Denník N

Daniel Milo: Môžeme Kotlebu volať fašistom, ale jeho voličom je to jedno

Odborník na extrémizmus a hybridné hrozby Daniel Milo. Foto N - Tomáš Benedikovič
Odborník na extrémizmus a hybridné hrozby Daniel Milo. Foto N – Tomáš Benedikovič

Kotlebu treba kompromitovať faktami, vraví Daniel Milo, expert na extrémizmus z ministerstva vnútra. V rozhovore pre Denník N vysvetľuje, ako sa Kotleba za posledných desať rokov zmenil.

Daniel Milo pracoval od roku 2001 v Ľuďoch proti rasizmu, v rokoch 2004 až 2007 organizáciu viedol. Neskôr sa problematike politického radikalizmu a extrémizmu venoval v OBSE, na úrade vlády a v súčasnosti pracuje ako národný koordinátor protiextrémistických politík na ministerstve vnútra. 

Kedy ste po prvý raz zaregistrovali Mariana Kotlebu? To ste zrejme ešte pracovali v Ľuďoch proti rasizmu, nie?
Áno, niekedy v rokoch 2003 a 2004, počas jeho prvých verejných vystúpení v Komárne či Ružomberku. Bolo to po prvý raz, keď sa Slovenská pospolitosť, ktorú viedol, objavila na verejnosti v uniformách. Aj predtým sme vedeli, že existuje nejaké občianske združenie Slovenská pospolitosť, ale bolo to jedno z viacerých podobných združení bez nejakého vplyvu. Išlo o málopočetnú skupinu do dvadsať ľudí, ktorá však zaujala práve tými uniformami.

Prečo si ich obliekli?
Bol to signál, že ich ambície sú iné. Zvolili vizuálne jasný štýl, ktorý bol spolu s kontextom, v akom ich používali, heslami „Za Boha a za národ“, či prejavmi na 14. marca, zreteľným prihlásením sa k ideológii vojnového Slovenského štátu. To sa prejavilo neskôr aj pri registrácii prvej Kotlebovej politickej strany s názvom Slovenská pospolitosť – Národná strana (SP-NS), ku ktorej došlo v roku 2005.

Všetky tieto ich aktivity vyvrcholili počas osláv Slovenského národného povstania známym fakľovým pochodom vo Zvolene a v Banskej Bystrici, kde už desiatky členov Pospolitosti skandovali Kotlebovi „nech žije vodca“. Bol to ich mediálny vrchol, no zároveň si spoločnosť uvedomila, že toto už nie je celkom na smiech.

Kotleba. Foto - TASR
Uniformy nezabrali. Foto – TASR

V tom čase sa debaty o Kotlebovi zužovali práve na rovnošaty a symboliku odkazujúcu na Slovenský štát. No čo bolo vtedy ich programom? Kto bol Kotleba roku 2005?
Snažil sa znovu uviesť na slovenskú politickú scénu ideály Hlinkovej slovenskej ľudovej strany. Od názvu strany cez volebný program až po symboliku, ktorú používali, sa odkazovali na HSĽS a ideológiu Slovenského štátu. Keď neskôr historici porovnali stavovské zriadenie Slovenského štátu a to, čo Kotleba navrhoval vo volebnom programe SP-NS, našli veľa zhodných bodov. Kotleba oprášil princípy, na ktorých stál Slovenský štát, a pokúsil sa ich opäť uviesť do slovenskej súčasnosti.

Bol odkaz na Slovenský štát v tom čase silnejší ako vymedzenie sa voči systému či protirómska agenda, ktorými sa prezentuje Kotleba dnes?
Ťažko povedať, čo bolo silnejšie. No jednoznačne dával väčší akcent na antisemitizmus ako na otázku spolužitia Rómov s väčšinovou spoločnosťou. Prečo to tak bolo, môžeme len špekulovať. Zrejme vtedy nebol ani stav rómskych komunít taký vypätý ako dnes.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie