Denník N

Prečo chce Smer do obchvatu namočiť aj Sieť?

Foto – TASR
Foto – TASR

Počiatek najprv vládu presvedčil, aby obchvat schválila pred voľbami, no nakoniec ho bez vysvetlenia nepodpísal.

Minister dopravy Roman Brecely urobí najdôležitejšie rozhodnutie v kresle ministra dopravy pravdepodobne hneď na začiatku. Podpis väčšej zákazky, ako je obchvat Bratislavy, sa mu už na stôl zrejme nedostane, ani v prípade, že by bol naozaj štyri roky ministrom. Tender za viac ako miliardu eur sa najbližšie roky nerysuje ani podľa platných plánov výstavby diaľnic a železníc, nič podobne veľké nevyplýva ani z predbežných koaličných dohôd.

Zvlášť ťažké to má nový minister aj preto, lebo v politike je nováčik a doprave nerozumie (je energetik). Ministrom sa stal, lebo Sieť nemohla stiahnuť z parlamentu na post ministra dopravy podpredsedu Siete Andreja Hrnčiara. Toho by totiž nahradila s Beblavým spriaznená náhradníčka Zuzana Zimenová a so šiestimi poslancami by potom bola Sieť v parlamente porovnateľne slabá ako Beblavého klub odídencov (tí by tam boli už štyria).

Brecely potom v boji o post ministra dopravy zvíťazil, keď medzi dospelými nezvolenými členmi strany hľadali človeka, ktorý rozumie aspoň ekonomike všeobecne, nie je nápadne spojený s hlavným sponzorom Siete Radoslavom Baranom a má aspoň akú-takú šancu byť štátnemu tajomníkovi za Smer Viktorovi Stromčekovi vyrovnaným partnerom.

To posledné je extra dôležité pri rozmýšľaní o obchvate. Brecely totiž musí najprv zistiť, prečo vlastne tá zmluva čakala na neho a nepodpísal ju Ján Počiatek. Ten spolu so Stromčekom za podpis zmluvy o obchvate za 1,9 miliardy eur bojovali tak tvrdo, že vo februári sami vláde navrhli uznesenie, aby bol obchvat podpísaný najneskôr deň pred voľbami.

Smer teda už raz šiel pre obchvat do politického rizika, Počiatek a Stromček to sami chceli, nenašla sa žiadna technická prekážka podpisu kontraktu, a napriek tomu nominanti Smeru zmluvu nepodpísali ani po voľbách. To je dokopy dosť veľká záhada na to, aby živila predstavu, že tam niečo veľké smrdí. Ak to Roman Brecely jednoducho odignoruje, ostane časť budúcich podozrení automaticky aj na ňom.

V každom prípade, minister Brecely sa minimálne tvári, že podpis pod objednávku obchvatu nepovažuje za vopred samozrejmý, a preto už stihol zriadiť mimoriadnu komisiu, ktorá mu má v tom poradiť. O jeho ochote naozaj preveriť, či boli doterajšie kroky ministerstva dopravy pri príprave obchvatu správne, však možno pochybovať už teraz.

V komisii nie je Ján Kovalčík z INEKO, ktorý sa stal symbolom vecnej kritiky PPP riešenia pre bratislavský obchvat. Keď bola Sieť v opozícii, aj jeho analýzy využívala na kritiku Smeru, teraz už jeho názor nepotrebuje.

A ak by si chcel byť nový minister istý, že sa dočká kvalifikovaného hlasu, ktorý nie je pod vplyvom úradníkov ministerstva dopravy, zavolal by si do komisie aj niekoho z analytikov ministerstva financií. Tí riešenie pre obchvat pre potreby vlády posudzovali, majú všetky dáta a ich kľúčová pochybnosť spochybňuje účelnosť celého nápadu na obchvat.

„Vôbec neboli preskúmané (…) možnosti založené na verejnej doprave. Na strane ponuky napríklad posilnenie električiek, rozšírenie vlakov a autobusov. Na strane dopytu zasa jeho obmedzenie spoplatnením parkovania v meste alebo – úplne extrémne – spoplatnenie vstupu do mesta,“ komentoval to pred dvoma týždňami v rozhovore pre Trend šéf Kažimírových analytikov Filko.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Obchvat Bratislavy

Komentáre

Teraz najčítanejšie