Denník N

Toľko cyklistov Londýn ešte nemal, chystajú pre nich aj superdiaľnicu

Boris Johnson ešte ako londýnsky starosta brexit odmietal. Foto – TASR/AP
Boris Johnson ešte ako londýnsky starosta brexit odmietal. Foto – TASR/AP

Londýnčania sa priblížili Amsterdamu, keď počet cyklistov v roku 2014 v porovnaní s predošlým vzrástol o desať percent.

Už to dávno nie je žiadna menšina. V Londýne minulý rok bicyklovalo o desať percent viac ľudí než o rok skôr. A odhad na nasledujúci rok hovorí, že počet cyklistov sa ešte zvýši o ďalších dvanásť percent. Vlani zaznamenali podľa serveru Cycling Weekly vyše desať miliónov jázd na požičanom bicykli.

Už teraz má Londýn najviac cyklistov vo svojej histórii, keď prevýšil aj pôvodný rekord z roku 2000. Navyše sú ľahko dostupné. V 700 požiciavacích staniciach ich je k dispozícii až desaťtisíc.

Jedným z vášnivých cyklistov je aj súčasný londýnsky starosta Boris Johnson, ktorý medzi základné ciele svojej deurbanizačnej politiky zaradil odľahčenie londýnskych ulíc od áut. Počet bicyklov v uliciach mesta chce naďalej zvyšovať, a to aj výstavbou cyklistických diaľnic, ktoré budú križovať Londýn z východu na západ a zo severu na juh.

Cyklistom vychádza v ústrety

„Tieto úžasné čísla znamenajú, že cyklisti sú v Londýne všadeprítomní, a dokazujú (ak sme vôbec nejaký dôkaz potrebovali), prečo musíme pokračovať v starostlivosti o nich,“ hovorí Johnson.

So stavbou nových trás sa začína teraz a dokončené by mali byť v roku 2016.

Odľahčením pre cyklistov sú aj mestské požičovne Barclays Cycle Hire, ktoré sú rozmiestnené po celom Londýne. Sú nielen jednoducho dostupné, ale v porovnaní s autami aj neporovnateľne lacnejšie. Zároveň sú ekologické a používateľom nie sú príťažou, pretože bicykel vypožičaný na jednom mieste je možné vrátiť na ktorejkoľvek inej stanici.

Rekord zažil aj Barclays Cycle Hire, keď v roku 2014 zaznamenali viac ako desať miliónov jázd. Počet vypožičaných bicyklov napríklad za Štedrý večer vzrástol o 41 percent v porovnaní s rokom 2013.

Po uliciach metropoly sa na Vianoce bicyklovalo takmer 40-tisíc ľudí, pričom toto číslo nezahŕňa súkromné bicykle.

Mestské bicykle sú populárne

Najfrekventovanejšia stanica pri Hyde Parku za celý rok zaznamenala o 37 percent viac výpožičiek. Na bicykle tam nasadlo spolu 102 267 ľudí, pričom v roku 2012, keď Londýn žil olympiádou, to bolo iba 74 515.

„Služba Barclays Cycle Hire naďalej rastie a získava popularitu a je nepopierateľné, že zmenila pohľad ľudí na cyklistiku vo veľkomeste,“ hovorí ďalej Johnson.

Bicykle si obyvatelia za prijateľnú cenu môžu vypožičať vo väčšine európskych hlavných miest – napríklad aj v Budapešti a vo Viedni. V oboch mestách sú požičovne populárne a počet cyklistov v nich rastie.

V Bratislave zatiaľ podobné služby nemáme, rovnako ani kvalitné cyklistické trasy, ktoré by umožnili nepretržitú a bezpečnú jazdu cez všetky mestské časti – alebo aspoň tie centrálne.

Mestá bez áut

Londýn sa nárastom počtu cyklistov blíži k svojmu cieľu, stále však nepatrí medzi európske mestá, ktoré svoje centrum úplne od áut oslobodili. Na to by musel zaviesť ďalšie účinné opatrenia, napríklad zakázať prístup áut do širšieho centra ako v Madride.

Spájanie parkov do rozsiahlych celkov, ktoré lákajú chodcov a cyklistov, sa osvedčilo v Hamburgu. Milánsky model zase ponúka mestskú dopravu zdarma pre šoférov, ktorí svoje autá nechajú v ten deň v garáži. K prísnym deurbanizačným opatreniam pristúpili už aj Paríž, Kodaň a Helsinki.

Zvyšovanie počtu cyklistov v meste zároveň vyžaduje zníženie počtu áut, inak krivka cyklistických nehôd na cestách rastie – túto otázku by mal Londýn v blízkej budúcnosti tiež vyriešiť.

Podľa denníka Guardian si však Boris Johnson myslí, že žiadne dopravné opatrenia reálne nepomôžu znížiť nehodovosť, ak ľudia nebudú obozretnejší.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie