Denník N

Aj deti sa dajú podplatiť. Od darebáka prijmú dar, ak je veľký a nedokážu mu odolať

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Od koho by ste prijali peniaze? Euro od Matky Terezy alebo milión od Hitlera? Pred podobnú dilemu postavili deti.

Všetci máme svoju cenu. Aj deti.

Vedci zistili, že ignorujú darebáka, ktorého prichytili pri nejakom priestupku, a radšej si vezmú menej od poctivca. Ale keď je dar od zloducha veľký, na poctivca sa vykašľú a uprednostnia vlastný zisk pred morálkou.

Článok vydal Arber Tasimi s kolegyňou Karen Wynnovou v časopise Cognition. Na Yalovej univerzite vedie Wynnová laboratórium na výskum poznávania detí.

Od detstva preukazujeme odpor k ľuďom, ktorí sa k iným správajú nepekne. S lotrami sa deti menej delia o spoločné hračky a menej im pomáhajú.

Ak pred 6-mesačným dieťatkom odohráte scénku, v ktorej žltý trojuholník pomôže červenému kruhu ísť do kopca, alebo takú, v ktorej biely štvorček robí kruhu naprieky a z kopca ho zhadzuje, vyberie si dojča pomocníka (trojuholník).

6-mesačné dieťa uprednostňuje viac tých, ktorí spolupracujú. Zdroj – Yotube

Trest od dieťaťa má odradiť čierneho pasažiera, ktorý nespolupracuje, od ďalších prečinov. Znamená to, že trest plní dôležitú sociálnu funkciu. Keď sa darebák či lotor správa nepekne, okráda sa o možnosť spolupráce s inými ľuďmi. Lenže niekedy nám môže ponúknuť tak veľa, že odolať mu nevieme.

Max a Craig

Do prvého experimentu zaradil Tasimi s kolegyňou 5- až 8-ročné deti. Ukázali im dve postavičky Maxa a Craiga. V prvom scenári deťom povedali: „Toto je Max. Má jednu nálepku. Chce ti ju dať. Toto je Craig. On má dve nálepky. Chce ti dať obe. Nálepku od ktorého z nich chceš?“

Druhý scenár sa líšil v tom, že autori doplnili príbeh o opis postáv. „Toto je Craig. Je vždy zlý. Minule niekoho na detskom ihrisku udrel. Toto je Max. Je vždy milý. Minule na ihrisku niekoho objal. Craig má dve nálepky a chce ti ich dať. Max má jednu nálepku a chce ti ju dať. Nálepku od ktorého z nich chceš?“

Pre oba scenáre platilo, že v nich vedci zvyšovali počty nálepiek postavičiek z dvoch na štyri, osem a šestnásť. Autori zistili, že v prvom prípade si 71 z 80 detí vybralo väčšiu ponuku. V druhom scenári – keď deti vedeli, čo sú Max a Craig zač – si deti vzali jednu nálepku od dobrotivého Maxa a Craiga ignorovali aj vtedy, ak im ponúkol dve, štyri a osem nálepiek.

Neodolateľná ponuka

Lenže pri šestnástich nálepkách bola ponuka taká neodolateľná, že deti odhodili morálku stranou a v prevažujúcej miere si vzali nálepky od neposlušného chlapca. Deti uprednostnili vlastný záujem a Craiga, o ktorom vedeli, že je zlý, nepotrestali tým, že by ho ignorovali.

Je možné, že deti lákaniu zlého Craiga a veľkého počtu jeho krásnych nálepiek odolávali tak dlho preto, lebo brali do úvahy svoju reputáciu. Ešte pri ponuke ôsmich nálepiek deti dokázali udržať svoje sebecké záujmy na uzde a správať sa vysoko morálne.

Lebo povesť, že sme morálni, sa nám veľmi hodí. Skúste si vybaviť situáciu, či by ste radšej pomohli človeku, o ktorom viete, že nikomu neubližuje, alebo vrahovi. Ľahko tak zistíte, ako veľmi na povesti záleží.

Keksíky a bábky

Aby vedci odstránili možnosť, že sa deti dlho (do pomeru nálepiek 1:8) správali morálne z dôvodu vlastnej reputácie, spravili ho v obmenenej verzii s ešte menšími deťmi. Mali len dvanásť až trinásť mesiacov. V príbehu vystupovali keksíky a bábky. V prvom zo scenárov buď deti o bábkach nič nevedeli, alebo sa oboznámili s ich morálkou a pozorovali ich, ako krabičku s keksami pomohli, alebo nepomohli otvoriť. Bábky potom deťom keksík ponúkli, tentoraz v pomere 1:2 a 1:8.

Batoľatá sa správali v podstate rovnako ako ich kamaráti z prvého experimentu. Ak deti o bábkach vedeli, čo sú zač, boli ochotné siahnuť iba po jednej sušienke od dobrej bábky, hoci od zlej ich mohli dostať až dve. Ale keď mala zlá bábka až osem sušienok, počet detí, ktoré sa spreneverili morálnym zásadám a sušienky si vzali aj od zlej bábky, výrazne stúpol.

Deti v oboch experimentoch ukázali, že dokážu dlho odolávať pokušeniu a vzdať sa vlastných sebeckých záujmov, ktoré by plynuli zo spolupráce s lotrom. Na druhej strane, aj deti majú svoju cenu. Ak bola ponuka od malého previnilca lákavá príliš, akceptovali ju. Tak ako my aj deti majú svoju cenu.

Dostupné z: doi:10.1016/j.cognition.2016.03.004

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Človek

Veda

Teraz najčítanejšie