Denník N

E-známku kúpite aj dvakrát, peniaze vrátiť nechcú. Kto za to môže?

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Ak štát začne opravovať systém diaľničných nálepiek, SkyTollu pokuty veľmi nehrozia. Teoreticky môže na tom aj zarobiť a nikto nemusí byť potrestaný.

Peniaze nevrátime, môžete si za to sami. Tak znie zjednodušene častá odpoveď ľuďom, ktorí sa sťažujú na systém elektronických diaľničných známok.

Firma SkyToll, ktorá systém štátu dodala a bude ho ešte asi osem rokov prevádzkovať, posiela takúto odpoveď aj ľuďom, ktorí si omylom kúpili dve diaľničné nálepky na to isté auto.

 E-známky

  • Od februára funguje systém elektronických diaľničných známok.
  • Sú desaťdňové, mesačné a ročné za 10, 14 a 50 eur.
  • Šofér si ich kúpi cez internet, mobil, na pumpe alebo v automate. Zadá svoje EČV a zaplatí.
  • Kamery Národnej diaľničnej spoločnosti robia záznamy značiek áut na diaľniciach. V noci ich spárujú s registrom značiek, za ktoré je zaplatená známka. Doplatiť sa dá dodatočne, kým neprebehne spárovanie.
  • Napriek tomu deň čo deň vraj zachytáva tisíc čiernych pasažierov. Na ilustráciu, napríklad v jeden februárový deň ich bolo vyše 7-tisíc.
  • Systém predaja známok dodal SkyToll, počas ôsmich rokov má na ňom zinkasovať asi 14 miliónov eur.

Môže sa to stať jednoducho. Motorista Matúš redakcii opísal, ako sa neskoordinoval so zamestnankyňou, a kým ona kúpila 50-eurovú ročnú nálepku cez počítač, on zaplatil za auto tej istej značky na pumpe.

Overili sme si to na webe eznamka.sk, nový systém totiž sprostredkuje informácie hocikomu o akejkoľvek značke, ktorú zadá. Keď sme zadali tú od Matúša, objavila sa informácia, že jeho auto môže po diaľnici jazdiť celý rok rovno aj dvojmo, má to tak zaplatené.

Na zmenu chyby je 15 minút

„Pri kupovaní druhej e-známky bol zákazník upozornený na to, že na vozidlo existuje platná ročná diaľničná známka, a bol vyzvaný na rozhodnutie, či chce naozaj známku zakúpiť,“ vysvetľuje SkyToll, prečo žiadosti o vrátenie peňazí za druhú známku na tú istú značku nevyhovel.

Navyše od momentu, keď druhú nálepku kúpil, uplynula dlhšia lehota, než umožňujú na opravu všeobecné obchodné podmienky, píše SkyToll. V nich sa píše, že len ten, kto si chybu uvedomí do 15 minút, môže údaje v databáze zmeniť. Inak je za ne zodpovedný šofér.

V inej situácii bol Robert, ktorý 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Diaľničné známky

Teraz najčítanejšie