Denník N

Koalícia si už delí štátne podniky, Smer si udrží energetiku a cesty, chce aj tajné služby

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Smer bude mať svojich ľudí aj tam, kde nemá ministrov. V koalícii sa bojuje aj o tajné služby. V štátnych spoločnostiach nebude len krížová kontrola cez dozorné rady, ale aj cez predstavenstvá zložené zo zástupcov viacerých strán.

Dve desiatky štátnych firiem, ktoré patria pod ministerstvá a nástupcu Fondu národného majetku, neskončia v správe strán, čo dané ministerstvá ovládajú. Smer, SNS, Most-Híd a Sieť si ich rozdelia podľa kľúča, o ktorom v týchto dňoch rokujú. Nebude však platiť ani to, že štátne firmy budú jednofarebné. Vo väčšine z nich budú nominanti viacerých strán – v dozorných radách aj v predstavenstvách.

Smer sa tak dostane aj tam, kde prišiel o ministrov. Podľa informácií Denníka N už prvé rokovania o rozdelení vplyvu vo firmách prebehli.

Smer si napríklad podrží najsilnejší vplyv v energetike. Podľa predbežných dohôd bude najsilnejšia strana kontrolovať veľké firmy ako SEPS (asi 20 eur od domácnosti), ktorá má pod sebou vedenia vysokého napätia a veľké príjmy z elektriny, JAVYS, ktorá pôsobí v jadrovej energetike a s jadrovým odpadom, a zrejme aj niektorú z trojice železničných spoločností.

O Cargo, čiže nákladného železničného dopravcu, má záujem Most-Híd, o ZSSK, ktorá prevádzkuje osobné vlaky, zasa SNS, ktorá sľubovala opätovné zavedenie IC vlakov. Ministerstvo dopravy pritom patrí Sieti.

Väčšinu nominantov by Smer mal mať aj v štátnej lotérii Tipos a v Slovenskej pošte.

Most-Híd vymení Lazára

Most-Híd s najväčšou pravdepodobnosťou získa Vodohospodársku výstavbu, ktorej doteraz šéfoval nominant Smeru Ladislav Lazár. Štátna firma patrí pod ministerstvo životného prostredia a nie je tak prekvapením, že ho dostane Most-Híd, ktorý tam má ministra Lászlóa Solymosa.

Za Lazárovho šéfovania podnik čelil aj kauze kompa. Išlo o nájomnú zmluvu na kompu, ktorú vyrobili ešte predtým, ako štát oficiálne uzavrel súťaž. V biznise sa objavili väzby na vtedajšieho ministra životného prostredia Petra Žigu (dnes minister hospodárstva) a ministra obrany Martina Glváča (dnes podpredseda parlamentu). Lazár za prvej vlády Smeru pôsobil ako šéf košickej teplárne, podľa exministra financií Ivana Mikloša podnik pod jeho vedením vykrádali a tunelovali.

Otázne je, kto získa Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý tiež patrí pod ministerstvo životného prostredia. Most-Híd si chce pod sebou nechať Envirofond, cez ktorý tečú ročne milióny eur dotácií do životného prostredia.

Sieť zrejme dostane niektoré z firiem zo svojho jediného rezortu dopravy – v hre sú napríklad dve štátne letiská v Bratislave a v Košiciach.

V prípade Slovenskej správy ciest, ale aj Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá stavia diaľnice, to však zatiaľ vyzerá na väčšinu nominantov Smeru.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie