Denník N

E-známku kúpite aj dvakrát, peniaze vrátiť nechcú. Kto za to môže?

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Ak štát začne opravovať systém diaľničných nálepiek, SkyTollu pokuty veľmi nehrozia. Teoreticky môže na tom aj zarobiť a nikto nemusí byť potrestaný.

Peniaze nevrátime, môžete si za to sami. Tak znie zjednodušene častá odpoveď ľuďom, ktorí sa sťažujú na systém elektronických diaľničných známok.

Firma SkyToll, ktorá systém štátu dodala a bude ho ešte asi osem rokov prevádzkovať, posiela takúto odpoveď aj ľuďom, ktorí si omylom kúpili dve diaľničné nálepky na to isté auto.

 E-známky

  • Od februára funguje systém elektronických diaľničných známok.
  • Sú desaťdňové, mesačné a ročné za 10, 14 a 50 eur.
  • Šofér si ich kúpi cez internet, mobil, na pumpe alebo v automate. Zadá svoje EČV a zaplatí.
  • Kamery Národnej diaľničnej spoločnosti robia záznamy značiek áut na diaľniciach. V noci ich spárujú s registrom značiek, za ktoré je zaplatená známka. Doplatiť sa dá dodatočne, kým neprebehne spárovanie.
  • Napriek tomu deň čo deň vraj zachytáva tisíc čiernych pasažierov. Na ilustráciu, napríklad v jeden februárový deň ich bolo vyše 7-tisíc.
  • Systém predaja známok dodal SkyToll, počas ôsmich rokov má na ňom zinkasovať asi 14 miliónov eur.

Môže sa to stať jednoducho. Motorista Matúš redakcii opísal, ako sa neskoordinoval so zamestnankyňou, a kým ona kúpila 50-eurovú ročnú nálepku cez počítač, on zaplatil za auto tej istej značky na pumpe.

Overili sme si to na webe eznamka.sk, nový systém totiž sprostredkuje informácie hocikomu o akejkoľvek značke, ktorú zadá. Keď sme zadali tú od Matúša, objavila sa informácia, že jeho auto môže po diaľnici jazdiť celý rok rovno aj dvojmo, má to tak zaplatené.

Na zmenu chyby je 15 minút

„Pri kupovaní druhej e-známky bol zákazník upozornený na to, že na vozidlo existuje platná ročná diaľničná známka, a bol vyzvaný na rozhodnutie, či chce naozaj známku zakúpiť,“ vysvetľuje SkyToll, prečo žiadosti o vrátenie peňazí za druhú známku na tú istú značku nevyhovel.

Navyše od momentu, keď druhú nálepku kúpil, uplynula dlhšia lehota, než umožňujú na opravu všeobecné obchodné podmienky, píše SkyToll. V nich sa píše, že len ten, kto si chybu uvedomí do 15 minút, môže údaje v databáze zmeniť. Inak je za ne zodpovedný šofér.

V inej situácii bol Robert, ktorý  sa pomýlil pri vypĺňaní kontaktnej e-mailovej adresy. Keďže mu vďaka chybe neprišlo potvrdenie, že má nálepku zaplatenú, kupoval ešte raz.

Podobne ako Matúšovi však ani Robertovi peniaze nevrátia, nastavenie systému to neumožňuje. Správca systému tvrdí, že ho tiež vraj pri druhej kúpe známky varoval, že už jednu má. Skúšali sme duplicitný nákup, systém upozorní na už kúpenú známku, no ak si šofér chce byť istý a nevie o tom, že si už nálepku kupoval, nemusí to stačiť.

Aj peniaze z predaja duplicitných známok putujú do Národnej diaľničnej spoločnosti. SkyToll si z nich sťahuje 2,8-percentnú províziu.

 

Takýchto a ďalších reklamácií má zrejme SkyToll veľa. Paradoxne zrejme aj od ľudí, ktorým systém, naopak, nálepku nedovolil kúpiť práve preto, že ju už mali, aj keď o tom nevedeli, pretože im ju kúpil omylom niekto iný. Stačilo urobiť preklep v evidenčnom čísle.

To bol aj prípad motoristky z Bratislavy, ktorá sa snažila známku pred pár týždňami kúpiť. Pumpár jej povedal, že na číslo, ktoré má jej auto, si už kúpil e-známku niekto iný. „Mne ju predať nemohol a povedal, že v systéme sa to nedá zmeniť,“ opísala svoju skúsenosť Denníku N.

