Denník N

Aj keď pokuty sú vyššie, kvalita predaja potravín sa nezhoršuje (+ zoznam trestov)

Čerstvosť potravín kontrolujú aj zákazníci. Niektoré reťazce ich za to odmenia. Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček
Čerstvosť potravín kontrolujú aj zákazníci. Niektoré reťazce ich za to odmenia. Ilustračné foto N – Vladimír Šimíček

Kontrol bolo viac, ale v obchodoch sa našlo menej nedostatkov ako rok predtým.

Malý obchod v centre Bratislavy predával potraviny aj dva roky po lehote spotreby. Ponúkal aj tovar, ktorý mu už inšpektori prikázali stiahnuť, po odchode kontrolórov ho znovu vytiahol na pulty.

„Ohrozoval zdravie ľudí, robil problémy pri výkone kontrol, nespolupracoval. Zneužíval svoje miesto predaja, aj to, že predával aj v noci. Vedel, že kto do jeho obchodu vojde, kúpi všetko,“ povedal pre Denník N riaditeľ Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Jozef Bíreš.

Keďže nedostatky v predajni neodstránil, ani keď dostal 25-tisícovú pokutu, po opakovanej kontrole mu vymerali pokutu štvrť milióna eur. Zavrel obchod.

„Mysleli sme si, že táto pokuta bude mať výchovný prvok, všetko zlepší. Nepredpokladali sme, že zavrie obchod,“ povedal Bíreš. Zároveň dodal, že ak by pokračoval v podnikaní tak ako doteraz, mohol dostať pokutu aj 5 miliónov eur alebo by mu zavrela obchod inšpekcia.

Podľa riaditeľa potravinovej správy Bíreša to bol typický príklad podnikateľa, ktorý si myslí, že sa potraviny predávajú ako skrutky. Od takých ľudí podľa neho hrozí pri predaji potravín aj najväčšie nebezpečenstvo. „Sú to ľudia, ktorí o potravinách vedia len to, že sú. Nemajú žiadne zábrany predať zákazníkom smradľavé mäso, lebo nevedia posúdiť vplyvy,“ vraví.

Je pod drobnohľadom

Majiteľ obchodu z centra Bratislavy s úradníkmi úspešne nekomunikoval, nepreberal zásielky, a tak štvrťmiliónová pokuta zrejme ostane druhou najväčšou v histórii slovenského obchodu len na papieri.

Predajňa z bratislavskej Obchodnej je jediným menším obchodníkom, ktorý mal také závažné prehrešky pri predaji potravín, že za ne dostal takú vysokú pokutu. Inak vymerala inšpekcia pokuty nad 30 000 eur len väčším obchodným reťazcom.

Najvyššiu pokutu milión eur dala reťazcu Tesco za nedostatky, ktoré našla v hypermarkete v Partizánskom. Podobne ako v prípade malých potravín v centre Bratislavy aj vo veľkej predajni v Partizánskom objavili kontrolóri nedostatky opakovane.

Tesco považuje pokutu za neprimerane vysokú a nezákonnú. Požiadalo preto súd, aby odložil jej zaplatenie, kým nerozhodne o správnosti verdiktu, súd reťazcu vyhovel.

Šéf potravinovej správy si za najvyššou pokutou pre Tesco stojí. „V tej predajni bol problém dlhodobo, nevedela sa s tým vyrovnať. Teraz je pod drobnohľadom a verejnosť si ju bude viac všímať,“ dodal Bíreš s tým, že následné kontroly potvrdili, že už využila všetky možnosti, aby bola par excellence.

A aj ďalšie reťazce sa nad miliónovou pokutou zamysleli. „Robia opatrenia a sú vidieť zlepšenia,“ vraví Bíreš.

Nedostatkov je menej

Z výšky pokút, na aké sme neboli zvyknutí, by sa mohlo zdať, že sa kvalita predaja potravín zhoršuje, ale štatistiky ministerstva pôdohospodárstva to nepotvrdzujú. Podľa nich totiž bolo napriek vyššiemu počtu kontrol pri predaji potravín vlani o dve percentá menej nedostatkov v obchodoch ako rok predtým.

„Niekomu sa zdá málo, že sa počet zistených nedostatkov znížil len o dve percentá. Ale vždy je to v prospech spotrebiteľa, dôležitý je trend, že sa to zlepšuje,“ pripomína.

Dávať vyššie pokuty umožnila inšpektorom zmena legislatívy, ktorá už prísnejšie trestá opakované previnenia a umožňuje za ne dať postih od jedného do päť miliónov eur. Bíreš si myslí, že z miliónových pokút majú obchodníci určitú obavu. „Spätné kontroly naznačujú, že kontrolované predajne v tom urobili oveľa viac ako predtým,“ dodáva.

Výška pokút podľa neho stúpla v prípade chronických porušovateľov zákona o potravinách. Na opakované návštevy u nich sa pritom inšpekcia zameriava prioritne, robiť kontroly na základe analýzy rizika je podľa Bíreša jeden z princípov európskej legislatívy.

Obchodníci mlčia o tom, koľko pokút a v akej celkovej výške dostali, odkazujú na portál úradných kontrol. Spravidla sa odvolávajú na to, že niektoré pokuty ešte riešia v odvolacom konaní či súdnou cestou, a tak ich ešte nepovažujú za uzavreté.

Hrozí to viacerým

Aj keď si obchodníci podľa štátu dávajú väčší pozor, zoznam predajcov s vysokými pokutami sa ešte rozšíri. Inšpekcia totiž ešte rozhoduje o postihoch pre obchodníkov, ktorých vlani skontrolovali a našli u nich nedostatky. Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek povedal, že vysoké pokuty môžu potvrdiť vyše piatim reťazcom.

Bíreš v rozhovore pre Denník N dodal, že vysoké pokuty hrozia takmer všetkým reťazcom, ktoré na Slovensku pôsobia. Jedna z pokút by mohla padnúť v Bratislave, ktorej sa zatiaľ tie najvyššie pokuty vyhýbali.

Bíreš nevylúčil ani to, že vyššiu pokutu inšpekcia vymeria aj tým reťazcom, ktoré už pokutu dostali. „To sa nevylučuje, hodnotíme konkrétne prevádzky,“ vraví.

Nevedel však upresniť, kedy rozhodnutia o pokutách nadobudnú právoplatnosť, pretože reťazce spravidla využijú možnosť sa proti pokutám odvolať. „Správne konanie môže prebiehať aj rok, možno niektoré z nich nadobudne právoplatnosť za mesiac,“ dodal.

Pátračov odmeňujú

Nekvalitných potravín a tovaru po lehote spotreby by mohlo na pultoch obchodov podľa Petra Šimka z Fakulty potravinárskej a chemickej technológie ubudnúť, ak by štát našiel spôsob, ako motivovať ľudí, aby na ne upozorňovali. Cestu vidí vo vypísaní finančných prémií za upozornenia alebo napríklad poukážok na veľtrhy, ako je Agrokomplex. „Nemal by byť problém, aby štát urobil z 5 miliónov obyvateľov 5 miliónov kontrolórov,“ vraví.

Niektoré reťazce hľadajú potraviny, ktoré sa už nemajú predávať a hrozí za ich nájdenie na pultoch pokuta, aj s pomocou zákazníkov, zaviedli vlastný systém odmeňovania. Kaufland dá spotrebiteľovi, ktorý nájde výrobok po lehote spotreby, poukážku v hodnote jedného eura. „Poukážky sú evidované a aj s ich pomocou dokážeme vyhodnocovať kvalitu kontroly v každom obchode,“ vraví hovorca Kauflandu Martin Gärtner.

Billa garantuje zákazníkom, že ak nájdu tovar po lehote minimálnej trvanlivosti, zadarmo im poskytne čerstvý tovar. Zákazníci, ktorí nakupujú v Tescu, môžu v rámci programu Garancia 100 % spokojnosti, vrátiť výrobky privátnych značiek alebo nebalené potraviny, ako je ovocie a zelenina, ak s nimi nie sú spokojní.

Ktoré vysoké pokuty vlani nadobudli právoplatnosť
  • 1 000 000 € – Tesco, Partizánske
  • 250 000 € – Potraviny, Obchodná ul., Bratislava
  • 100 000 € – Kaufland, Malacky
  • 50 000 € – COOP Jednota, Nové Mesto nad Váhom
  • 50 000 € – Tesco, Bošany
  • 50 000 € – Tesco, Smižany
  • 50 000 € – Tesco, Humenné
  • 49 000 € – Tesco, Dolný Kubín
  • 35 000 € – Billa, Nové Mesto nad Váhom
  • 30 000 € – Kaufland, Bardejov
  • 30 000 € – Tesco, Rimavská Sobota
  • 30 000 € – Tesco, Detva
  • 30 000 € – Tesco, Medzilaborce
  • 30 000 € – Billa, Nobelovo nám., Bratislava 

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Problémy Carrefouru

Ekonomika

Teraz najčítanejšie