Denník N

Voľby na Facebooku: kto má najviac fanúšikov a ktoré strany majú k sebe najbližšie?

Od leta minulého roku sme sledovali aktivitu politických strán na Facebooku. Komu sa najviac darilo?


Najväčší počet fanúšikov na Facebooku má dnes strana SaS (vyše 110-tisíc), nasleduje Naše Slovensko (70-tisíc) a Sme rodina (53-tisíc).

Strana Borisa Kollára je najväčším skokanom predvolebnej kampane – na Facebooku vytvorila svoju stránku v novembri 2015 a za pár mesiacov vyskočila na tretie miesto spomedzi všetkých slovenských politických strán.

„Nezlúčili sme ju so žiadnou inou fanpage, ani sme nerobili žiadne aplikácie, ktoré by ľudí na našu fanpage ‚nahnali‘ bez ich vedomia. Rast našich fanúšikov je plynulý, od začiatku roka 2016 pribúda v priemere 4-tisíc nových fanúšikov týždenne,“ povedal začiatkom februára Denníku N Milan Krajniak, dvojka na kandidátke strany. „V januári sme do promovania našich statusov a fanpage na Facebooku investovali približne 3-tisíc eur. Vo februári predpokladáme náklady približne 7-tisíc eur.“

Veľký počet fanúšikov strany ešte však nemusí znamenať, že sa jej vo voľbách bude dariť. Strana 99 %, ktorá kandidovala do parlamentu v roku 2012, má na Facebooku takmer 60-tisíc fanúšikov. Vo voľbách však získala len 1,58 percenta.


Po Borisovi Kollárovi získali najviac fanúšikov strany SKOK, Obyčajní ľudia a Šanca. Zo strán, ktoré by sa podľa prieskumov mali dostať do parlamentu, sa na Facebooku najmenej darilo Mostu-Híd a KDH.

Niektoré strany dokonca nedosahovali v predvolebnej kampani kontinuálny rast a v niektorých mesiacoch im počet fanúšikov padal – jemne, ale predsa. SDKÚ mala problémy v máji a júni 2015, keď prišla o 125 fanúšikov. V júli prepad zastavila kampaň Ja som SDKÚ.

SaS stratila fanúšikov v júli 2015 (–65) a septembri (-129). Kotlebovo Naše Slovensko kleslo v máji (–69), júli (–45), októbri (–60) a v novembri (–95).

Problémy mala aj Nova. Strane Daniela Lipšica pozvoľne klesal počet fanúšikov od mája do októbra (celkovo o 158). Rásť začala pomaly až v decembri minulého roka.

Ostatné strany na Facebooku rástli bez zaváhania.


Český odborník na analýzu dát zo sociálnych sietí Josef Šlerka sa tiež pozrel na slovenskú politickú scénu. Výsledky zverejnil na svojom blogu databoutique.cz.

Na základe dát z Facebooku za posledné štyri mesiace vypočítal napríklad blízkosť strán. Ide o tzv. „normalized Facebook distance“, teda väzby ukazujúce, ako ľudia lajkujú príspevky politických strán. Na grafe tak môžete vidieť, že relatívne izolované sú Naše Slovensko (najbližšie má k SNS), SMK (blízko k Mostu-Híd) a Sme rodina (najbližšie k Obyčajným ľuďom).

„Ďalej je pekne vidieť aj najbližšiu konkurenciu Ficovho Smeru, ktorou je Slovenská národná strana, a ťažké postavenie strany Sieť, ktorej fanúšikovia majú blízko k mnohým ďalším stranám a sú pravdepodobne pomerne váhajúci,“ napísal Šlerka.

Zdroj: Josef Šlerka / databoutique.cz. Uverejnené so súhlasom autora.
Zdroj: Josef Šlerka / databoutique.cz. Uverejnené so súhlasom autora.

Šlerka tiež skúmal, čo na spravodajských serveroch lajkujú fanúšikovia politických strán, a opísal existenciu dvoch veľkých blokov.

Zdroj: Josef Šlerka / databoutique.cz. Uverejnené so súhlasom autora.
Zdroj: Josef Šlerka / databoutique.cz. Uverejnené so súhlasom autora.

V prvom sa nachádzajú fanúšikovia Smeru a SNS, ktorým sa páčia najmä príspevky televízií a sčasti bulváru. V druhom bloku sú opozičné strany, ktorých fanúšikovia oceňujú najmä tlač. Viac na databoutique.cz.

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie