Denník N

Kotleba obišiel pri kampani zákon, pokuty však hrozia jeho darcom

Marian Kotleba. Foto N – Tomáš Benedikovič
Marian Kotleba. Foto N – Tomáš Benedikovič

Kotlebova ĽSNS obišla transparentný účet. Tvrdí, že jej parlamentná kampaň stála 50-tisíc eur a že platili darcovia. Tí by tak mali mať vlastné transparentné účty.

Odmietli špinavé praktiky demokratickej politiky. Strana Mariana Kotlebu ĽSNS si však našla vlastné.

V predvolebnej kampani zakryla svoje peniaze a obišla zákon, ktorý mal stranu viac otvoriť ľuďom a verejnej kontrole.

Povinný transparentný účet takmer úplne odignorovali, svieti na ňom iba polep áut za tisíc eur. Kampaň pritom ĽSNS mala, jej ľudia chodili po kultúrnych domoch a mali aj rôzne vizuály a bilbordy.

Kotlebova strana tvrdí, že ich kampaň stála niečo vyše 50-tisíc eur. Na tie sa vraj poskladali darcovia.

Pokuta hrozí darcom

Poslanec ĽSNS Milan Uhrík vraví, že zoznam darcov zverejnia v záverečnej správe.

Vyzerá to tak, že strana si vymyslela spôsob, ako obísť transparentný účet. Zodpovednosť však hodí na svojich darcov. Ak totiž darcovia podporovali niektorú stranu, musia byť podľa zákona registrovaní ako tretie strany s vlastným transparentným účtom.

Uhrík vraví, že dary nešli cez účty, ale cez darcovské zmluvy ako nefinančné plnenie.

Právnička a členka volebnej komisie na kontrolu financovania kampane Eva Kováčechová hovorí, že ak darcovia transparentné účty nemali, porušili zákon. Hrozí im pokuta od tisíc do 10-tisíc eur.

„Kampaň nemôže robiť nikto iný, len kandidáti alebo tretie strany, ktoré musia byť evidované. Oni museli vykázať prostriedky cez účet.“

Uhrík: Zákon je tak nastavený

Uhrík odmieta, že by verejnosť nemala počas kampane prehľad o nákladoch na ich kampaň. „Išli sme v súlade so zákonom, keď je nastavený tak, že sa tieto veci zverejňujú až v záverečnej správe.“

Tvrdí, že im ľudia tlačili a kupovali bilbordy či banery a prenajímali sály. „Nechceli sme, aby nám ľudia dávali peniaze, ktoré budeme míňať za nich.“

Právnik Transparency International Pavel Nechala hovorí, že je to zlyhanie systému ministerstva vnútra Roberta Kaliňáka, ktoré so zmenou zákona prišlo.

Kotlebov bilbord s heslom Stop imigrantom niekto čiastočne zamaľoval na heslo Top imigrant. Foto N - Tomáš Benedikovič
Kotlebov bilbord s heslom Stop imigrantom niekto čiastočne zamaľoval na heslo Top imigrant. Foto N – Tomáš Benedikovič

Bilbordy, desiatky mítingov a tlačoviny

Nechala spochybňuje aj deklarované náklady Kotlebovej kampane. „Je nepravdepodobné, že 50-tisíc eur je dostatočná suma na kampaň, keď navyše ani nevieme, ako prebiehala.“

Kotleba bol mimoriadne aktívny s mítingami, od konca januára ich mal aspoň dvadsať v kultúrnych domoch, v reštauráciách, v Bratislave bol v hoteli. V kampani mal aj tlačoviny a desiatky bilbordov.

Ako župan využil aj župné noviny, nemohol ich však platiť z verejných peňazí, to mu župní poslanci stopli. Noviny aj tak vyšli, vo februárovom čísle informoval, že len vďaka sympatizantom strany a primátorovi Rimavskej Soboty.

ĽSNS to zúradovala tak, že vydanie oficiálne darovala župe – 150-tisíc výtlačkov v hodnote 7 284 eur. V novinách Kotleba vychválil šetrenie v župe a skritizoval oponentov, mimovládky či eurofondy, ktoré podľa neho idú na terorizmus, imigrantov či kultúrnu dekadenciu.

 

Kotlebovej strane sa veľmi o financovaní kampane hovoriť nechce. Detaily sľúbila poslať ešte pred mesiacom, no ani teraz nechcela povedať, kto sú darcovia a či peniaze išli cez transparentné účty.  „Cez Denník N,“ odpovedá Kotleba, ako financovali kampaň.

Transparentný účet obchádzali aj iné strany, zasa tak, že veľký balík peňazí poslali priamo reklamnej agentúre a na transparentnom účte sa objavila iba táto veľká transakcia. Nikto však nevidel detaily, ako presne peniaze minuli.

Takto postupoval napríklad Smer, ktorý pritom zmenu zákona presadil.

Marian Kotleba

Slovensko

Teraz najčítanejšie