Čudné otázky v monitore zo slovenčiny
Monitory zo slovenčiny sa nepochybne zlepšujú, ale ešte v nich treba vychytať muchy.
Autorka je knižná editorka
Narastajúci počet logických otázok, ktoré zisťujú porozumenie pri čítaní, oproti otázkam postaveným na lingvistických vedomostiach je potešujúci, ale tým väčší pozor na jednoznačnosť treba dávať pri ich koncipovaní. Hneď pri prvej ukážke totiž možno vidieť priestor pre to, čo voláme „iný právny názor“.
Ukážka pozostáva z cenníka vstupného do jaskyne a z vysvetliviek. V jednom ani druhom nevidno žiadnu zmienku o deťoch mladších ako šesť rokov. Podľa autorov testu je správne tvrdenie, že deti mladšie ako šesť rokov neuhrádzajú vstupné. Podľa iných je rovnako dobre možné, že tieto deti vôbec nemajú povolený vstup do jaskyne. Zároveň nachádzajú logiku v inej možnosti z testu: okruh bez plavby nesmie narušiť bezpečnosť. Chyba lávky. Z ukážky vyplýva, že žiadna mimoriadna možnosť nesmie narušiť plynulosť prevádzky. Bezpečnosť nesmie narušiť len fotografovanie. Čo však nie je zakázané, je dovolené, takže okruh bez plavby istotne môže narušiť aj bezpečnosť.
V tejto chvíli sa hodí pripomenúť, že rozhodnúť o tom, čo vyplýva z ukážky, majú deviataci, nie Najvyšší súd, a to pomerne rýchlo.
Obíďme taktne otázku, či je nutné, aby deti ovládali práve význam slova „blinkotať“, lebo predsa len šlo o prácu so slovníkmi. No pri otázke postavenej na aplikovaní jazykovedných vedomostí by sa nemalo stať, že o nej vznikne diskusia medzi slovenčinármi, ktorá tiež nedospela k jednoznačnému záveru.
Úlohou bolo určiť trojicu prídavných mien, ktoré sú akostné. Dieťa, ktoré sa v škole poriadne naučilo, že akostné prídavné mená sa dajú stupňovať, stojí v úžase nad správnou odpoveďou „bosý, malá, slabé“, lebo bosý nevystupňuje, ani keby sa rozkrájalo na plátky.
Prečo ho týrame špeciálnym prípadom akostného prídavného mena opisujúceho krajnú možnosť (typu slepý, bosý, mŕtvy), keď sme chceli len zistiť, či ovláda základné delenie prídavných mien? Ak to robíme v nádeji, že tým radostnejšie bude dieťa pristupovať k enigme rodného jazyka, tak sa nám opäť raz podarilo streliť capa.
Niečo sa však deviataci predsa len naučili: je to nesprávna väzba „K ukážke xy sa vzťahujú úlohy…“ Úlohy sa v skutočnosti mali vzťahovať „na ukážku“, a tak by nabudúce nebolo zlé prihodiť poslednú požiadavku v znení: Nájdi v zadaniach tohto testu vytrvalo opakujúcu sa chybu.
Bodaj by horšie nebolo. Naša rodinná rada nie tak dávno musela na domácu úlohu určiť vzor vraj „pomnožného“ podstatného mena obličky. Vzor určíme, to je najmenej, ale to ostatné stále zodpovedá kritickému mysleniu ako za sv. Augustína.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].