Denník N

Ak chce Kiska meniť Slovensko, má šancu, akú žiadny iný prezident nemal

Andrej Kiska. Foto N – Tomáš Benedikovič
Andrej Kiska. Foto N – Tomáš Benedikovič

Na predčasné voľby by sa v parlamente musela nájsť ústavná väčšina, čo by sa pri súčasnej roztrieštenosti nemuselo podariť ani za celé štyri roky.

Ak sa niekedy prezident sťažoval, že nemá dosť kompetencií, aby ovplyvňoval veci, tak tie časy sú už preč. Po vyhlásení predsedu SNS Andreja Danka, že nepôjde do vlády s pravicou, je v podstate už len na prezidentovi, či chce prevziať riadenie štátu. Najprv neformálne a potom aj formálne. Ako sa k tomu dopracujeme?

Ak berieme vážne oficiálne vyjadrenia jednotlivých politických strán, väčšinová vláda nemá ako vzniknúť – Sieť ani Most-Híd nechcú so Smerom rokovať, pravica bez SNS nemá dosť, Kotleba je pre všetkých nedotknuteľný. Nemá teda zmysel dávať poverenie na zostavenie vlády ani len Richardovi Sulíkovi, o druhom poverení pre Smer nehovoriac. Nejde o to, že by sa teoreticky nedalo vrátiť strane, ktorá už raz zlyhala (ani o to, že teoreticky by ďalšie pokusy mohli dopadnúť úspešne). Bavíme sa teraz o tom, či prezident má takúto morálnu a politickú povinnosť. A to nemá. Naopak, pokojne sa môže chytiť výzvy SNS na úradnícku vládu.

Keby chcel, môže pre ňu hľadať aj čosi ako politickú podporu medzi stranami. Ale načo? Pokojne môže vymenovať vládu podľa svojich predstáv. Tá sa pol roka bude pokúšať získať v parlamente dosť hlasov pre svoje programové vyhlásenie. A ak sa to nepodarí, bude ďalej pôsobiť v demisii s tým, že sa využijú ustanovenia, ktorými chcel Fico kedysi prinútiť Radičovú, aby iba svietila a kúrila, a spolurozhodovanie zveril prezidentovi. Mali by sme teda kabinet vymenovaný a do veľkej miery riadený Kiskom.

Voči stranám pritom môže prezidentský palác zaujať jednoduché stanovisko – chcete ma zastaviť a vrátiť sa k normálnemu vládnutiu? Odhlasujte si predčasné voľby. Tie sú totiž naozaj najčistejším riešením (dokonca oveľa čistejším ako čakať, či teraz niektorá strana v ďalších kolách rokovaní otočí a vytvorí vládu, ktorú najprv odmietla). Na tie by sa však v parlamente musela nájsť ústavná väčšina, čo by sa pri súčasnej roztrieštenosti nemuselo podariť ani za celé štyri roky. Najmä ak by časť strán mala záujem na pretrvávaní takejto vlády a časť paniku, že nové voľby by boli ich koncom.

Ako a či by za takýchto okolností fungoval parlament, je otázka. Ale záujmov je veľa, vzťahy neprehľadné – možno nakoniec aj áno. Navyše aj tu by Kiska držal tromfy: keby bola situácia neudržateľná, stále môže využiť svoje právo rozpustiť parlament.

Zhrnuté: ústava nedáva nijaké obmedzenie na to, ako dlho môže pôsobiť vláda v demisii, a neponúka žiaden automatický mechanizmus na vyvolanie predčasných volieb. Tie môžu nastať iba vtedy, ak za ne zahlasuje aspoň 90 poslancov alebo ak prezident rozpustí parlament, čo je za daných okolností len jeho právom, nie povinnosťou.

Keby bol prezidentom niekto s mocenským inštinktom Fica, tak neváha a zostaví si vlastnú vládu, v parlamente bude vytvárať ad hoc koalície na presadenie jej návrhov a podobne ako pri NKÚ by stranám oznámil, nech sa mu ohlásia, keď sa dohodnú na spoločnom postupe (v tomto prípade na vypísaní volieb). A nebude ani čakať – spraví to hneď po tom, čo mu prvý uchádzač vráti poverenie a ostatní predsedovia zopakujú svoje doterajšie postoje. Otázka je, či je aj Kiska takto nastavený. Keby však reálne chcel meniť Slovensko, má na to takú príležitosť ako pred ním ešte žiaden prezident.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Voľby 2016

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie