Denník N

Štát sčasti vyplatí 470 obetí Váhostavu, namiesto Širokého

Štát platil Váhostavu peniaze za výstavbu diaľnic, no ten ich neposlal ďalej svojim dodávateľom. Teraz vrcholí pomoc štátu nevyplateným veriteľom.

Už sú to roky, odkedy sa začali stavbári sťažovať, že im Váhostav Juraja Širokého neplatí za odvedenú prácu. Väčšina z nich problémy s nedostatkom peňazí musela preklenúť rôznymi úvermi.

Až teraz vrcholí program na pomoc obetiam stavebného gigantu, ktorý ohlásil premiér Robert Fico vlani v apríli. „Celkovo podalo žiadosti 470 veriteľov,“ informovala Slovenská reštrukturalizačná, ktorú štát zriadil na to, aby sa u nej nevyplatení stavbári uchádzali o pomoc.

Posledné peniaze odídu v júni

Termín na prihlásenie sa im uplynul posledný marcový deň. Štátna reštrukturalizačná ešte nemá sumár, koľko to všetko bude stáť, posledných žiadateľov totiž ešte nevyplatila. Výplaty ukončí asi v júni.

Zmluvy, ktoré už uzavrela a zverejnila, hovoria o pomoci vo výške 10,9 milióna eur, tá sa však týka len 354 veriteľov.

Najvyššiu možnú pomoc na jedného veriteľa štát určil na najviac 200-tisíc eur, s tým, že viac než polovicu pohľadávky nemajú stavbári na účtoch čakať. Tým, ktorým dlhuje Váhostav viac než 400-tisíc eur, sa tak štátna schéma vyplatí menej.

Takíto veritelia zrejme zvážili aj inú možnosť, ktorú mali na výber: nechať si preplatiť počas piatich rokov asi 19 percent nepreplatených faktúr priamo od Váhostavu, potom do výšky 50 percent si ich vymáhať hoci aj cez exekúciu. Teoreticky môžu po rokoch dostať naspäť aj všetko, ale len vtedy, keby sa Váhostavu podľa oficiálnych čísiel darilo.

Štát chce byť akcionár, aj schránky zostanú s ním

O pomoc od štátu sa spomedzi asi 600 veriteľov Váhostavu, ktorým firma dlhovala okolo 100 miliónov eur, nehlásili napríklad schránkové firmy. Tie firme požičali milióny eur len tak, na dobré slovo akcionára Váhostavu, aby mu pomohli odvrátiť firmu od krachu. Ich majiteľmi sú vraj dobrí známi Juraja Širokého.

Keď sa dlhy len odpíšu, môže stavebná firma ďalej pre štát budovať diaľnice. Ten za ne platí.

Štát chce odkúpené pohľadávky vymeniť za akcie Váhostavu a získať tak ich celú nominálnu hodnotu.

Váhostav teoreticky nemusí dobré čísla na prerozdelenie vykazovať, len zisk odlievať inde.

Polícia a Brusel vyšetrujú

Orgány činné v trestnom konaní zatiaľ skúmajú, či Váhostav pri odpise dlhov nepodvádzal. Keby sa náhodou ukázalo, že za schránkami ochotnými na dobré slovo požičať, je Široký sám, mohol Váhostav celý odpis dlhov kamuflovať a usmerniť ho tak, ako uznal za vhodné.

Zatiaľ sa začalo trestné stíhanie pre podozrenie, že v čase, kedy už vo Váhostave museli vidieť negatívne čísla, prednostne vyplácali niektorých veriteľov a pri druhých nechali dlhy nabaľovať.

Brusel môže mať problém s tým, že ak preplácal dlžné sumy za jedného konkrétneho podnikateľa, mohol ho tým neprávom zvýhodňovať.

Preverovať môžu trebárs mladú reštrukturalizačnú správkyňu Petru Gabrišovú, ktorá dostala Váhostav ako svoj prvý prípad. Šéf Váhostavu, Marián Moravčík sa zasa zviditeľnil tým, že v minulosti zastupoval jednu zo schránkových firiem Lomark. Pre koho vtedy vlastne pracoval, povedať nevedel.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie