Denník N

Viedol štrajk učiteľov: Naše požiadavky by mal minister splniť hneď, nepotrebuje sto dní

Vladimír Crmoman počas štrajku učiteľov tesne pred voľbami. Foto N – Tomáš Benedikovič
Vladimír Crmoman počas štrajku učiteľov tesne pred voľbami. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vladimír Crmoman je prezidentom Slovenskej komory učiteľov, viedol aj protesty a štrajky učiteľov pred voľbami.

Ako hodnotíte nového ministra školstva Petra Plavčana (SNS)?

Pána Plavčana osobne nepoznám. Bol v sekcii vysokých škôl a ja som sa stretol len s ľuďmi z regionálneho školstva. Vnímal som ho len periférne, bližšie ho nepoznám, a preto sa mi k nemu ťažko vyjadruje.

Je podľa vás dobre, že ministerstvo školstva dostala spomedzi koaličných partnerov SNS?

Ani Slovenská komora učiteľov, ani Iniciatíva slovenských učiteľov, ani ja neriešime, z ktorej politickej strany je. Dôležité je, čo konkrétne urobí. V prípade ministra školstva je najmä v dnešnej situácii veľmi dôležité, aký dostane mandát a podporu od vlády a ostatných koaličných partnerov na to, aby mohol uskutočniť reformy. Teda či je to človek, ktorý už prichádza s víziou, reformou, či na to dostane finančné krytie a podobne.

Máte pocit, že Peter Plavčan je minister s víziou?

Ešte nič nestihol predstaviť, tak neviem. Dúfam, že čoskoro predstaví svoju víziu a postaví sa k situácii, ktorá v školstve je. V prvom rade k učiteľom, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti, a k ich nesplneným požiadavkám. Na stole je aj deklarácia. Je tu veľa vecí, ktoré má riešiť. Ale nemôžem ho ešte hodnotiť, lebo ešte nič neurobil. Počkám si na jeho kroky.

Minister Plavčan v minulosti dostal odmeny, keď pôsobil v Študentskom pôžičkovom fonde, hoci bol v čestnej funkcii. Nakoniec peniaze vrátil. Ako to hodnotíte?

Nebol som účastný tejto kauzy. Je mi ťažko sa k nej vyjadrovať, veľmi som sa jej nevenoval. Ale zaujímalo by ma, či by peniaze vrátil, ak by sa na to neupozornilo. To je základná morálna otázka. Je to na zamyslenie, ale uvidíme, ako bude vykonávať svoju funkciu.

Nová vláda predstavila svoje priority. Sú dosť ambiciózne?

Prvé priority sú nekonkrétne, neobsahujú nič zásadné, nedá sa z nich nič vyčítať. Jediné pozitívne je, že sľubujú, že budú rokovať. Hoci nato sú tu. Majú slúžiť učiteľom, rezortu, aby bolo školstvo kvalitné. To je normálna vec. Ide teraz o to, čo konkrétne budú robiť. Chce to jasné čísla, víziu, termíny.

Peter Plavčan je na ministerstve veľmi dlho. Je to výhoda alebo nevýhoda?

To záleží na jeho postoji, ktorý uvidíme v najbližších dňoch. Mohol by som o tom len špekulovať. Mohol by som špekulovať, že môže byť predstaviteľom toho, čo sa tu za 25 rokov v školstve dialo. Alebo môžem špekulovať, že vie, ako to chodí, vie, čo má zmeniť. Ale závisí to od podpory, akú bude mať. Aj keby prišiel s víziou, aj keby sa kladne postavil k požiadavkám učiteľov, ktoré podporujú už aj rodičia a študenti – pokiaľ nebude mať podporu ministra financií, premiéra, všetkých štyroch strán, ktoré tvoria koalíciu, tak nebude mať potrebnú silu.

Požiadavky učiteľov:

  • Zvýšenie rozpočtu školstva na tento rok o 400 miliónov eur. Peniaze by mali pomôcť vyrovnať rozdiely vo vybraných školách, a to od technického vybavenia až po pomôcky.
  • Zvýšenie platov o 140 eur od tohto roka a o ďalších 90 eur od januára 2017. Argumentujú aj tým, že ich zárobky patria k najnižším v rámci OECD. Podľa odborárov je nástupná mzda učiteľov 600 eur a po 32 rokoch praxe majú 800 eur.
  • Návrat kreditov pre učiteľov za rozširujúce štúdium, štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity, pričom ministerská komisia by mala prehodnotiť systém kontinuálneho vzdelávania.

Čo by mal urobiť počas prvých sto dní?

Keďže na ministerstve bol, musí si uvedomovať situáciu, ktorá sa diala posledných päť rokov. Najakútnejšie sú požiadavky učiteľov, ktorí sú v štrajkovej pohotovosti, a deklarácia partnerských organizácií. To je rovno pred ním. Školstvo potrebuje zmenu a mal by sa k tomu hneď postaviť, aby ukázal, či sa na tom začne pracovať a ako konkrétne.

Keď si vás zavolá na prvé stretnutie, čo budete od neho žiadať?

Iniciatíva slovenských učiteľov bude žiadať, aby splnil naše tri požiadavky.

Koľko času chcete dať novému ministrovi, aby ich splnil?

V rámci iniciatívy nemáme nejaké ultimátum. Ale už prebiehal štrajk, ktorý je len prerušený, tak je to akútna vec, ktorá je na stole a mala by sa vyriešiť ako prvá. Je logické, že splnenie požiadaviek potrebuje nejaký čas. Minister je dlhoročný pracovník na ministerstve školstva a zrejme pozná situáciu a realitu na ministerstve, nepotrebuje sa s ňou zoznamovať. Prakticky sa len presťahuje z jednej kancelárie do druhej. Tak si nemyslím, že potrebuje sto dní nato, aby sa zorientoval a začal niečo robiť. Myslím si, že sa to dá riešiť hneď. Hneď ako začne vláda fungovať, pripomenieme sa mu – pripravujeme akcie, oslovíme ministra, vyzveme ho na stretnutie. A od odozvy bude závisieť aj naša ďalšia reakcia.

Môžu sa teda vrátiť štrajky?

Sme v štrajkovej pohotovosti, to hovorí za všetko. Potreba splniť požiadavky tu stále je. Od spätnej väzby zo strany vlády a ministerstva budú závisieť ďalšie kroky.

Prezident Andrej Kiska aj vy hovoríte, že treba riešiť najmä základné školstvo. Nový minister však pôsobí v sekcii vysokého školstva. Nebude to problém?

Predpokladám, že tí, ktorí ho vyberali, boli zodpovední a vybrali niekoho, kto je pripravený na túto funkciu odborne a je oboznámený so situáciou v celom školstve. To, že bol v sekcii vysokého školstva, by nemalo hrať rolu.

Dostali ste pozvánku na prípravu programového vyhlásenia vlády?

Ani za Iniciatívu slovenských učiteľov, ani za Slovenskú komoru učiteľov neviem o tom, že by nám niečo také prišlo. Vyzvali sme ho, aby organizácie v školstve pozval do dvoch týždňov. Zatiaľ nevieme, aký je ministrov postoj k Iniciatíve slovenských učiteľov. Je to neformálne združenie.

Ak by ste pozvanie dostali, išli by ste spolupracovať na programovom vyhlásení?

Ako komora učiteľov sme podpísali deklaráciu organizácií v školstve a tú chceme zapracovať aj do programového vyhlásenia vlády. Komora aj ja osobne chceme spolupracovať na vyhlásení vlády. Iniciatíva slovenských učiteľov má však iné postavenie. Je to neformálne hnutie učiteľov a jej cieľom nie je predkladať systémové zmeny. Nezáleží na tom, či jej tri požiadavky budú v programovom vyhlásení vlády – len na tom, či budú splnené. Programové vyhlásenie je na štyri roky, píše sa tam o systémových zmenách, je to dlhodobejšie. Ale iniciatíva chce zmenu naštartovať a ako základ toho vidíme splnenie troch požiadaviek. Už len ich splnenie by učiteľská verejnosť – a trúfam si povedať, že aj rodičia a študenti – vnímala tak, že je tu vôľa niečo meniť.

Doteraz ju nebolo cítiť?

Doteraz tu nebolo cítiť vôľu. Ak by sme naozaj vnímali, že je tu vôľa meniť veci, že sú naštartované zmeny, tak by bola aj väčšia vôľa učiteľov, aby videli zmysel vyjadrovať sa k tomu, ako by mali systémové zmeny vyzerať. Ja sám ako prezident komory potrebujem mať motiváciu, rovnako aj iní učitelia. A potrebujú vidieť, že má zmysel vypracovať dokumenty a chodiť do komisií, zúčastňovať sa rokovaní. Ale motivácia veľmi klesá, keď sa štyri roky len stretávame a vypracujeme dokumenty, ktoré skončia v šuplíku. Je veľmi dôležité, či vidíme odhodlanie, chuť a podporu celej vlády.

Protesty učiteľov

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie