Neuróny v mozgu sa správajú ako priatelia na Facebooku

Foto - TASR
Foto – TASR

Mozgové bunky komunikujú ako my na sociálnych sieťach, tvrdí nová štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Nature.

Ľudský mozog je najkomplexnejším systémom vo vesmíre. Len neurónov obsahuje asi až 100 miliárd a počet spojení, ktoré medzi sebou tieto mozgové bunky dokážu nadviazať, zrejme prekonáva celkový počet hviezd vo vesmíre.

Neprekvapí, že štúdium tak nesmierne komplikovaného orgánu je veľmi náročné. Najnovší výskum vedcov z Univerzity v Baileji, ktorý práve zverejnil časopis Nature, sa pokúša vniesť svetlo do komunikácie medzi neurónmi, v tomto prípade v mozgu myší.

Neurálne siete sú ako Facebook

Neurovedci sa zamerali na pozorovanie neurálnej aktivity vo vizuálnej oblasti mozgovej kôry, ktorá zodpovedá za spracovanie vizuálnych informácií.

Pri mapovaní tejto mozgovej oblasti zistili, že neuróny sa správajú podobne ako používatelia Facebooku. Inými slovami, tak ako na sociálnych sieťach komunikujeme predovšetkým s priateľmi, aj neuróny vytvárajú najsilnejšie väzby s takými mozgovými bunkami, ktoré sa im najviac podobajú.

A podobne ako na Facebooku, aj v mozgu je najmenej silných väzieb – ktoré vznikajú medzi neurónmi s podobnými funkciami –, ale ich vplyv na ďalšie neuróny je najväčší.

„Ukázalo sa, že neuróny, ktoré sa na seba podobajú, majú silnejšie väzby, zatiaľ čo neuróny, ktoré sa správajú odlišne, sa spájajú iba veľmi slabo alebo vôbec,“ povedal pre ScienceDaily Thomas Mrsic-Flogel, hlavný riešiteľ výskumu.

Slabé väzby

Na druhej strane „slabé väzby majú malý vplyv, ale je ich najviac,“ dodáva Mrsic-Flogel. Ich obrovský počet je zárukou plastickosti mozgu, ktorý sa dokáže rýchlo adaptovať na zmeny v prostredí.

„Ak neuróny potrebujú zmeniť svoje správanie, slabé spojenia sú už k dispozícii a v prípade potreby môžu zosilnieť. Vďaka tomu je mozog enormne plastický,“ povedal pre ScienceDaily Lee Cossell, spoluautor výskumu.

Dostupné z: DOI:10.1038/nature14182