Na to, že k omylu môže dôjsť, myslí napríklad systém elektronických nálepiek, ktorý funguje už roky v Maďarsku. Umožňuje napríklad zmeniť tri symboly v evidenčnom čísle za poplatok po 5 eur. Vodičom tiež umožní zaplatiť najviac dve pokuty, aj keď by ich dostali viac.

Systém e-známok u nás pritom umožní vyrubiť vysoké pokuty vodičom, ktorí známku nemajú, bez ohľadu na to, či ju nemajú naschvál, alebo omylom. Potom by mali dostať šancu presvedčiť okresný úrad, že sa stal omyl a nemali v úmysle jazdiť načierno. Za každý jeden deň jazdy načierno hrozí pokuta aj po 300 eur. Pritom systém hlási niekedy aj 7-tisíc čiernych pasažierov denne.

O tom, že zákony a systém sú nesprávne nastavené, a nielen preto, že nemyslia na ľudský faktor, svedčí aj to, že štát si od februára, odkedy systém naplno funguje, netrúfol alebo technicky nebol schopný posielať čiernym pasažierom pokuty.

Minister dopravy Roman Brecely (Sieť) preto sľubuje, že urýchlene nájde riešenie, ktoré bude pre všetkých spravodlivé. Ráta sa teda s tým, že neomilostí od pokút napríklad tých, čo vedome a bez dôvodu vyrazili na diaľnicu bez známky.

Bolo to už v podmienkach

Kde je spravodlivosť pre tých, ktorí chaos spôsobili? Spýtali sme sa, či už Národná diaľničná spoločnosť (NDS) za niečo pokutovala SkyToll, ktorý systém prevádzkuje. Odpovedi sa však vyhla.

Pochválila sa, že pri tendri definovala všetky potrebné funkcionality pre „korektné a efektívne fungovanie systému“.

SkyToll dal do systému presne to, čo si od neho NDS objednala. Do súťažných podmienok zadala napríklad aj to, že napraviť chybu pri kúpe e-známky je v zásade možné iba pre tých, ktorí preregistrovávajú auto alebo menia krajinu jeho registrácie.

„Nie je to technický problém. Ide o nastavenie pravidiel, ktoré definovali tendrové podmienky,“ tvrdí hovorca SkyTollu Anton Bódis.

Kto je za to zodpovedný?

Potrestá ministerstvo dopravy ľudí, ktorí chystali pre e-známky legislatívu a opísali, ako má systém elektronických známok fungovať? A koho, ak Ján Počiatek už nie je minister dopravy a vo funkcii už nie je ani vtedajší šéf NDS Milan Gajdoš?

Na ministerstve zatiaľ zisťujú, čo všetko treba napraviť. „Vyriešenie všetkých otázok súvisiacich s e-známkami je pre rezort dopravy i nové vedenie NDS manažérskou prioritou,“ povedala Brecelyho hovorkyňa Karolína Ducká. Debatuje sa aj o istej forme generálneho pardonu. Niečo také navrhuje opozičná SaS.

Ministerstvo dopravy sa podľa doterajších vyjadrení prikláňa aj na stranu diaľničiarov. Obhajuje ich tým, že pokuty za chýbajúce e-známky vôbec nemajú na starosti, to vraj okresné úrady.

Tým však chýbajú podklady od diaľničiarov, ktorí podľa zákona spolupracujú pri dôkaznom materiáli o čiernych pasažieroch. NDS má pritom na starosti kamery na cestách a hľadanie neplatičov. SkyToll len predáva známky, vedie evidenciu platiteľov a dáva ju NDS.

„Vyzývame ministerstvo dopravy, aby zverejnilo informáciu, či je systém automatickej kontroly diaľničných známok schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov a následne podklady pre pokuty, prípadne prečo systém nie je funkčný,“ odkázal Brecelymu Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Už má skúsenosti s nefunkčným mýtom

Nastolenie spravodlivého e-systému na diaľniciach, aj keď to ministerstvo zatiaľ nehovorí, môže znamenať okrem zmeny zákonov aj zmenu objednávky od SkyTollu. Podľa toho, o čo by išlo, mohol by si za to teoreticky pýtať aj peniaze navyše.

Brecely doposiaľ hovorí o zmenách v kontrole čiernych jazdcov, ktorú majú na starosti diaľničiari.

SkyToll nie je v takejto situácii po prvý raz. V roku 2010 spustila firma elektronické mýto. Keď sa na hraniciach vytvorili kolóny a kamionisti protestovali proti systému, ktorý účtoval takpovediac nadivoko, začali sa vychytávať chyby, ktoré vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny nazýval detskými.

Podmienky podnikania v mýte sa odvtedy viackrát zmenili.

Diaľničné známky

Teraz najčítanejšie