať v hnedých zásterách a hipsterských baretkách. Zohnať pokrývku hlavy, ktorá by zodpovedala imidžu predajne, bolo dosť náročné, podľa Varmužu ich kúpili až v českom Tonaku, ktorý sa špecializuje na klobúky.

V tomto oblečení vás obslúžia aj za pultom s mäsovými výrobkami. Veľká časť produktov v týchto pultoch, napríklad párky, sú z vlastnej produkcie.

Podobne ako nátierky, ktoré vám naložia z väčších keramických nádob. „Budeme pripravovať 6 – 7 nátierok, okrem klasických aj moderné, napríklad bavorskú s pivným syrom či ľahšiu nátierku s bazalkou,“ vraví Varmuža.

Foto N – Tomáš Benedikovič
V chladiacom pulte budú mäsové výrobky aj nátierky z vlastnej výroby. Foto N – Tomáš Benedikovič

Hydinu a ryby do tejto predajne dovezú overení dodávatelia, na to vás upozornia sprievodné texty. No to, že sa bravčové a hovädzie mäso skutočne spracúva pod strechou tohto obchodu, môžete vidieť aj na vlastné oči, v miestnosti oddelenej od predajne len sklom.

Ak počet ľudí, ktorých zamestnáva tento obchod, je približne rovnaký ako v Terne v Auparku či v niektorých obchodoch Tesco, o niečo viac ako inde ich v Yeme pracuje v zázemí, teda vo vlastnej výrobe. Aj tým sa od miestnej konkurencie odlišuje.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Vidíte, z akého kusa mäsa ste svoju porciu dostali. Foto N – Tomáš Benedikovič

Niektoré údaje o pôvode mäsa sú už zo zákona povinné, no v Yeme ich nájdete aj vypísané na veľkých tabuliach. Rovnako sú na viditeľných tabuliach predstavené dve farmy, kde zvieratá, z ktorých mäso obchod spracúva, žili. No aj plemená, ktoré tam chovajú.

„Obe robia tradičné ekologické poľnohospodárstvo. Ja som vegetarián, a aj preto mi veľmi záležalo, aby tie zvieratá, z ktorých budeme robiť živočíšne produkty, chovali v humánnych podmienkach, keď už nie sme všetci vegetariáni,“ smeje sa Varmuža.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Každá z fariem sa špecializuje na iný druh mäsa. Foto N – Tomáš Benedikovič

Za mäso z overených fariem a jeho spracovanie priamo v obchode Yeme platí mierne vyššou cenovou hladinou. „Naše ceny mäsa budú oproti Tescu alebo Lidlu trochu vyššie, ale nie o veľa, nie viac ako o 10 až 15 percent,“ hovorí Varmuža.

Vraví, že hľadali rovnováhu medzi tým, aby bola cena prijateľná pre ľudí v Bratislave, a tým, aby dodávatelia vedeli normálne vyžiť a dodať mäso v dobrej kvalite. „Nerozhodli sme sa preto pre extrémne bio veci, ktoré majú super certifikáty, ale by boli dvakrát – trikrát drahšie, nie len o 10 percent,“ dodáva Varmuža.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Pohľad ako v mäsokombináte. Foto N – Tomáš Benedikovič

Väčšinu bežných mliečnych produktov nájdete v obdobných pultoch ako v konkurenčných supermarketoch.

No mlieko, syry, jogurty, maslo či bryndza z niektorých slovenských fariem dostali čestnejšie miesto – vo vlastných chladiacich boxoch. V nich objavíte aj zriedkavejší tovar – mlieko vo vrecúšku či čerstvé maslo v tégliku.

Foto N - Tomáš Benedikovič
Mlieko vo vrecúšku zažije v supermarkete boom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Fajnšmekrov má do tejto predajne veľkú šancu prilákať obrovská pec na drevo. Práve v nej sa totiž pečie chlieb z prvého kvásku, ktorý kysne 12 až 16 hodín.

„Používame poctivé suroviny, stránime sa chemických aditív, konzervantov a éčok,“ deklaruje supermarket.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Drevené polienka v murovanej stene nie sú dekorácia. Slúžia na vykúrenie pece na chlieb. Foto N – Tomáš Benedikovič

Z toho, čo vzíde z tejto pece dovezenej z Nemecka, najväčšiu pozornosť vzbudí veľký, vyše dvojkilový svetlý okrúhly chlieb. Bude stáť šesť eur a zrejme ho ocenia najmä ľudia, ktorí robia gulášové párty či väčšie oslavy.

No budú ho predávať aj na polovicu či štvrtinu. Pekár vraví, že ak ho nedáte do igelitu, vydrží vám aj tri či štyri dni.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Viac ako dvojkilogramový chlieb vyjde na šesť eur. Foto N – Tomáš Benedikovič

Podobne ako iné supermarkety, aj Yeme má chlebov v ponuke viac. „Bude tu sedliacky chlieb, zemiakový, ktorý obsahuje skutočné kúsky zemiakov, tradičný kváskový chlieb, ale aj to, čo frčí v Paríži a Londýne,“ približuje pekárenskú ponuku Varmuža.

Klasický 900-gramový či kilový pšenično-ražný chlieb vyjde asi na 1,50 eura. Pekáreň ponúkne aj neplnené croissanty s vyšším obsahom masla či bagety, na pultoch budú vlastné knedle či šišky.

S vyššou cenou treba rátať pri kúpe rožka, klasický biely rožok, ktorý má viac ako 50 gramov, vyjde na 9 centov, u konkurencie je o niekoľko centov lacnejší.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Najlacnejšie vína sú v dolných policiach, najdrahšie hore. Foto N – Tomáš Benedikovič

Pri pulte s chladenými rybami sa píše: Ryby nemáme na háku, ale v obchode. Pri policiach s vínom: Víno jednoducho miluyeme. Tieto hlášky na pultoch môžu oživiť obyčajné každodenné nakupovanie potravín.

Veľká väčšina vín je domáca, dole nájdete najlacnejšie. Ak bude v akcii, podobne ako pri iných druhoch tovaru to zistíte na zelenej cenovke.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Známe znaky a výrobky by nemali chýbať. Foto N – Tomáš Benedikovič

Originálny je Yeme aj v tom, že ponúka pivo z banskoštiavnického pivovaru Erb. Toto pivo zatiaľ podľa slov Varmužu doteraz bolo len v gastronomických zariadeniach, do reťazcov ešte nešlo.

Okrem remeselných pív, ku ktorým si môžete kúpiť aj originálny pohár, ale napríklad aj ruského piva Žyguli v litrovej plechovke, v obchode nájdete pivá známe na slovenskom trhu.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Okrem pivných špecialít je v supermarkete aj tradičná ponuka značiek piva. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ponuku remeselných pivovarov o kúdol ďalej v predajni dopĺňajú aj remeselné čokolády vrátane tých zo slovenskej výroby.

Podobne ako Tesco má aj Yeme okrem klasických pokladníc, ktorých je sedem, aj štyri samoobslužné.

Supermarket bude otvorený každý deň od siedmej do deviatej. Na Facebooku ľudia riešili, či by tento nový domáci obchod nemal byť otvorený kratšie. Konkurenčnou výhodou by možno v čase, keď Tesco redukuje nočný predaj, boli zase, naopak, non-stop otváracie hodiny.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

„Tie hodiny, ktoré sme stanovili, sa nám zdali optimálne. Sme aj v blízkosti obytnej zóny, ľudia sa môžu zastaviť po ceste do práce. O nočnom predaji sme neuvažovali, je oň stále menší záujem, aj keď som bol kedysi jeho veľký zástanca, lebo som bol pri tom, keď sa zavádzal v Tescu. Ale má význam pri obchode so širokým sortimentom,“ dodal Varmuža.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Papierové tašky zatiaľ nemajú, samoobslužné pokladnice majú štyri. Foto N – Tomáš Benedikovič

Teraz najčítanejšie