Denník N

Dnes testujú takmer 40-tisíc deviatakov. Niektorí mali menej času pre štrajk (+ úlohy)

Deviataci počas Testovania 9. Ilustračné foto - Tasr
Deviataci počas Testovania 9. Ilustračné foto – Tasr

Deviataci dnes píšu testy zo slovenského jazyka a z matematiky. Niektorým to môže pomôcť a nebudú musieť robiť prijímačky. Iným tak pribudol jeden test navyše.

Deviataci zo Základnej školy Dubová v Bratislave mali v posledných mesiacoch možnosť chodiť na extra hodiny matematiky a slovenčiny. Bolo to dobrovoľné, ale v triede bolo plno. Prípravu na Testovanie 9, ktoré dnes píše vyše 39-tisíc deviatakov, berú školáci, ich rodičia aj učitelia vážne.

„Bojím sa. Chcela by som to napísať nad 90 percent, aby som sa vyhla prijímačkám na gymnázium, kde sa hlásim. Bojím sa, že sa mi to nepodarí, ale robím všetko, aby sa mi to podarilo,“ hovorila Katarína Kovačková dva dni pred testovaním.

Posledné mesiace sa so spolužiakmi pripravujú už takmer výhradne len na testy. Keď učitelia matematiky a slovenčiny mohli, nahradili aj predmety iných učiteľov. Posledné dni pred testami už mali len slovenčinu a matematiku. „Mám ešte doučovanie. Denne sa po škole pripravujem tak štyri až päť hodín,“ opisuje Katarína, ktorá chce byť architektkou.

Viac sa bojí slovenčiny, z matematiky má lepšie známky a aj učitelia im hovoria, že test zo slovenského jazyka býva zložitejší. Testy, ktoré sa u nás píšu od školského roku 2004/2005, trvajú po 60 minút z oboch predmetov, vyriešiť musia po dvadsať úloh. A na čo vlastne Testovanie 9 slúži? Má preveriť čítanie s porozumením, matematické i logické myslenie, hĺbku vedomostí a zručností. Má teda ukázať schopnosti žiaka pri ukončení druhého stupňa.

Medzi úlohami býva napríklad spočítavanie zlomkov alebo úloha: „Tento rok Milan plánuje znížiť výdavky na darčeky o 15 percent oproti minulému roku. Koľko eur plánuje Milan minúť na darčeky tento rok?“

V tabuľke si mohli nájsť sumy, ktoré utratil rok predtým:

  • za knihy: 50,50
  • kozmetika: 35
  • hračky: 25,50
  • oblečenie: 39

Učitelia sa ich od januára snažili od iných predmetov odbremeniť. Katkina angličtinárka Alena Šáteková hovorí, že motivácia deviatakov učiť sa tento predmet od septembra rapídne klesá a od januára je takmer nulová. Angličtinárka už od septembra vníma, že sa blíži Testovanie a všetko sa tomu podriaďuje. „Výkon, ktorý vyžadujem, na hodine nevidím, a keď sa pýtam prečo, tak povedia, že sa učia na testy.“

Deviaty ročník sa podľa nej rozsekne v podstate na dve obdobia: príprava na monitor a príprava na prijímacie testy na stredné školy. „Predmety nesúvisiace s týmito testovaniami sa učia veľmi ťažko. V podstate považujem 9. ročník práve pre tento systém za neefektívny. Nerozumiem, načo je strednej škole výsledok z monitora. Veď dieťa si otestujú na prijímačkách a obraz o štúdiu na druhom stupni majú na vysvedčení,“ dodala.

Niektorí štrajkovali a mali menej času

Tento rok sa pred Testovaním 9 ozvali hlasy za jeho zrušenie, aspoň na tento rok. Naštartoval to blog Zuzany Zimenovej, ktorá sa venuje školstvu a kandidovala za Sieť do parlamentu. Jedným z dôvodov podľa nej bol štrajk učiteľov spred volieb.

Ten okrem iného spôsobil, že niektorí žiaci mali viac hodín ako iní. Základná škola Dubová štrajkovala a Katarína to berie tak, že stratila čas na učenie. „Mohli sme vtedy preberať učivo. Ale nie je to kritické, že by sme mali menej vedomostí ako deti, ktoré v štrajku neboli,“ uznáva zároveň.

Katarínu učí matematiku Viktor Križo, ktorý bol aj jedným z organizátorov štrajku. Ten podľa neho žiakom neuškodil. „To, čo žiaci robili deväť rokov, sa nedá za tri týždne zabudnúť. V záverečnom ročníku nie je veľa učiva,“ myslí si. Času je podľa neho dosť, ak sa chce. A ak nie, ani čas navyše nepomôže. Za Iniciatívu slovenských učiteľov poslali ministerstvu školstva otvorený list, v ktorom položili aj otázku, či pre štrajk neplánujú posun termínu testovania. Ministerstvo školstva im neodpovedalo.

„Ak by niekto chcel argumentovať tým, že štrajk bol práve v čase, keď sa opakuje učivo, a bez tohto opakovania žiaci nie sú na testovanie pripravení, potom je niekde v našom vzdelávacom systéme vážna chyba,“ hovorí Vladimír Burjan, riaditeľ spoločnosti EXAM testing a šéfredaktor časopisu Dobrá škola.

Najväčší problém robí žiakom podľa matematikára Križa v Testovaní nepozornosť. „Mnoho šikovných detí zlyhalo, lebo pod stresom fungujú opačne. Žiaľ, v školstve sa tieto zručnosti – práca so stresom – veľmi nepestujú.“

Učitelia vyšli do ulíc akoby symbolicky deň pred testovaním. Pripomenuli požiadavky, za ktoré protestovali pred voľbami – teda zvýšenie platov, väčšiu investíciu do školstva a zmenu v kreditovom vzdelávaní učiteľov. „Väčšina kolegov v štrajkovom výbore je zo stredných škôl, takže termín testovania nesledujú a ja som si to tiež až neskoro uvedomil. Ale je to fajn, že to takto symbolicky padlo,“ hovorí Križo.

Zrušiť monitor?

Učitelia Testovaniu 9 vyčítajú aj to, že nie je jasné, čo má toto preverovanie vedomostí ukázať. „Veľmi zjednodušene je to indikátor množstva žiakov, ktorí dané príklady (ne)vyriešili (alebo tipovali) správne,“ hovorí Križo. Testovanie podľa neho nie je zmysluplné. Štát zaviedol Testovanie 5, a ak má testovanie 9 ukázať posun vo vzdelaní, je to podľa neho nie vždy správne, lebo mnoho žiakov v období medzi piatym až deviatym ročníkom odchádza na gymnáziá, či preto, že sa presťahujú. „Kto je vlastne potom testovaný v takej zmenenej situácii a s čím sa to porovnáva?“ pýta sa Križo.

„Testovanie 9 má jasné ukotvenie nielen v školskej legislatíve, ale aj v praxi škôl,“ tvrdí vedenie ministerstva.  Výsledky testovania používa na určenie pridanej hodnoty školy, berú ho do úvahy aj stredné školy. Ak niekto dosiahne vyše 90 percent, musí ho škola, ktorú si vyberie, prijať.

Študentke Kataríne by sa zrušenie testovania nepáčilo. Prijímačky na strednú školu sú totiž podľa nej ťažšie a na niektorých napríklad nemôžu používať kalkulačku. „Nemôžem nič stratiť, môžem len získať,“ hovorí o testovaní. U jej spolužiakov je to rôzne, väčšina chce ísť na odborné školy alebo pôjdu na talentové skúšky. „Pre nich je testovanie zbytočné,“ hovorí Katarína. Vidieť to aj na ich príprave. Tí, ktorí sa vďaka výsledku z Testovania 9 nemôžu priamo dostať na strednú, sa pripravujú viac na prijímačky ako na štátne testy.

Angličtinárka Šáteková považuje testovanie za málo efektívny nástroj. Ak chce štát zisťovať, čo žiaci vedia, nemalo by podľa nej ísť o ohlásené testy. „Stresujú sa učitelia, rodičia, žiaci len pre to, aby sa napísali dobré Testovania 9.“

Úvahy o zrušení testovania považuje analytik INEKO Peter Goliaš za škodlivé. Štát podľa neho môže cez testy efektívne ovplyvňovať obsah výučby. „Nedávno sme napríklad zistili, že v testoch z matematiky prakticky nie sú otázky zamerané na finančnú gramotnosť. V medzinárodnom porovnaní v tomto pritom patríme medzi najslabšie krajiny. Celkovo sú podľa mňa otázky z matematiky stále málo zamerané na problémy z reálneho života.“ Testovanie by ešte rozšíril o prírodné vedy.

Nie je jasný cieľ

Veľkorozmerné testovania podobné Testovaniu 9 sú podľa riaditeľa spoločnosti EXAM testing a šéfredaktora časopisu Dobrá škola Vladimíra Burjana užitočné, a keď sú správne koncipované, dá sa z nich dozvedieť veľa užitočných informácií. „Podmienkou však je, že sú dobre premyslené, odborne pripravované, bezchybne realizované a že ich výsledky sú správne interpretované. Žiaľ, u nás viaceré z týchto podmienok nie sú splnené,“ varuje.

NÚCEM, ktorý testy pripravuje, chváli, ale nechápe, „prečo si nechajú politikmi a úradníkmi, ktorí testovaniu vôbec nerozumejú, skákať po hlave a nedokážu im vysvetliť, že to, čo žiadajú od Testovania 9 (prípadne od iných testovaní), sú z odborného hľadiska nezmysly“. Má na mysli najmä rôzne protichodné a navzájom nekompatibilné úlohy, ktoré má Testovanie 9 plniť, ako aj pravidelné každoročné nezmyselné a neodborné interpretácie jeho výsledkov.

„Pokiaľ ide o realizáciu Testovania 9, NÚCEM sa to už naučil a robí, čo je v jeho silách. Žiaľ, mnoho škôl nespolupracuje tak, ako by malo. Inak povedané, podvádza sa vo veľkom,“ hovorí Burjan. Aj podľa neho by malo ministerstvo školstva najskôr určiť, čo konkrétne z Testovania 9 chcú zistiť.

„Možno vytvoriť overujúci test slúžiaci na monitorovanie systému, test merajúci hĺbku vedomostí, tvorivosť, všeobecné predpoklady, možno vytvoriť dobre rozlišujúci test relatívneho výkonu, vhodný na prijímacie skúšky, ale nie je možné vytvoriť jeden test plniaci všetky tieto účely. A presne to chceme od Testovania 9. Výsledkom je drahé testovanie, ktoré ani jednu z očakávaných funkcií nemôže plniť dobre. A ani neplní,“ dodal Burjan.

Skúste si úlohy z minulého roka: 

Slovenský jazyk:

  sj3

1SJ

2sj

Celý test nájdete tu. 

Matematika 

m1 m2 m3

Celý test nájdete tu. 

Správne odpovede:

Slovenský jazyk: B; B; D; D; D; C; D; C

Matematika:

0,92; 4590; C; B; B; A; B; C; D; C

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie