Denník N

Turkish Airlines budú lietať do Košíc. Je to míľnik, verí šéf letiska

Turkish Airlines majú vo svojej flotile viac než 300 lietadiel, s ktorými lietajú do 284 destinácií. Ich prestupným hubom je letisko v Istanbule. V roku 2009 spustili reklamnú kampaň, ktorej tvárou bol hollywoodsky herec Kevin Costner.
Turkish Airlines majú vo svojej flotile viac než 300 lietadiel, s ktorými lietajú do 284 destinácií. Ich prestupným hubom je letisko v Istanbule. V roku 2009 spustili reklamnú kampaň, ktorej tvárou bol hollywoodsky herec Kevin Costner.

Turecké aerolínie sú prvým dopravcom svetového významu, ktorý prichádza na Slovensko. Niekoľkokrát týždenne plánuje lietať medzi Košicami a Istanbulom.

Letisko Košice posledné roky držal nad vodou hlavne nízkonákladový dopravca Wizz Air, ktorý odtiaľto lieta predovšetkým do Londýna a ďalších miest vo Veľkej Británii. Okrem neho boli Košice zaujímavé len pre České aerolínie a rakúske Austrian Airlines. To sa v súčasnosti mení.

Koncom marca sem začal lietať poľský dopravca LOT a v najbližšom čase majú prísť aj aerolínie globálneho významu. Turkish Airlines plánujú niekoľkokrát týždenne lietať medzi Košicami a letiskom Istanbul Atatürk, ktoré je jedným z hlavných prestupných bodov v Európe. „Naše krásne mesto bude odteraz dosiahnuteľné takmer z celého sveta len s jediným prestupom,“ hovorí rakúsky manažér MICHAEL TMEJ, ktorý od septembra riadi košické letisko.

 

Zotavilo sa už košické letisko z prepadu, ktorý nasledoval po krachu Sky Europe?

V podstate áno. V roku 2008 sme síce mali takmer 600-tisíc odbavených cestujúcich, čo je stále o dvestotisíc viac než minulý rok, ale významnú časť z toho vtedy pokrývala linka Bratislava – Košice. Tú v tom čase využívalo dvestotisíc ľudí ročne. Odhliadnuc od tejto linky už máme čísla viac-menej rovnaké ako pred krízou.

A kedy sa dostanete na predkrízových 600-tisíc?

To nezáleží len na nás, ale napríklad aj na ekonomickej situácii v Európe. Pri súčasnom tempe rastu by to malo byť v horizonte pár rokov. Pre nás je však rovnako podstatné, že posledné roky nám rastie zisk, čo nám umožňuje robiť ďalšie investície (podľa databázy finstat zarobilo košické letisko vlani dva milióny eur, čo bol najlepší výsledok od roku 2009 – pozn. red.).

Vašou najúspešnejšou linkou posledných rokov sa stala linka nízkonákladového Wizz Airu Košice – Londýn Luton. Lietajú ňou hlavne Slováci, ktorí pracujú vo Veľkej Británii?

Áno, využívajú ju predovšetkým pasažieri, ktorí cestujú domov navštevovať rodinu a kamarátov. Stále častejšie však slúži aj turistom a v menšej mierke i biznis klientele. Takýto mix je dôležitý pre budúcnosť linky. To máte ako so stoličkou: ak by mala len dve nohy, nebola by práve stabilná.

V súčasnosti prichádzajú Turkish Airlines. Čo to pre Košice znamená?

Je to istý míľnik. Košice vďaka tomu získavajú spojenie s celým svetom. Turkish Airlines budú lietať na veľmi vyťažené letisko v Istanbule, odkiaľ budú môcť cestujúci pokračovať do najrôznejších destinácií.

Rakúsky manažér Michael Tmej pracuje od roku 1982 v spoločnosti Medzinárodné letisko Viedeň. Prešiel si rôznymi pozíciami od pozemného dispečera, po pracovníka cateringu až po manažérske funkcie. Od roku 2015 sa stal členom dozornej rady Letiska Košice, ktoré je zo 66 percent vlastnené viedenským letiskom. Od septembra je výkonným riaditeľom a predsedom predstavenstva. Foto - Letisko Košice
Rakúšan Michael Tmej pracuje od roku 1982 v spoločnosti Medzinárodné letisko Viedeň. Prešiel rôznymi funkciami od pozemného dispečera až po manažéra. V roku 2014 sa stal členom dozornej rady Letiska Košice, ktoré je zo 66 percent vlastnené viedenským letiskom. Od septembra 2015 je výkonným riaditeľom a predsedom predstavenstva. Foto – Letisko Košice

Košice však spojenie na významné letiská majú už teraz: lieta sa odtiaľto na Schwechat a na pražské Letisko Václava Havla.

A po novom aj do Varšavy, kam koncom marca začal lietať poľský dopravca LOT. Áno, tieto letiská sú dôležité, ale istanbulské letisko je predsa len niekde inde. Len Turecké aerolínie odtiaľ lietajú do zhruba 290 destinácií, ktoré zahŕňajú takmer celý svet: Južnú Ameriku, východnú Áziu, Afriku, Severnú Ameriku. Silní sú napríklad aj v prípade spojenia so stredoázijskými krajinami, ako je Kazachstan.

Môžeme sa však na to pozerať aj opačne. Košice budú odteraz dosiahnuteľné z rôznych miest sveta len s jedným prestupom. Na tom môže mesto i celý región postaviť svoj marketing: turistov môžete lákať, že stačí len jeden prestup a doletíte do nášho krásneho mesta.

Prečo sa Turkish Airlines rozhodli pre Košice, a nie Bratislavu?

Bratislavské letisko má vo všeobecnosti veľkú nevýhodu, ktorá je za istých okolností aj výhodou, že sa nachádza veľmi blízko letiska Schwechat. Výhoda je to vtedy, keď rokujú s aerolíniami, ako je Ryanair, ktorý do Viedne nelieta a snaží byť alternatívnym dopravcom, ktorí tam lietajú. Nevýhodou je to však vtedy, keď chce prilákať aerolínie, ktoré už vo Viedni sú.

Čo je prípad práve Turkish Airlines.

Áno, ale napríklad aj spomínaného poľského dopravcu LOT. Pre nich by jednoducho nedávalo zmysel, aby zároveň lietali na letisko, ktoré je vzdialené šesťdesiat kilometrov. Ich linky by si navzájom konkurovali.

Takže s Bratislavou nesúperíte?

Nie priamo, jednoducho cielime na iné trhy. Konkurujeme si možno len pri určitej skupine cestujúcich, ktorá žije niekde na polceste medzi našimi letiskami a má možnosť voľby.

Z košického letiska je dnes možné lietať do deviatich destinácií: Varšavy, Viedne, Prahy, Kyjeva, Bratislavy, Londýnu Luton, Sheffieldu, Milána a Bristolu. Do tohto zoznamu najnovšie pribúda Istanbul. Foto - TASR
Z košického letiska je dnes možné lietať do deviatich destinácií: Varšavy, Viedne, Prahy, Kyjeva, Bratislavy, Londýna Luton, Sheffieldu, Milána a Bristolu. Do tohto zoznamu najnovšie pribúda Istanbul. Foto – TASR

Očakávate, že príchod Turkish Airlines bude pre vás referenciou aj pri vyjednávaní s ďalšími dopravcami?

Áno, fakt, že sa Košice objavia v sieti liniek Turkish Airlines, môže hrať svoju úlohu. Je známe, že Turecké aerolínie sú nielen veľkým, ale zároveň aj veľmi aktívnym dopravcom. Majú veľmi dobrý prehľad o celom našom regióne a o jeho ekonomickom vývoji.

Aké sú hlavné argumenty, ktorými sa dnes snažíte lákať dopravcov do Košíc? 

Nezriedka musíme začínať vysvetľovaním, kde sa vôbec Košice nachádzajú. Rozprávame o tom, aké je to krásne mesto, aká je ekonomická sila regiónu, že sú tu pamiatky na zozname UNESCO, že susedí s regiónom Tokaja a podobne. Takmer žiadny dopravca vám totiž nezačne lietať na nejaké letisko len pre letisko samotné.

Hovorí sa, že niektoré nízkonákladové aerolínie si nechávajú platiť za to, že niekam začnú lietať. Pristupujete aj vy na takéto podmienky?

Všetky vyjednávania sú viac-menej podobné, nezáleží na tom, či rokujete s nízkonákladovými aerolíniami alebo s tradičnými. Všetci sa snažia šetriť náklady. S tým, samozrejme, počítame a vieme, že keby sme boli príliš drahí, tak by neprišli. Nepristupujeme však na to, aby k nám lietali zadarmo alebo aby sme im ešte my platili. Ak to nejaký dopravca žiada, musíme ho odmietnuť. Sústredíme sa len na linky, ktoré môžu byť ziskové pre nás a aj pre dopravcu. Sme totiž v inej situácii ako veľké letiská, ktoré majú významné príjmy napríklad z reštaurácií, obchodov a ďalších oblastí, čo priamo nesúvisia s leteckou prevádzkou. Aj my máme pár outletov, za ktoré sme vďační, ale ich podiel na celkových príjmoch je nízky.

Letisko_KE_Wizzair_002257781
Väčšinu letov doteraz z Košíc zabezpečuje nízkonákladový Wizz air, ktorý si tu v júni minulého roku otvoril aj svoju základňu. V praxi to znamená, že v Košiciach cez noc necháva jeden zo svojich airbusov. Foto – TASR

Má košické letisko nejaké obmedzenie ohľadom veľkých lietadiel?

