Denník N

Veda je cestou k dobrému životu, hovorí jej popularizátor, ktorého videá sledujú milióny

Foto - @Veritasium Instagram
Foto – @Veritasium Instagram

Dobrý učiteľ pomáha študentom formovať ich názory na svet, povzbudzuje ich v tom, aby na svet hľadeli cez okuliare vedy. Učí ich, aby ocenili, že veda je spôsob, ako napredujeme, vraví pre Denník N popularizátor vedy Derek Muller.

Chybné názory ľudí o tom, ako funguje svet, nemôžeme obísť, inak sa vo svojich omyloch ešte utvrdia, hovorí pre Denník N DEREK MULLER (1982), austrálsko-kanadský popularizátor vedy. Jeho kanál na Youtube s názvom Veritasium sleduje viac ako 3 milióny ľudí. Patrí k najpopulárnejším kanálom pre popularizáciu vedy na celom svete.

Ako môžu papierové noviny propagovať vedu?

Všetky druhy médií môžu komunikovať a propagovať vedu. Papier nie je výnimkou. Platí to obzvlášť v prípadoch veľkých objavov, ako sú nedávne gravitačné vlny.

Môžete mať rôzne rubriky, nielen o tom, čo sa deje vo vede teraz, ale aj z historického hľadiska. Taký stĺpček by ľudí určite zaujímal, lebo by objavili čaro vecí, ktoré dnes považujú za bežné, ale museli sme na ne najprv prísť. Takto by sa dozvedeli viac o tom, ako veda zmenila ich život, hoci si to bežne neuvedomujú.

Niekedy je písanie o vede spojené s balansovaním na hrane medzi tvrdými faktmi na jednej strane a „rozprávaním príbehu“ na strane druhej. Neopúšťame vedu, ak rozprávame príbehy?

Rozprávanie vedy vo forme príbehov je veľmi dôležité. Samozrejme, nemôže viesť k tomu, aby ste fakty ohýbali. Podstata popularizácie vedy spočíva v rozprávaní príbehov bez toho, aby utrpela veda. Aby publikum téma skutočne zaujala, musí mať v sebe jednoducho prvok rozprávania.

Narazili ste na tému, o ktorej veľa rozmýšľam. V budúcnosti o nej asi spravím video. Niekedy sa stane, že sa veda takpovediac stratí, pretože ju neviete podať a chýba jej príbeh. Na druhej strane, je pravda, že sa šíri zlá veda, lebo pre ňu vymysleli chytľavý príbeh.

Najúspešnejšie video na kanáli Veritasium o Magnusovom efekte videlo viac ako 30 miliónov ľudí. Zdroj – Youtube

Aj u nás je veľmi populárnym autorom Malcolm Gladwell. Viackrát mu vyčítali, že sa v jeho knihách stráca veda v prospech príbehu. Čo si o tom myslíte?

Čítal som mnoho Gladwellových kníh. Myslím, že je v nich veľa dobrej vedy a že Gladwell výborne popularizuje vedu. Každý má svojich kritikov. Robí dobrú prácu, ak vezmem do úvahy to, akým výzvam pri spracovaní tém, ktorým sa venuje, čelí.

Aké kvality robia z človeka dobrého učiteľa?

Dobrý učiteľ je za svoj odbor zapálený. Je erudovaný, veľa času venuje dopĺňaniu si poznatkov. Vie o novinkách vo vede a nie je obmedzený iba na sylaby. V študentoch dokáže vzbudiť záujem o vedu.

Zo všetkého najdôležitejšie je, že dobrý učiteľ kladie veľa otázok. Vďaka tomu si študenti uvedomia, že určitá látka, ktorú preberajú, nie je iba kapitolou v knihe, ale kľúčom k tomu, aby pochopili, ako funguje svet.

Dobrý učiteľ pomáha študentom formovať ich názory na svet, povzbudzuje ich v tom, aby na svet hľadeli cez okuliare vedy. Učí ich, aby ocenili, že veda je spôsob, ako napredujeme a ako vieme, čo je pravda.

Mali ste takého učiteľa?

Mal som úžasných učiteľov vedeckých predmetov. Na strednej škole som študoval fyziku, chémiu aj biológiu. Všetci moji učitelia boli vynikajúci. V týchto predmetoch sa vydávame na najväčšie intelektuálne dobrodružstvá, aké vôbec môžeme podniknúť. Aby ste sa nadchli, potrebujete niekoho, kto je za vedu zapálený.

Existujú odlišné učebné štýly žiakov?

Je zrejmé, že ľudia sa líšia a učia sa inak. Je dôležité, aby učiteľ prezentoval látku rôznymi spôsobmi. Každý sa učí najlepšie vtedy, ak do výučby zapájate čo najviac zmyslov. Na druhej strane, pochybujem o tom, že existujú ľudia, ktorí sú výhradne vizuálne typy alebo viac vizuálne ako verbálne typy.

Čo máte na vede rád?

Páči sa mi ten proces, že sa snažíme dostať k pravde. Môj obľúbený citát, ktorý často hovorím na Veritasiu, znie: „Prvá zásada je, že nemôžete klamať samých seba. Lenže seba klameme najľahšie.“ Povedal to fyzik Richard Feynman. Vystihuje to, o čom je veda.

Ľudia majú rôzne názory na to, ako funguje svet. Vtedy im hovorím: „Ale je to pravda? Ste si naozaj istí, že je to tak?“ Jediný spôsob, ako sa to dá zistiť, je, že budete robiť vedu.

Chcel by som, aby ľudia boli viacej vedeckí a racionálni, keď ide o to, ako pristupujú k svetu a svojim životom. Vďaka vede si lepšie rozumieme, lepšie chápeme, aké je naše miesto vo svete. Dobrý život mieri k pravde a jediný spôsob, ako to docieliť, je cez vedu.

Jediný spôsob?

Áno, je to najlepší spôsob, ako sa dostať k pravde. Nie je to nevyhnutne najlepší spôsob, ako vyjadriť svoje emócie a skúsenosti. To sa dá robiť cez umenie. Ale ak sa bavíme o tom, čo je pravda a čo nie, to je výhradne v kompetencii vedy.

Vaša dizertačná práca bola o tom, ako „natočiť video, ktoré efektívnym spôsobom vyučuje vedu“. Na čo ste prišli?

Robil som mnoho videí, testoval som ich na vysokoškolákoch, študentoch fyziky. Najdôležitejšie zistenie je, že ak dáte do videa chybné názory, ktoré ľudia bežne majú, naučia sa oveľa viac.

Obzvlášť vo fyzike platí, že ľudia majú silné intuície o tom, ako funguje svet. Predtým než im vysvetlíte, čo o danej téme vie veda, nemôžete ich intuície ignorovať a obísť ich. Chybné názory musíte pomenovať. Ak to nespravíte, študenti sa v nich iba utvrdia. Potom budú silnejšie ako čokoľvek, čo ich naučíte. Ak sa ich neskôr opýtate, čo sa naučili, nezapamätajú si to, o čom ste hovorili, ale namiesto toho si zapamätajú, s čím do učebne už prišli, teda svoje mylné názory.

https://www.youtube.com/watch?v=AcX3IW00nuk

O tom, ako efektívne vyučovať vedu, hovoril Derek Muller aj na konferencii TEDx v Sydney. Zdroj – Youtube

Na chyby musia prísť študenti sami? 

To nie je nevyhnutné. Dôležité je, aby o nich vedel učiteľ. Pre video o popularizácii vedy je zásadné, aby pomenovalo tie chyby, ktoré diváci obyčajne majú. Keď vyučujete, musíte pomenovať existujúci stav poznania ľudí. Inak sa chýb nezbavia.

Ako sa dajú opraviť naše chybné názory v oblasti psychológie? Nemyslíte si, že zbaviť sa mylných predstáv o gravitácii je ľahšie ako tých, ktoré sa týkajú našej identity?

Naša identita nezávisí od porozumenia javom, ako je gravitácia. Tam sa mylných názorov zbaviť môžeme. Na druhej strane, máte pravdu, že existujú oblasti, kde sa svojich názorov vzdať nechceme, lebo sú spojené s našou identitou. Stále zápasím s tým, ako to robiť.

Daniel Kahan z Yalovej univerzity hovorí o tom, že ak chcete, aby ľudia na niečo zmenili svoj názor, nemôžete ich hneď zahnať do kúta a atakovať ich identitu. Uznávam, že je naozaj veľmi ťažké presvedčiť ľudí o tom, že sa mýlia v otázkach spojených s identitou. Oveľa viac, ako prekonať ich mylné názory v oblasti, ako je fyzika alebo chémia.

Akú radu máte ohľadom správy sociálnych sietí pre stránky, ktoré propagujú vedu?

Ucelený obsah, ktorý drží pokope tematicky a má pravidelný časový plán, je kľúčom k úspechu.

Čo je Veritasium?

Je to kanál na Youtube. Uverejňujem na ňom videá o vede. Robím to už päť rokov. S projektom som začal, lebo som vždy túžil točiť. Zároveň ma bavila veda a vzdelávanie. Bol to pre mňa spôsob, ako spojiť všetky moje vášne dokopy.

Podľa čoho sa rozhodujete, o čom natočíte ďalšiu epizódu? Vychádzate hlavne z toho, čo sa vo vede aktuálne deje?

Kedysi som robil videá o hocičom, čo ma z oblasti vedy zaujímalo. Točil som o veciach, o ktorých som si myslel, že by o nich ľudia mali vedieť. Postupom času sa to zmenilo. Úspech na Youtube je kumulatívny. Je to ako so snehovou guľou. Čím viac „páčikov“, zhliadnutí a ľudí, ktorí vás sledujú, máte, tým väčší máte dosah.

Vždy sa nájde nová téma, ktorá ma zaujme. Čítam knihy, rozprávam sa s vedcami a pozerám iné videá o vede. Odtiaľ beriem inšpiráciu.

Koľko ľudí vám s Veritasiom pomáha?

Skoro výhradne robím videá sám, od scenára až po konečnú výrobu. Uvažujem nad tým, že asi priberiem jedného človeka.

Kontaktujete vedcov, aby ste si boli istý, že sú videá po odbornej stránke v poriadku?

Niektoré témy nie sú až také ťažké a máme o nich veľa údajov, takže o nich nieto sporu. Vychádzam z vlastných poznatkov a štúdia, ktoré robím pred každou epizódou. Čítam pôvodné články. Inokedy je téma veľmi komplikovaná, ak je reč napríklad o kvantovej mechanike. V takých prípadoch kontaktujem vedcov, ktorí sú v danej oblasti experti.

Prečo ste sa presťahovali do Los Angeles? Je to najlepšie miesto na natáčanie videí o vede, ak chcete mať globálny dosah? 

Los Angeles je globálny uzol médií. Predtým som žil v Austrálii. Tá je príliš izolovaná od zvyšku sveta. S Veritasiom chcem ísť ešte ďalej, preto som zmenil pôsobisko, aby som bol nablízku trendom a rozličným typom médií.

Minulý rok ste sa na olomouckom medzinárodnom festivale populárno-vedeckých filmov AFO stretli s biológom Richardom Dawkinsom a spravili s ním jeden diel pre Veritasium. U nás je známy hlavne vďaka knihe Boží blud. Ako na stretnutie spomínate?

Vážim si jeho prácu, bol som poctený, že som sa s ním mohol stretnúť. Veľmi sa mi páčia jeho knihy, obzvlášť Sebecký gén. V biológii urobil veľké objavy. Na druhej strane, niekedy môže pôsobiť ako protivný. Ľudia ho môžu vnímať ako arogantného človeka. Chcem sa ho spýtať, či sa mu darí ľudí presviedčať o jeho názoroch. Niekedy mám pocit, že ich skôr znechutí.

Hosťom jednej časti Veritasium bol aj evolučný biológ Richard Dawkins. Zdroj – Youtube 

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Veda

Teraz najčítanejšie