Denník N

V práci nemusíte sedieť stále narovnaní, ohýbanie chrbtice je prirodzené, vraví osobný tréner

Foto - Ludvík Hradilek/Deník N
Foto – Ludvík Hradilek/Deník N

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Osobný tréner a výživový poradca Jan Stuparič si v posledných rokoch všíma zaujímavý trend: v posilňovniach vída viac ľudí nad šesťdesiat rokov a zároveň tínedžerov. „Zvýšiť si fyzickú kondíciu, znížiť svoju hmotnosť a nabrať silu sa dá takmer v akejkoľvek situácii a akomkoľvek veku. Len je nutné zvoliť si vhodné postupy,“ hovorí v rozhovore.

V rozhovore sa okrem iného dočítate:

  • koľko hodín týždenne by mal človek venovať pohybu;
  • prečo by tréner nemal svojho klienta zahltiť informáciami;
  • či je posilňovanie vhodné aj pre deti.

Aké najväčšie mýty o cvičení a zdravej životospráve pretrvávajú? Čo ľuďom najčastejšie vyhovárate?

Časté je až strašenie pohybom. Ľudia dnes môžu počuť, že nevhodné a dokonca až nebezpečné sú aj bežné cviky či pohyby. Niekedy sa napríklad až príliš kladie dôraz na to, aby sme všetko zdvíhali s narovnaným chrbtom a údajne ho tak chránili.

To sa hovorí aj zdravým ľuďom?

Áno. Do určitej miery to, samozrejme, platí, ale nemôžeme to preháňať a ísť do extrému, keď sa aj tú najľahšiu činku bojíme zdvihnúť s ohnutým chrbtom. Takisto v práci nemusíme nonstop sedieť narovnaní. Ohýbanie chrbtice je, samozrejme, úplne prirodzené. Táto téma sa často nevhodne interpretuje.

Existujú nejaké mýty týkajúce sa behu?

O behu sa niekedy hovorí, že nie je vhodný pre kolená a že je v tomto ohľade dokonca nebezpečný. Pritom ide o intenzitu a objem tréningu.

Keď budem mať klienta s vyšším stupňom obezity a budem od neho chcieť veľké výkony, pre jeho kĺbový aparát to nebude optimálne. Pre kĺbový aparát zdravého človeka, ktorý si tréningovú záťaž s ohľadom na svoje možnosti zvyšuje postupne, to, naopak, bude prínosom.

Je zdravé behať po tvrdom povrchu?

Z môjho pohľadu je optimálne zameriavať sa na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behanie

Chudnutie

Radíme športovcom

Rozhovory

Šport a pohyb, Zdravie

Teraz najčítanejšie