Denník N

Dielo dňa: Prelet

Martin Štrba: Prelet, 1989.
Martin Štrba: Prelet, 1989.

Martin Štrba je jeden z najlepších československých kameramanov, začínal však ako jeden z fotografov Slovenskej novej vlny.

Stretli sa v Prahe na FAMU, ktorá bola v 80. rokoch jediným miestom v bývalom Československu, kde sa dala študovať fotografia. Tono Stano, Miro Švolík, Rudo Prekop, Peter Župník, Vasil Stanko, Kamil Varga, Jano Pavlík – a Martin Štrba.

On síce chodil na kameru, ale až príliš dobre si rozumel so slovenskými fotografmi, ktorí prišli do Prahy ako celkom neznámi študenti z rôznych častí krajiny. Zo školy odchádzali ako Slovenská nová vlna – fenomén československej fotografickej scény, do ktorej priniesli výraznú autorskú prácu v oblasti inscenovanej fotografie a úplne nový pohľad na prácu s telom a telesnosťou.

Na fotografickej scéne totiž v tom čase panovala silná konzervatívnosť, estetické prvky a uhladenosť víťazili nad experimentom – na druhej strane bol dokument, ktorý mal verne zachytiť neopakovateľný okamih reality. Oni tiež chceli zachytiť realitu – no zvolili si celkom iný spôsob: inscenovali ju. Mali pocit, že jej podstatu dokážu zachytiť iba vtedy, ak ju „prežujú“ znova, ak pred objektívom dokážu všetkými dostupnými prostriedkami vytvoriť to, čo zažili.

Vidieť, čo prežívali, môžete na ich fotografiách, ale aj vo filme Vlna vs. Breh, ktorý vlani urobil Martin Štrba. Prvý raz sa postavil za kameru nielen ako kameraman, ale aj ako režisér. A pýtal sa svojich kamarátov, kde vznikla Vlna a kde má breh, lebo každá vlna svoj breh má. Potvrdzuje to aj oceánograf, ktorý dostal úvodné i záverečné slovo dokumentu. Lebo Slovenská nová vlna – to nebolo iba o talente, umení a kamarátstve, to bolo aj o akýchsi zvláštnych okolnostiach, ktoré človek nedokáže privolať sám, len tak, keď sa mu zachce, ako nedokáže privolať ani vlnu. Vlna musí prísť za ním.

Celovečerný dokument Martina Štrbu si môžete pozrieť aj v utorok (3. februára) na žilinskej Stanici, ktorá ho premieta o 17.00 h a 20.00 h.

Martin Štrba (1961) sa narodil v Leviciach, vyštudoval fotografiu na ŠUP v Bratislave, na FAMU absolvoval katedru filmovej kamery. Nakrútil viac než dvadsať celovečerných filmov. Je dvorným kameramanom Martina Šulíka (Neha, Všetko, čo mám rád, Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka, Zlatá šedesátá), spolupracuje s Vladimírom Michálkom (Je třeba zabít Sekala, Anděl Exit, Babí léto). S režisérkou Agnieszkou Hollandovou pracoval na filmoch Jánošík – Pravdivá história a Hořící keř, stojí aj za filmami Pokoj v duši, Občanský prukaz, Líbánky, Děti noci a mnohými ďalšími.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dielo dňa

Kultúra

Teraz najčítanejšie