Denník N

Slovenskí konzervatívci proti homosexuálom neuspeli, píšu vo svete

Aliancia za rodinu sa splietla, pletú sa aj zavedení politici. Foto N – Tomáš Benedikovič
Aliancia za rodinu sa splietla, pletú sa aj zavedení politici. Foto N – Tomáš Benedikovič

Britský The Guardian informoval, že kampaň Aliancie za rodinu bola súčasťou tlaku konzervatívcov z východoeurópskych krajín. Pozrite si, ako o referende informovali svetové médiá.

BBC napísala, že referendum bolo neúspešné pre nízku účasť. Televízia pripomenula, že na dominantne katolíckom Slovensku nie sú manželstvá gejov povolené, napriek tomu sa konzervatívci obávajú, že tento stav „podkopáva liberálna politika, ktorá sa šíri na východ zo západnej Európy“.

Al Džazíra v materiáli zostavenom z agentúrnych správ cituje predstaviteľa organizátorov referenda Antona Chromíka, ktorý výsledok referenda považuje za dobrý základ ďalších aktivít, aj Romanu Schlesinger z LGBT komunity, ktorá si zase myslí, že vláda teraz začne pracovať na tom, aby sa umožnilo registrované partnerstvo pre homosexuálne páry. Panarabská televízia upozorňuje, že postoj k právam gejov je vo východných krajinách EÚ konzervatívnejší ako v západných.

Britský The Guardian vysvetlil svojim čitateľom, že kampaň Aliancie za rodinu bola „súčasťou tlaku konzervatívcov z východoeurópskych krajín, vrátane Maďarska a Chorvátska, proti podľa nich príliš liberálnej politike rozširujúcej sa na východ“. Noviny upozornili, že liberálne elity, aktivisti za práva gejov a časť médií odporučili voličom, aby na referendum neišli, čo napokon zafungovalo.

Aj Wall Street Journal pripomína, že slovenské hlasovanie proti homosexuálom prišlo po úspešnom referende v Chorvátsku. „Rozdielne výsledky odrážajú kultúrne rozdiely a názory na práva homosexuálov v Európe. Niektorí ľudia najmä v postkomunistických krajinách Únie, ako Maďarsko a Poľsko, sú proti tomu, čo považujú za nadmerne liberálne postupy (ako legalizácia spolužitia homosexuálnych párov alebo adopcia detí).“ Wall Street Journal upozorňuje, že ostatné krajiny Únie vrátane napríklad Českej republiky a Rakúska sú v tomto liberálnejšie.

Noviny píšu, že na Slovensku teraz nie je možné uzavrieť registrované partnerstvo. Hoci u nás nie je zakázané vychovávanie detí homosexuálmi, jednotlivci a teda aj homosexuáli sú podľa WSJ pri adopciách v horšom postavení.

Viaceré zahraničné médiá vrátane Wall Street Journal ilustrujú príbeh slovenských gejov cez dvojicu Libor Marko a Dušan Veselovský, ktorých odfotila agentúra Reuters.


Le Monde informoval o krachu referenda. Citoval prezidenta Andreja Kisku, ktorý hovoril o smútku a sklamaní z toho, čo referendum prinieslo Slovensku.

Výrazne sa pri interpretovaní výsledkov referenda sekol server MF Dnes idnes.cz. Na Slovensku by vyhrali homofóbovia, k urnám ich však prišlo málo, hlásal v noci titulok servera. Dnes už zverejnili opatrnejší text, ktorý opisuje, že referendum je neplatné.

Lidové noviny zdôraznili, že tí, čo na referndum prišli, sa zastali tradičnej rodiny. Pripomenuli, že kampaň pred referendom bola vyhrotená a že všetky referendá okrem toho o vstupe do EÚ boli na Slovensku neplatné pre slabú účasť.

Spravodajská ČT 24 tiež spomenula komentáre v slovenských médiách a všimla si, že účasť na referende bola ešte nižšia, ako predpokladali prieskumy verejnej mienky.

[poll id=“38″]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Svet

Teraz najčítanejšie