Denník N

Úzkosť je väčšinou zdravá ľudská emócia. Psychologička vysvetľuje, prečo nie každý potrebuje terapiu

Ilustrácia - M. O. Midjourney
Ilustrácia – M. O. Midjourney

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Píše psychologička Emily Edlynnová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post.

Keď sa prechádzam po svojom okolí a počúvam podcasty, bombardujú ma reklamy vychvaľujúce online služby v oblasti duševného zdravia: „Pociťujete stres a úzkosť? Navštívte terapeuta! Terapiu môže využiť každý!“ Toto však nie je pravda.

Problémy s duševným zdravím ako stres, úzkosť a osamelosť trápia čoraz viac ľudí – najmä detí a tínedžerov. Hovorí sa aj o epidémii osamelosti.

Psychické utrpenie môže byť znamením, že je čas na reflexiu a zmenu, no nie vždy si vyžaduje terapiu. Existuje veľa spôsobov, ktoré vám môžu pomôcť zmierniť stres, úzkosť a osamelosť bez toho, aby ste sa museli obracať na obmedzené zdroje terapeuta.

Terapia je vedecky podložená liečba zameraná na symptómy duševných ochorení, ktoré spôsobujú ľuďom výrazné problémy v ich dennom fungovaní.

Ide napríklad o redukciu stresu pri úzkosti pomocou všímavosti (z anglického mindfulness – pozn. red.) či terapia kognitívneho spracovania (z anglického cognitive processing therapy – pozn. red.) pri posttraumatickej stresovej poruche.

Sedenia sa zameriavajú na stanovenie cieľov a zmenu, osobnostný rozvoj a nácvik techník, ktoré zlepšujú duševné zdravie. Súčasťou terapie je aj priebežné vyhodnocovanie pokroku smerom k stanoveným cieľom a potreby pokračovania v liečbe.

K terapii patrí rozvíjanie dôvery a vzťahu medzi klientom a terapeutom. Ich dobrý vzájomný vzťah je totiž hlavným predpokladom pozitívnej zmeny. Práca v terapii však nie je to isté ako hodinové rozprávanie o strese.

Nie je to o ventilovaní pocitov

Skeptici voči terapii zvyknú hovoriť: „Neplatím za to, aby som sa rozprával s kamarátom.“ A majú pravdu.

Terapeuti nie sú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Duševné zdravie

Rodina a vzťahy, Zdravie

Teraz najčítanejšie