Denník N

Pri Jaguari malo parkovať 400 áut, teraz už 4000. Rastie aj pomoc automobilke

Tu má vyrásť nový závod Jaguar Land Rover. Foto – TASR
Tu má vyrásť nový závod Jaguar Land Rover. Foto – TASR

Vlani štát tvrdil, že vplyv novej automobilky na životné prostredie povinne posudzovať netreba. Teraz dal dopady investície na okolie na posúdenie.

Keď sa otvára nový závod, neznamená to len nové možnosti zamestnať sa. Fabrika spravidla ovplyvní aj životné prostredie.

Teraz sa zisťuje, čo s ním urobí závod Jaguar Land Rover, ktorý plánuje vyrábať pri Nitre luxusné autá. Informuje o tom na webe ministerstvo životného prostredia. V ozname píše, že závod dá prácu 2000 až 4000 ľuďom a je taký veľký, že jeho dopady na prírodu sa musia povinne posúdiť.

To znamená relatívne dlhý proces, počas ktorého sa do debaty môže zapojiť široká verejnosť.

Vlani pritom štát tvrdil, že vplyv tejto automobilky na životné prostredie povinne posudzovať netreba. Vtedy sa však v zámere písalo, že v jeho blízkosti bude parkovať 440 áut. Povinná rozsiahla verejná debata je od 500 parkovacích miest vyššie.

Teraz je už na stole nový materiál a v ňom informácia, že pri Jaguari zaparkuje 4130 áut.

Pre Jaguar prišla žaloba

Zmena v posudzovaní vplyvov na životné prostredie môže súvisieť so žalobou, ktorú podal Nitran Roman Cerulík. Nepozdávalo sa mu, že do krajiny mieri taká veľká investícia a jej dosah na život ľudí v okolí sa povinne neposudzuje. 

Či s tým zmeny súvisia, sme sa na ministerstve životného prostredia nedozvedeli. Na technické detaily sa máme pýtať navrhovateľa, čiže Jaguaru.

Jeho tlačové oddelenie upozorňuje, že výsledkom posudzovania bude síce jeho stanovisko, ale povoľovať automobilku majú v konečnom dôsledku iní: „Okresný úrad Nitra, Slovenská inšpekcia životného prostredia a ministerstvo dopravy“.

Verejnosť môže prípadné námietky k automobilke poslať ministerstvu životného prostredia do troch týždňov.

V správe sa ľudia dočítajú aj to, že parkovacie miesta zabezpečí štátna firma MH Invest. Rovnako bude mať štát na starosti prípravu železničných koľají, po ktorých budú môcť luxusné autá prúdiť von zo závodu.

Suma postupne rastie

Štát pritom tvrdí, že Jaguaru pomôže iba jednorazovou dotáciou v hodnote 130 miliónov eur. Taký stimul automobilke schválila vláda.

Čoraz viac to vyzerá tak, že celková podpora investície sa priblíži k 400 miliónom eur. Toľko v lete premiér Robert Fico nadhodil len tak vo všeobecnosti na margo možnej podpory veľkých investícií. Sumu však nespájal s Jaguarom.

O tom, že premiér v skutočnosti mohol hovoriť o Jaguari, svedčí aj oznam štátnej firmy MH Invest, ktorá má prípravu investície na starosti. Avizuje v ňom stavbárom, že bude v krátkom čase cez tender zháňať niekoho na hrubé práce v priemyselnom parku v oblasti, do ktorej mieri aj automobilka.

O cene za tieto práce sa zatiaľ nehovorí. Naposledy, keď sa objednávali rôzne projekty či planírovanie pôdy pod Jaguar, odniesla si firma Strabag zmluvu so štátom na 123 miliónov eur bez DPH.

V novom tendri by malo ísť o prípravu pôdy v priemyselnom parku Nitra-sever. Na toto územie by mohli prísť dodávatelia Jaguaru či iné firmy.

