Denník N

Socializmus na železnici neskončí, nová vláda chce hýčkať štátneho dopravcu

Ilustračné foto N - Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Predseda SNS Andrej Danko uspel so svojím plánom vrátiť do hry štátne IC vlaky. Ako zabezpečiť ich ziskovosť, nepovedal.

Na železničnej stanici v Senci bolo ešte na jeseň možné vidieť úkaz, ktorý mnohým ľudom príliš nepridával na psychickej pohode.

Jeden z prímestských autobusov sem ráno prichádzal práve vo chvíli, keď smerom do Bratislavy odchádzal osobný vlak. Cestujúci tak museli čakať polhodinu na ďalší spoj.

Hoci podobných nedorozumení na Slovensku ubúda, vlaky a prímestské autobusy stále nie sú natoľko zosúladené, ako by bolo potreba.

Dôvod? Cestovné poriadky pre autobusy zostavujú úradníci v krajoch, grafikon pre vlaky vymýšľa štát.  Pokiaľ však tretia Ficova vláda bude brať vážne sľuby, ktoré si napísala do programového vyhlásenia, v dohľadnej dobe sa to zmení.

Koalícia sľubuje novú inštitúciu, ktorá bude na území Slovenska koordinovať autobusovú i vlakovú dopravu.

„Vláda pripraví podmienky pre vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej i autobusovej doprave,“ uvádza programový dokument.

Vznik takéhoto úradu je jednou z mála noviniek, ktorú program v oblasti železničnej dopravy prináša. Inak sa so žiadnou väčšou revolúciou nepočíta.

Zľavy len pre niekoho

Slovenskou železnicou v uplynulom období hýbali hlavne dve veci: zavedenie Ficových zliav a príchod súkromného RegioJetu na najdôležitejšiu trať medzi Košicami a Bratislavou.

Prvú z týchto vecí rieši program len okrajovo – bezplatným vlakov v ich súčasnom rozsahu nehovorí ani áno, ani nie.

„Vláda sa zaväzuje naďalej poskytovať sociálne zľavy pre zraniteľné skupiny obyvateľstva,“ hovorí programové vyhlásenie.

Hlavná stanica v Bratislave je oproti novej stanici vo všetkom výrazne pozadu. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ficove zľavy pomohli naplniť slovenské vlaky, niekedy až preplniť. Ročne podľa neoficiálnych údajov stoja zhruba 30 miliónov eur. Foto N – Tomáš Benedikovič

Čo sa tým presne myslí? Patria študenti do 26 rokov, ktorí  zľavy využívajú najčastejšie, medzi zraniteľné skupiny obyvateľstva? Nikto nevie.

Prekvapením však je, že Ficov Smer sa – aspoň nateraz – vzdal nápadu rozšíriť stopercentné zľavy aj na prímestské autobusy, ktoré navážajú ľudí k vlakovej doprave.

Túto myšlienku predstavil Fico v decembri na straníckom sneme v Nitre, v programovom vyhlásení však o nej nie je žiadna zmienka.

Víkendové IC vlaky?

O niečo jasnejšia je predstava vlády o pomeroch na trati Bratislava – Košice. Predseda SNS Andrej Danko si presadil návrat expresných vlakov InterCity, ktoré štát zrušil v januári tohto roku, keď nezvládali konkurovať žltým vlakom Regiojetu.

„Vláda ešte v roku 2016 prehodnotí zrušenie vlakov Intercity na najvyťaženejšej diaľkovej trati medzi Bratislavou a Košicami s cieľom čo najrýchlejšieho obnovenia tejto trate,“ píše sa v dokumente.

Tento plán má však jedno slabé miesto. Ficova druhá vláda nechala IC vlaky zrušiť s argumentom, že pri cenovej vojne s RegioJetom nemajú šancu byť ziskové.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať nehospodárne,“ hovoril ešte v decembri šéf  Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Pavol Gábor.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK v súvislosti s príchodoch RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde mal cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Ani to na úspech nestačilo. Foto – ZSSK

Súkromný RegioJet síce medzičasom ohlásil výrazné zdraženie, avšak nikto, vrátane Danka, doteraz neukázal žiadnu analýzu, ako by sa obnovené„ícečka“ dali prevádzkovať so ziskom.

ZSSK by totiž tento typ vlakov mala byť schopná prevádzkovať bez dotácií – na rozdiel bod bežných rýchlikov či osobákov. „IC vlaky sú prémiový produkt, ktorý nezabezpečuje základnú dopravnú obslužnosť. Štát podľa pravidiel, ktoré platia kdekoľvek v Európskej únii, nemôže takéto vlaky dotovať,“ prízvukuje majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Vláde sa tak zatiaľ črtá len jediná férová možnosť, ako IC vlaky obnoviť a zároveň na ne nedoplácať – nechať ich jazdiť len v silné dni ako je piatok, či nedeľa.

Počas týchto špičiek je totiž na železnici taký dopyt zo strany cestujúcich, že by sa vedľa seba uživili expresné vlaky oboch dopravcov.

„V piatok alebo v nedeľu by boli vlaky plné, aj keby obaja dopravcovia jazdili za 30 eur,“ poznamenal pred časom Jančura.

On-line predaj ako sa patrí

Nová vláda sa v programe netají tým, že počas nasledujúcich štyroch rokoch dostane jasnú preferenciu jej štátny dopravca. Železničnej spoločnosti Slovensko by rada napríklad našla v Európe „strategických partnerov“.

„Vláda zváži strategické riešenia slúžiace posilneniu konkurencieschopnosti Železničnej spoločnosti Slovensko a ďalšiemu zvýšeniu kvality jej služieb. Cieľom je presadenie ZSSK ako prozákaznícky orientovaného operátora osobnej železničnej dopravy,“ uvádza dokument.

Štátnej firme by mali pribúdať aj ďalšie moderné súpravy, ktoré doteraz získavala hlavne vďaka eurofondom: „Vláda bude pokračovať v rozsiahlom modernizačnom programe v oblasti vozňového parku osobnej železničnej dopravy s cieľom urýchleného zvýšenia komfortu cestovania“.

ZSSK doteraz vďaka eurofondom získala desiatky nových súprav určených na regionálne trate. Foto - TASR
ZSSK doteraz vďaka eurofondom získala desiatky nových súprav určených na regionálne trate. Foto – TASR

Popri tom chcú politici naučiť štátneho dopravcu predávať lístky cez internet user friendly spôsobom.

„Dôraz sa bude klásť aj na zefektívnenie spôsobu predaja cestovných lístkov prostredníctvom moderných nástrojov ako internet či mobilné aplikácie a na celkovú úroveň komunikácie ZSSK s verejnosťou,“ dodáva programové vyhlásenie.

Danko: neznášam žlté vlaky

Z dikcie dokumentu zároveň nepriamo vyplýva, že tretia Ficova vláda príliš nepočíta s tým, že by na Slovensko pozývala ďalších súkromných dopravcov. Nespomínajú sa v ňom žiadne kroky smerom k takzvanej liberalizácii železničnej dopravy, ktorú sa opatrne snažila presadzovať aj druhá Ficova vláda.

Bývalý minister Ján Počiatek ešte na jeseň rozbehol súťaž o prevádzku dotovaných rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou, do ktorej sa mohli prihlásiť aj súkromní dopravcovia. Vyhrať má ten, kto ponúkne, že bude jazdiť za najnižšie dotácie pri najvyššej kvalite.

V programe tretej Ficovej vlády sa o žiadnych takýchto súťažiach nehovorí. Nespomína sa ani ďalší osud tejto Počiatkovej súťaže, ktorá bola prvou svojho druhu na Slovensku.

RegioJet
Jediným súkromníkom, ktorého si dnes štát najíma na niektorú z dotovaných tratí, je český RegioJet. Radičovej vláda ním nahradila štátneho dopravcu na linke Komárno – Bratislava. Tomuto rozhodnutiu ale vtedy nepredchádzala otvorená súťaž. Foto N – Tomáš Benedikovič

Viaceré strany, vrátane napríklad Mostu-Híd, pritom ešte pred voľbami hovorili, že by v tomto trende chceli pokračovať.

„Naším cieľom je ďalšie otváranie železničnej dopravy, keďže je evidentné, že prináša väčšiu konkurenciu a s tým je spojená vyššia kvalita služieb, ako aj tlak na ceny. Z toho profituje občan, čo by malo byť naším hlavným cieľom,“ uviedol v januári predseda Mostu-Híd Béla Bugár.

Naopak, jeho súčasný koaličný partner Danko od začiatku dával najavo, že súkromné vlaky – zvlášť tie od RegioJetu – mu na Slovensku vadia. „Neznášam tie žlté vlaky a autobusy. Radšej mám tie naše. Žlté vlaky a autobusy musia ísť preč,“ povedal pred voľbami pre Hospodárske noviny.

Voľby 2016

Teraz najčítanejšie