Proti novému ministrovi školstva podpisujú petíciu, kritizujú ho aj učitelia. On žiada šancu

Nového ministra školstva Petra Plavčana učitelia a školské prostredie neprijali dobre. A to do funkcie ešte ani poriadne nenastúpil. Minister tvrdí, že chce dostať šancu.
Už predtým ako dnes premiér Robert Fico uviedol do úradu nového ministra školstva Petra Plavčana za SNS, sa proti nemu postavili viacerí pedagógovia z vysokých škôl, ktorí spustili petíciu proti jeho vymenovaniu. Plavčan ministerstvo dôverne pozná, pracuje tam takmer 25 rokov a do najvyššej funkcie v tejto budove odchádza z vysokého postu generálneho riaditeľa sekcie vysokých škôl.
„Práve s obdobím jeho pôsobenia v tejto funkcii je spojené množstvo zlých rozhodnutí, ktoré vzdelávaniu a vede na Slovensku uškodili, a za ktoré je zodpovedný,“ píšu autori petície.
Kritickí sú učitelia aj ľudia zo školského prostredia. „Priamu skúsenosť s Petrom Plavčanom síce nemám, avšak celý proces obsadzovania ministerského postu vrátane jeho nominácie považujem za prejav diletantstva tejto vlády a nepochopenie úlohy školstva a dôležitosti vzdelávania na Slovensku,“ povedal Ivan Lacko z Univerzity Komenského. Lacko bol jedným z iniciátorov štrajku učiteľov na vysokých školách, ktorý prebehol pred voľbami.
Plavčana považuje za jedného z množstva úradníkov, ktorí školstvo skôr zakonzervovali, než by iniciovali jeho progres. Pripomína aj Plavčanove kauzy, ktoré prišli ešte predtým, ako sa stal ministrom. Tie mu vyčítajú aj autori petície.
Konflikt záujmov a pochybenia
Najznámejšie je jeho pôsobenie v správnej rade Študentského pôžičkového fondu, keď neoprávnene získal odmeny vyše 38-tisíc eur. „Až pod tlakom verejnej mienky tieto prostriedky vrátil,“ pripomínajú autori petície. Vo fonde pôsobil na rôznych funkciách dlhodobo – Transparency International napísalo, že od roku 1997. Jeho odmeny sa riešili koncom roka 2011.
„Čo sa týka odmien, tie pán Plavčan dostal, ale aj vrátil, a tým je pre neho táto udalosť uzavretá,“ reaguje ministerstvo školstva.
Pochybnosti súvisia aj s jeho pôsobením v sekcii vysokých škôl. Mal byť v konflikte záujmov, keďže bol vysoký úradník na ministerstve a zodpovedal aj za financovanie vysokých škôl a zároveň pôsobil na niektorých z nich ako člen vedeckých rád – Dubnický technologický inštitút, Vysoká škola Danubius v Sládkovičove, Paneurópska vysoká škola, Pedagogická fakulta UK, Fakulta manažmentu UK.

„Jeho pôsobenie v Študentskom pôžičkovom fonde či na sekcii vysokých škôl ministerstva školstva je spojené s viackrát medializovanými kauzami, nezodpovedanými otázkami a podozreniami z konfliktu záujmov,“ hovorí Lacko. Najmä po štrajkoch, ktoré boli pred voľbami, je výber tohto ministra podľa neho „obyčajným výsmechom potenciálnych reformných aktivít a úsilia o skvalitnenie slovenského školstva“. Rovnaké by to bolo, ak by SNS vybrala niekoho z ďalších dvoch kandidátov, o ktorých sa hovorilo – Helena Poláková a Ľudovít Hajduk.
„Minister Peter Plavčan rešpektuje právo občanov podpísať sa pod petíciu, ak to uznajú za vhodné. Úrad si však oficiálne preberá ešte len dnes (v utorok) a rád by dostal šancu ukázať, čo môže pre rezort školstva urobiť,“ odkázal po tlačovom odbore minister.

Nepríjemné prekvapenie
Učitelia aj prezident Andrej Kiska hovoria, že v školstve treba reformu najmä na základných školách. Z tohto prostredia nového ministra veľmi nepoznajú. „Keďže nový minister sa venoval výhradne vysokému školstvu, pracovne sme sa nikdy nestretli. Poznáme sa iba z videnia,“ hovorí šéfka Asociácie súkromných škôl Saskia Repčíková.
Ani prezident Slovenskej komory učiteľov a jeden z iniciátorov štrajku spred volieb Vladimír Crmoman nového ministra osobne nepozná. „Predpokladám, že tí, ktorí ho vyberali, boli zodpovední a vybrali niekoho, kto je pripravený na túto funkciu odborne a je oboznámený so situáciou v celom školstve.“ To, že bol v sekcii vysokého školstva, by podľa neho nemalo hrať rolu.
Riaditeľ spoločnosti EXAM testing a šéfredaktor časopisu Dobrá škola Vladimír Burjan hovorí, že nominácia Plavčana na ministra bola pre neho, rovnako ako pre mnoho ľudí v rezorte, nepríjemným prekvapením.
Nie je podľa neho férové kritizovať niekoho skôr, ako stihol vo funkcii čokoľvek urobiť, ale „nový minister má za sebou dostatočne dlhú históriu na ministerstve školstva na to, aby sa dalo tušiť, čo od neho možno očakávať“.
V krízovej situácii, v ktorej sa školstvo nachádza, by podľa Burjana potrebovalo výrazného, silného, odborne zdatného a čo najširšie akceptovaného ministra, ktorý by prišiel s jasnou víziou a novými nápadmi ako ďalej. „Keďže ťažisko problémov leží v oblasti regionálneho školstva, mal by to byť človek dobre zorientovaný práve v tejto oblasti. Žiaľ, málo výrazný celoživotný ministerský úradník zameraný na vysoké školy tieto podmienky nespĺňa.“

Burjan si všíma, že aj v oblasti vysokých škôl, za ktorú nesie Plavčan na ministerstve už dlhšie spoluzodpovednosť, je jeho pôsobenie vnímané ako problematické. „Ešte nikdy sme tu nemali petície za odvolanie ministra školstva skôr, ako bol vôbec menovaný do funkcie. Aj to svedčí o tom, že SNS svojím výberom značne popudila pedagogickú obec.“
Reformu asi pripravenú nemá
Ani Peter Dráľ z občianskeho združenia Nové školstvo nového ministra osobne nepozná a ani s ním nespolupracoval. „Svoju predstavu o zmenách v školstve pán Plavčan zatiaľ verejne neprezentoval a nič nenasvedčuje, že by mal v zásuvke pripravený koncept slovenského školstva pre 21. storočie, ktorý by mohol začať ihneď presadzovať,“ povedal Dráľ. Zásadné zmeny po Plavčanových výrokoch o stabilite a potrebe pokoja v školstve neočakáva.
Na druhej strane očakáva istú ústretovosť k učiteľom a ich platom, aj keď to bude závisieť najmä od premiéra a ministra financií. „Minister školstva môže sľúbiť len to, čo mu oni dovolia,“ povedal Dráľ.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.