Na to upozorňuje aj štát: „je to dlhodobý strategický zámer Slovenskej republiky, ktorého výstavba bola schválená ešte pred príchodom spoločnosti Jaguar Land Rover a bude pokračovať priebežne aj popri výstavbe závodu tejto spoločnosti“.

K tomu treba prirátať náklady na preložku rieky Nitra a navyšovanie hrádzí, keďže Jaguar si vyžiadal nadštandard: ochranu pred tisícročnou vodou, ktorú zabezpečí Slovenský vodohospodársky podnik. Predpokladá sa, že to bude stáť niečo do troch miliónov eur.

Štát tiež napojí nový park na R1, aby mohol Jaguar pohodlne voziť dielce po autostráde. Pomôcť to má aj ostatnej doprave v území.

Pre súkromníka vyvlastníme pozemky

Veľkou položkou budú najmä pozemky, ktoré štát pod priemyselný park vykupuje. Celý má mať rozlohu vyše 700 hektárov, z toho pôda pod Jaguarom tvorí menšinu.

Hodnota pôdy je rôzna. Bežnú ornú pôdu vykupuje štát asi po 15 eur za meter štvorcový. Pôda, ktorá je už klasifikovaná a pripravená pre priemyselný areál môže stáť aj niekoľkonásobne viac.

Takú štátu predáva napríklad bývalý člen SDKÚ známy z kauzy prenájmu budovy pre Daňové riaditeľstvo v Košiciach Ondrej Ščurka. O detailoch biznisu hovoriť nechcel.

MH Invest píše na svojom webe iba o dvoch sumách: 15,10 a 17,21 eura.

Jaguar má pozemky od štátu neskôr odkúpiť, a to za cenu, ktorá bude zohľadňovať aj ceny prác, ktoré sa nich urobili. Koľko to bude, zatiaľ nevedno.

Kým sa tak stane, štátna pomoc bude minimálne raz toľko, ako hodnota 130-miliónového stimulu.

Pod Stromčeka prešli milióny aj formálne

Štátny MH Invest, ktorý má na starosti priemyselné parky, sa medzitým rozdelil na dve položky. Do jednej sa vyčlenila príprava investície Jaguar Land Rover.

Táto spoločnosť s ručením obmedzeným má základné imanie 108 miliónov eur a prešla koncom roka z pôsobnosti ministerstva hospodárstva do gescie ministerstva dopravy. Tam sedí štátny tajomník Viktor Stromček, splnomocnenec druhej vlády Roberta Fica pre strategické parky.

„Vyžiadala si to veľkosť projektu výstavby strategického parku pri Nitre. Keďže podstatná časť agendy pri príprave tohto projektu spadá pod rezort dopravy, kde Viktor Stromček pôsobí ako štátny tajomník a zároveň bol ako splnomocnenec vlády aj hlavou vyjednávacieho tímu, logicky bola pod rezort dopravy začlenená aj spoločnosť MH Invest,“ píše ministerstvo dopravy.

MH Invest má na starosti hlavne výkup pozemkov pod novú automobilku, v minulosti sa už zviditeľnil kauzou špekulantov s pozemkami. Na to, aby pôdu získal, už využil štát aj inštitút vyvlastnenia. Príkladom je Nitran Roman Cerulík.

Nikto zatiaľ presne nehovorí, koľko nás bude investícia od Jaguaru stáť. Zato sa však hovorí o tom, že ak si to Jaguar rozmyslí, môže ešte 1,4-miliardovú investíciu navýšiť na 1,9 miliardy eur. To by znamenalo ďalšie pracovné miesta, dokopy takmer 4000.

Tento typ investície zároveň predstavuje vyššiu pridanú hodnotu. Autá, ktoré budú z pásov závodu vychádzať budú luxusné. Navyše, každé jedno nové miesto v automobilke znamená štyri ďalšie u subdodávateľov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie