Denník N

Plavčan hovorí o najväčšej reforme školstva za 25 rokov. Ako by mohla vyzerať

Ilustarčné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustarčné foto N – Tomáš Benedikovič

Pozreli sme sa, aké zmeny navrhol minister v pracovnom materiáli programového vyhlásenia vlády. Ako zmení financovanie a aké školy sa môžu rušiť?

„Verím, že sa nám podarí spoločnými silami pripraviť najväčšiu reformu za posledných 25 rokov v oblasti výchovy a vzdelávania,“ povedal minister školstva Peter Plavčan za SNS v rozhovore pre TASR.

Denník N získal pracovný dokument programového vyhlásenia vlády, ktoré predstavil minister učiteľom či odborárom. Ako by sa za jeho pôsobenia mohlo zmeniť školstvo?

Viac peňazí

  • Ministerstvo neuvádza presné čísla, no uznáva, že školstvo potrebuje viac peňazí. Práve nedostatočné financovanie je aj za nízkou kvalitou nášho školstva, preto je podľa ministerského dokumentu „výrazné zvýšenie“ potrebné. Viac peňazí má ísť napríklad na modernizáciu škôl.

Rušiť chcú druhý stupeň a stredné školy

  • Ministerstvo v dokumente hovorí aj o optimalizácii, teda rušení škôl. Chce prehodnotiť sieť. Rušiť sa môžu najmä stredné školy a druhý stupeň základných škôl. Na druhej strane, základných škôl môže pribudnúť – ministerstvo sľubuje, že zriadi základné školy tam, kde je len špeciálna škola. Chce tiež odstrániť dvojzmennú prevádzku v školách.
  • Zmeniť by sa mali zákony, ktoré sa škôl týkajú, aby boli jednoduchšie. Chce zachovať normatívne financovanie – to znamená, že školy dostávajú peniaze podľa počtu žiakov, do výpočtu ministerstvo plánuje zaradiť aj nové prvky, napríklad naplnenosť tried či dĺžku praxe učiteľov.

Učitelia – vyššie platy, viac rozhodovania

  • Zmení sa posudzovanie a testovanie detí, na základe ktorého ich zaraďujú do špeciálnych škôl. Ministerstvo ešte nehovorí ako. Vlani riešil Plavčanov predchodca Juraj Draxler problémy so školou a diagnostikou v Rokycanoch, keď v špeciálnej škole skončili deti, aj keď neboli retardované.
  • Základom zmeny v školstve sú podľa ministerstva školstva kvalitní učitelia. Tí by podľa prvotného návrhu ministerstva mali získať  väčšiu osobnú zodpovednosť pri rozhodovaní o nástrojoch a formách vyučovania. Ministerstvo píše, že postupne zavedie model, v ktorom bude definovaný základný rámec, čo by sa mali študenti naučiť. Doplnenie učiva bude na samotnej škole a učiteľovi podľa individuálnych podmienok a predpokladov žiaka.
  • Učitelia majú dostať vyššie platy od budúceho roka, ministerstvo nehovorí o koľko. Meniť sa má aj celoživotné vzdelávanie, kreditový systém aj kariérny postup. Zlepšiť sa má aj ich príprava – ministerstvo sľubuje, že prijme opatrenia na podporu výberu talentovaných uchádzačov o pedagogické štúdium. Treba tiež významne skvalitniť ich prípravu.
  • Sľubujú podporu telesnej výchovy a športu.

Vyberú si učebnice

  • Školám chce tiež postupne ministerstvo dovoliť, aby si mohli vyberať z viacerých druhov učebníc. Majú na ne dostať aj viac peňazí. Dnes to funguje tak, že štát učebnice nakúpi a škola si vybrať nemôže. To kritizoval aj Inštitút vzdelávacej politiky pri ministerstve školstva. „Jedna z kľúčových výhrad k súčasnému učebnicovému systému je, že učitelia si nemôžu vyberať z viacerých, štátom bezplatne poskytovaných učebníc. Učitelia tak nemajú možnosť zvoliť si učebný materiál, ktorý najlepšie vyhovuje ich postupom a zámerom,“ napísali vo svojom komentári. Navyše, ak školy nemajú možnosť výberu z viacerých alternatívnych učebníc, nemôžu podľa analytikov ani vyvinúť tlak na zvyšovanie ich kvality. „Podľa prieskumu vydavateľstva Didaktis by až 95 percent učiteľov základných škôl a 97 percent učiteľov stredných škôl využilo možnosť výberu z viacerých učebníc,“ napísali.
Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
  • Ministerstvo sľubuje, že vypracuje indikátory kvality. Zmeniť by sa malo aj hodnotenie študentov pri prechode na vyšší stupeň. Dnes píšu v piatom aj deviatom ročníku Testovanie. Testy sú kritizované najmä preto, že nie je zrejmý presný cieľ, čo majú priniesť.
  • Podporu by malo dostať aj duálne vzdelávanie, ktoré sa začalo za bývalej vlády. Ministerstvo chce podporiť malé a stredné podniky, aby sa do duálneho vzdelávania zapojili. Podniky mali pomáhať vzdelávať sa nielen študentom, ale aj učiteľom odborných predmetov, kde by učitelia mali získavať stáže.

Viac škôlok

  • Škôlok by malo byť viac, ale ministerstvo nesľubuje, že ich bude toľko, aby sa každé dieťa rok pred nástupom do školy dostalo do materskej školy. V pracovnom materiáli píše, že sa bude snažiť „čo najviac priblížiť k 100-percentnej zaškolenosti detí“.
  • Deti, ktoré nemajú v blízkosti školu vyučujúcu v ich materinskom jazyku, dostanú príspevok na dopravu, aby ju mohli navštevovať.

Skončí docent a profesor

  • rušení vysokých škôl ministerstvo v pracovnom materiáli nič nehovorí.
  • Najväčšou zmenou, ktorú ministerstvo sľubuje, je zrejme zrušenie titulov docent a profesor tak, ako ich poznáme dnes. Tieto tituly, ktoré dnes platia celoplošne, by sa mali zrušiť a vytvorili by sa len takzvané funkčné miesta. To znamená, že profesori či docenti by boli na určitej škole, ale nebol by to celoslovensky uznávaný titul. Takto by sa ľahšie do funkcií dostali odborníci zo zahraničia.
  • Ministerstvo chce podporiť študijné odbory v cudzích jazykoch a aj medziodborové študijné programy.
  • Aj vysokoškolskí učitelia majú dostávať vyššie platy.
  • Zmeniť sa má aj akreditácia, aby sa prijali európske štandardy a odporúčania. Akreditačná komisia by mala prejsť výraznými zmenami a urýchlene sa stať riadnym členom Európskej asociácie pre zabezpečenie kvality vo vysokom školstve. Dnes v asociácii nie je, najmä preto, že ju nepovažujú za nezávislý orgán.
  • Pôžičkový fond, kde minister v minulosti pôsobil, by mal mal dostať viac peňazí a ministerstvo sľubuje aj viac peňazí na zlepšenie stavu internátov.

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie