Centrum vzdialenej galaxie dostalo podľa vedcov štikútku. Čo to znamená pre vesmír?

Imelecká predstava priechodu menšej čiernej diery akrečným diskom rotujúcim okolo centrálnej supermasívnej čiernej diery. Zdroj: Jose-Luis Olivares and Dheeraj Pasham, MIT

Systém dvoch čiernych dier s takýmto správaním vedci opísali vôbec po prvýkrát.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V strede každej galaxie sa nachádza supermasívna čierna diera. Tá je, ako napovedá jej meno, úplne iná váhová kategória než klasické čierne diery.

Zatiaľ čo tie „obyčajné“ majú rádovo váhu desať až sto hmotností Slnka, pri supermasívnych môžeme hovoriť o milióne až desiatich miliardách násobkov hmotnosti našej hviezdy.

Supermasívne čierne diery sú teda oveľa ťažšie, než si človek dokáže predstaviť, naďalej požierajú všetku hmotu aj svetlo, ktoré prekročí ich horizont udalostí, a svojou prítomnosťou ovplyvňujú dianie vo vesmíre.

„Čierne diery uprostred najväčších eliptických galaxií sú len o niečo menšie ako celá naša slnečná sústava. Aby ste si vedeli predstaviť ich dosah, tak ich horizont udalostí je asi taký veľký ako vzdialenosť od Slnka po Neptún,“ povedal v minulosti pre denník N Norbert Werner, ktorý na výskume, o ktorom v tom článku píšeme, neparticipoval.

Mimo bežnej predstavivosti je aj vzdialenosť supermasívnej čiernej diery, ktorá je v strede našej galaxie a ktorú od Zeme delí bezpečných 26-tisíc svetelných rokov.

Astronómovia z Massachusettského technologického inštitútu v USA (MIT), Talianska, Českej republiky a ďalších krajín skúmali supermasívnu čiernu dieru, ktorá je ešte oveľa ďalej. Nachádza sa v strede galaxie vzdialenej asi 800 miliónov svetelných rokov od Zeme.

Prebudená čierna diera

Vedcov vzdialená čierna diera zaujala tým, že aj keď v minulosti bola jej bežná „nátura“ pokojná, náhle vzplanula a približne štyri mesiace vypúšťala každého 8,5 dňa chuchvalce plynu. Potom sa opäť vrátila do pokojného stavu.

Astronómovia tento jav nazvali „štikútkou“, pričom ide o správanie, ktoré pozorovali a opísali vôbec prvýkrát. Štúdiu s ich výsledkami koncom marca zverejnil prestížny časopis Science Advances.

„Štikútka je obrazné pomenovanie toho, že z tesného okolia čiernej diery pravidelne vybiehajú chuchvalce plynu, ktoré pozorujeme v röntgenovej emisii,“ povedal pre Denník N astrofyzik Michal Zajaček z Masarykovej univerzity v Brne, ktorý spolu s ďalšími kolegami z Česka zisťoval, čo to mohlo spôsobiť.

Najpravdepodobnejším vysvetlením

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vesmír