Denník N

Moja kampaň nebola sexistická, tvrdila poslankyňa Cigániková pri preberaní anticeny

Víťazka anticeny za reklamu Sexistický kix poslankyňa za SaS Jana Cigániková s balíkom feministickej literatúry. Foto - Ria Gehrerová.
Víťazka anticeny za reklamu Sexistický kix poslankyňa za SaS Jana Cigániková s balíkom feministickej literatúry. Foto – Ria Gehrerová.

Verejnosť aj odborná porota súťaže Sexistický kix sa zhodli, že najsexistickejšou reklamou prvého ročníka anticeny za reklamu bola fotografia novej poslankyne SaS Jany Cigánikovej.

„Asi ťažko môžem povedať, že sa z tejto ceny teším. Ale chcem vám ponúknuť aj môj pohľad na vec. Moja kampaň podľa mňa vôbec nebola sexistická,“ obhajovala sa pri preberaní ceny Sexistický kix poslankyňa Jana Cigániková zo SaS.

„Fotka vznikla práve preto, že som mala pocit, že nech urobím čokoľvek, médiá zaujímajú len povrchné a často bulvárne sprostosti, na ktorých vôbec nezáleží,“ vysvetľovala fotografiu so ženskými nohami a spustenými nohavičkami.

Ženy ako sexuálne objekty

Cenu Sexistický kix začali odborníci udeľovať preto, aby upozornili na nebezpečenstvo sexizmu v spoločnosti. „Sexistické reklamy, ktoré zobrazujú ženy ako sexuálne objekty, trivializujú a podporujú násilie na ženách,“ povedala koordinátorka projektu Jitka Dvořáková.

Sexizmus navyše podporuje rodové stereotypy v spoločnosti, vykresľuje napríklad ženu ako matku a muža ako úspešného manažéra, ženy zobrazuje len ako sexuálne objekty a posilňuje mýtus krásy.

Reklama poslankyne Jany Cigánikovej, ktorá vyhrala anticenu za reklamu Sexistický kix. Zdroj - blog Jany Cigánikovej
Reklama poslankyne Jany Cigánikovej, ktorá vyhrala anticenu za reklamu Sexistický kix. Zdroj – blog Jany Cigánikovej

„Keby sme tento obrázok ukázali deťom v škôlke, tak sa spýtajú: A prečo má tá teta dolu nohavičky? A my im odpovieme: Pretože sa chce dostať do parlamentu. A oni sa spýtajú: A čo sa robí v parlamente?“ vysvetlila nezmyselnosť reklamy Katarína Farkašová z Aliancie žien.

Cigániková svoju fotografiu obhajovala tým, že nešlo o kampaň, ale patrila k blogu o zbavovaní sa prekážok v podnikaní. Blog vyšiel dva týždne pred voľbami.

V tejto sérii zverejnila viacero podobných vizuálov, napríklad v blogu s titulkom Holý zadok pre každého má heslo Máme chrbtovú kosť. Na fotografii je jej nahý chrbát a časť pozadia, má na nej dokreslenú chrbticu a čiastočne ju zakrýva igelit.

Poslankyňou sa Jana Cigániková stala ako náhradníčka za predsedu strany Richarda Sulíka, ktorý zostal v europarlamente.

Poslankyňa prišla na vyhlasovanie aj so svojimi dvoma synmi a spoluautorkou kampane Alexandrou Hudecovou. Tá kampaň tiež obhajovala. „Prečo by žena, preboha, nemohla byť sexi? Žena bola vždy symbolom erotiky.“

Farkašová hovorí, že v reklame, ktorá zvíťazila, už nejde ani o sexizmus, ako o pornografickú vulgárnosť. „Ako cenu sme jej dali kopu kníh. Dúfam, že si ich bude čítať, požiadala som ju, že ak by niečomu nerozumela, aby sa na nás obrátila.“

Naozaj škodia stereotypy

Verejnosť do súťaže prihlásila 32 reklám. Väčšina z nich bola problematická najmä preto, že vizuálom sexualizovala ženské telá.

Dianu Gregorovú z brnenského hnutia Nesehnutí mrzí, že verejnosť do súťaže neprihlásila viac reklám, ktoré zobrazujú rodové stereotypy rozšírené o ženách a mužoch. Teda napríklad zobrazovanie ženy ako zlej vodičky a muža ako schopného automechanika. Takýchto reklám je okolo nás totiž stále veľmi veľa. „Verejnosť to ešte nevníma ako sexistickú reklamu a zrejme majú rodové stereotypy tak hlboko vžité, že v takýchto reklamách sexizmus ani nevidia. V tomto prípade by bolo dobré verejnosť dovzdelať,“ hovorí Gregorová.

Organizátorky po odovzdaní ceny Cigánikovú vyzvali, nech si sama vyberie, ktorá z nominovaných reklám sa jej zdá najviac sexistická. „Sklamem vás, dámy, mňa žiadna nejako veľmi nerozrušila.“ Najprv tvrdila, že je pre ňu najmenej prijateľný bilbord KDH, vraj už len pre ich logo. Následne však spolu s kolegom Jurajom Drobom, ktorý ju na odovzdávanie prišiel podporiť, vybrali reklamu na pneuservis s nahou ženou a popisom „KOMPLETKA“.

Celú akciu uzatvorila Jana Cviková z Aspektu. „Pani Cigániková, chcem vám zaželať, aby ste boli v politike ďalších päťdesiat rokov, a keď už budete pre toto prostredie vinou mýtu krásy neprijateľná, aby ste aj vtedy v politike mali čo povedať.“

Teraz najčítanejšie