Isté obmedzenia tu sú, nemôžeme obsluhovať napríklad veľký Airbus A380. Pre typy, ako je napríklad A330 alebo Boeing Dreamliner, už sme vybavení. Hoci i pri lietadlách tohto typu by sme potrebovali investície do vhodnejšej infraštruktúry, napríklad parkovacích miest, ak by u nás mali pristávať pravidelne.

Váš predchodca Karl Dandler vlani hovoril, že jeho hlavným cieľom je získať spojenie s Nemeckom, hlavne s mestami ako Düsseldorf či Kolín nad Rýnom. Pokračujete v tejto stratégii?

Áno, získať Severné Porýnie zostáva naším dlhodobým cieľom. Je to veľmi husto obývaný región, sídli tu mnoho firiem, takže je tu veľký potenciál pre turistov i biznisové lety. Navyše susedí s Belgickom a Holandskom. Ak by sme nenašli dopravcu, ktorý by nás spojil s týmto regiónom, alternatívou môže byť spojenie práve s Belgickom alebo Holandskom, pretože tu je silný potenciál aspoň pre kategóriu ethnic travel (predovšetkým Slovákov, ktorí žijú v týchto regiónoch – pozn. red.).

Prečo sa spojenie s Nemeckom doteraz nepodarilo dohodnúť?

Pretože sme o tom žiadneho z dopravcov nepresvedčili a žiadny z dopravcov nie je dostatočne aktívny, aby skúmal potenciál takejto linky. Pre takéto spojenie totiž nestačí mať jednu linku týždenne, cestujúci z biznisu potrebujú spojenie aspoň každé dva-tri dni. Nie vždy to však závisí len od nás. Dôležitú úlohu hrá aj ekonomická situácia samotných dopravcov, ktorí nezriedka musia škrtať náklady a sústredia sa na podstatne väčšie projekty, než akým by bolo spojenie s Košicami.

Môže v tomto smere nejako pomáhať štát?

Nielen štát, ale aj mesto a kraj. Nemyslím si, že by bolo cestou linku priamo financovať, títo aktéri môžu pomôcť hlavne s marketingom a propagovaním regiónu. V tomto smere máme spoločný záujem a myslím, že je tu aj spoločné porozumenie.

S výstavbou súčasného košického letiska za mestskou časťou Barca sa začalo v roku 1950. V marci 1960 sem prvýkrát priletel stroj IL-18 (na fotke), ktorý lietal na vnútroštátnej linke Praha - Bratislava - Košice. Foto - TASR
S výstavbou súčasného košického letiska za mestskou časťou Barca sa začalo v roku 1950. V marci 1960 sem prvýkrát priletel stroj IL-18 (na fotke), ktorý lietal na vnútroštátnej linke Praha – Bratislava – Košice. Foto – TASR

V košickom letisku drží už takmer desať rokov väčšinový podiel Letisko Viedeň. Aké sú ďalšie ciele do budúcnosti?

Samozrejme, byť ziskoví, to je dôvod, prečo sme tu. Z tých čiastkových vecí ide o zvyšovanie kvality, aby si cestujúci, ak majú možnosť výberu, vyberali práve košické letisko. V súčasnosti v tomto smere súperíme napríklad s letiskom v Debrecíne.

Ako konkrétne môžete zvýšiť kvalitu? Nie je to len o ponuke letov a ich cenách?

Samozrejme, že ponuka letov je hlavným faktorom a ten sa výrazne zlepšuje. Ide však aj o veci, ako sú napríklad parkovacie kapacity, zákaznícka podpora pre maďarsky hovoriacich zákazníkov a podobne.

Budúci víkend organizujete Runway Run, čo bude prvá akcia svojho druhu na Slovensku. O čo presne pôjde?

Jednoducho v sobotu večer otvoríme pristávaciu plochu pre bežcov. Inšpirovali sme sa v Budapešti, kde sa už takáto akcia konala a videli sme, že je možné niečo také zorganizovať. Povedali sme si – prečo nie? Košice sú mestom maratónu, konal sa tu vôbec prvý maratónsky beh v pevninskej Európe. Runway Run bude akousi oslavou tejto tradície. Mnohí bežci v tomto období platia dvadsať až päťdesiat eur, aby sa mohli zúčastniť behu v iných mestách, my im ponúkame našu pristávaciu dráhu. Zároveň tým chceme motivovať ľudí, aby navštívili naše letisko, pretože mnoho z nich môže mať dnes pocit, že je to len nejaký exkluzívny priestor.

Čo je na behu po pristávacej dráhe také výnimočné? Čím by ste ma ako bežca nalákali?

Jednoducho sa budete môcť prebehnúť po miestach, kam sa bežne nedostanete. Uvidíte letisko večer za plného osvetlenia pristávacej plochy. Myslím, že to môže byť unikátny zážitok. Už teraz máme potvrdených 1600 bežcov a stále sa môžu hlásiť ďalší.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie