Keď budú pribúdať takéto inscenácie, naša opera bude čoraz menej čudáckym múzeom

Beethovenov Fidelio v SND je príkladom ako staré dielo sprostredkovať dnešnému poslucháčovi.

Foto - Pavol Breier

Fidelio, jediný operný opus Ludwiga van Beethovena a novinka v repertoári SND, je jedinečné dielo. Nezaraditeľné, krehké, chúlostivé, a zároveň naplnené priam explozívnou silou. Svojím spôsobom „opera opier“.

Beethoven, výsostne politický, „angažovaný“ umelec, tu prehovoril jasnou rečou o svojej dobe, o jej revolučných, demokratických ideáloch a o tom, ako ideály padajú pod buldozérom reálnej politiky a výkonu moci. Veľmi aktuálne.

Naštudovanie dirigenta Jánosa Kovácsa a režiséra Martina Bendika hovorí nemenej jasne. Je skvelým príkladom toho, ako dvesto rokov staré dielo a jeho nadčasové posolstvo účinne sprostredkovať dnešnému poslucháčovi a divákovi.

Presnosť, sloboda, radosť

Kovácsovo hudobné stvárnenie je pre mňa najväčším hudobným zážitkom na našej prvej opernej scéne za posledné roky. V jeho ponímaní Beethovena sa snúbi presnosť a sloboda, hudba dýcha a stojí plne v službách drámy. Orchester, spevácky ansámbel a zbor pod vedením Pavla Procházku uskutočňujú dirigentovu koncepciu s nasadením a tuším dokonca s radosťou.

Javisku kraľujú charizmatickí predstavitelia manželského páru Florestana a Leonory, mimochodom, manželia aj v civile: Nemka Maida Hundeling a Čech Jan Vacík. Ich náležite drsným protihráčom je guvernér Pizarro Jána Ďurča. Tieto i ďalšie sólové roly sú obsadené s rešpektom k nárokom partitúry a zároveň s pochopením jednotlivých postáv. Kto bude hľadať vokálne problémy

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |