Denník N

Špehovanie a sabotáž – prečo sú čínske elektrické autá smrteľnou hrozbou

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Komunistická strana Číny má absolútnu kontrolu. Ak bude považovať kybernetický útok za nevyhnutný, potom sa tento útok uskutoční.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

Autor je britský novinár a spisovateľ

Je polovica decembra 2027 a Čína uvalila blokádu na Taiwan. Británia je pripravená pripojiť sa k Spojeným štátom na obranu sužovanej ostrovnej demokracie. A potom príde brutálna správa. Každý zo stoviek tisícov elektromobilov vyrobených v Číne na našich cestách sa zastaví.

Vodiči horúčkovito udierajú do ovládačov, no bezvýsledne. Snažia sa dostať von. Dvere sa však nechcú otvoriť.

Katastrofálne následky sa začínajú nehodami, keď do náhle stojacich áut narážajú iné vozidlá. Niektoré obete upadnú do bezvedomia, iné dokonca zomierajú na mieste, pretože ochromujúce dopravné zápchy bránia záchranným službám dostať sa na miesto.

Ľudia uväznení vo svojich autách prosia okoloidúcich, aby rozbili okná a pomohli im uniknúť pred udusením či podchladením. Niektorí majú šťastie, iní nie.

Obchod sa obmedzí tiež. Aj keď sa zmobilizuje každé odťahové vozidlo v krajine, náš dopravný systém sa do normálu vráti až o niekoľko týždňov.

Ekonomické a ľudské náklady sú obrovské. Naši i zahraniční politici a úradníci až príliš pohotovo prichádzajú k záveru, že teraz nie je čas na dobrodružstvo v ďalekom zahraničí. Násilníci z Pekingu práve vyhrali rozhodujúcu prvú bitku v boji o globálnu nadvládu.

Keď to uzná za vhodné

Toto nie je fantázia. Minulý týždeň americká ministerka obchodu Gina Raimondo upozornila presne na toto nebezpečenstvo: „Predstavte si, že by na amerických cestách boli tisíce alebo státisíce vozidiel prepojených na Čínu, ktoré by niekto v Pekingu mohol okamžite a súčasne vyradiť z prevádzky.“ Podobné varovanie dostali aj britskí poslanci.

Niektorí ľudia tvrdia, že nebezpečenstvo je čisto teoretické. Prečo by komerčne zmýšľajúce automobilky ničili svoje značky tým, že by ich nechali využiť na sabotáž? Žiadny zahraničný zákazník by už tovarom vyrobeným v Číne nikdy nedôveroval.

Odpoveď je jednoduchá.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Čína a Taiwan

Komentáre

Teraz najčítanejšie