Denník N

Sieť otvára debatu o čudnej Počiatkovej križovatke, Auxt ju pred voľbami kritizoval

Robert Auxt, vľavo, pred voľbami na tlačovej konferencii kritizoval náhle zmeny na križovatke Triblavina. Teraz ako dočasne poverený vedie Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá sa o zmeny na križovatke postarala. Foto – Sieť
Robert Auxt, vľavo, pred voľbami na tlačovej konferencii kritizoval náhle zmeny na križovatke Triblavina. Teraz ako dočasne poverený vedie Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá sa o zmeny na križovatke postarala. Foto – Sieť

Rýchla zmena, ktorá mohla načierno zvýhodniť jedného developera pred inými, nakoniec nemusí platiť. Otázka je, čo urobí minister dopravy Brecely.

Keď končil vo svojom kresle minister dopravy Ján Počiatek (Smer), začala meniť podobu dôležitá križovatka Triblavina. Je súčasťou budúcej rozšírenej D1 medzi Trnavou a Bratislavou, na ktorú už dlho čakajú šoféri.

Pôvodne túto križovatku v úseku medzi Bernolákovom a Chorvátskym Grobom autori naprojektovali ako plnohodnotný šesťpruh, ktorý sa medzi Bratislavou a Trnavou dávno pripravuje. Popri širšej križovatke mali viesť súbežne pruhy na obsluhu priľahlého územia, takzvané kolektory, ktoré umožňujú rýchlo a vo viacerých bodoch napojiť sa na križovatku.

Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS
Zdroj: cas.sk, mah, anc, vizuál NDS

Križovatka bola už rozostavaná, keď prišla od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zmena. Kolektory už nebudú a križovatka bude mať viac, teda osem pruhov.

Cesty z nej do okolitého územia by však mali byť oproti pôvodným plánom zúžené.

Takto chcú prekresliť križovatku zvanú Triblavinu. Má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk
Takto chcú prekresliť križovatku Triblavina, ktorá má ústiť do Bernolákova a Chorvátskeho Grobu. Zdroj: enviro.gov.sk

Obyvatelia priľahlých obcí začali spisovať petície, pretože sa obávali, že sa na D1, aj keď širšej, ale bez kolektorov, len tak nenapoja. Tiež sa boja toho, že v Bernolákove budú autá stáť v zápche.

NDS však doteraz ďalej presadzovala svoju predstavu. No  môže sa to zmeniť.

Niečo naznačil pred voľbami

„Urobíme všetko pre to, aby bez ohľadu na to, kde kto je, mal každý svoje územie obslúžené,“ povedal pre Denník N o Triblavine Robert Auxt (Sieť), ktorý je dočasne poverený šéfovať NDS.

Auxtove slová zrejme nebudú iba upokojujúca formulka. Naznačujú to jeho vyjadrenia spred niekoľkých týždňov, keď poukazoval na možné chybné rozhodnutia vtedajšieho vedenia ministerstva a NDS.

„Pre dopravnú situáciu v Bratislave je mimoriadne dôležité, aby príchod áut z diaľnice D1 bol plynulý a bez prekážok. Bohužiaľ, kvôli procesným krokom, vykonávaným ministerstvom dopravy a NDS, to tak v budúcnosti byť nemusí,“ hovoril Auxt pred voľbami.

Pred voľbami sa Auxt pod jednu petíciu sám podpísal. Z pozície nového šéfa NDS už stihol s jej iniciátormi aj rokovať.

Nervózny z toho môže byť najmä jeden developer: Starland. Po oboch stranách D1 má totiž zakreslený logistický park a obytný komplex.

Na križovatku sa teda napája v zásade priamo. Čím skôr bude širšia, tým lepšie preň a ak na ňu budú mať ostatní developeri ťažší prístup, Starland bude vo výhode.

Starland nehovorí, kto je jeho majiteľom, špekulovalo sa o J&T.

Ocitnú sa v konflikte?

Sieť sa môže vďaka Triblavine ľahko dostať do konfliktu s koaličným partnerom, stranou Smerom, ktorá zmenenú križovatku pretláčala. Na zmenách trval Smer tak veľmi, že išiel proti platnému územnému plánu.

Auxt preto pred voľbami hovoril aj o čiernej stavbe. Rozhodujúce bude, ako sa k tomu všetkému postaví jeho šéf, minister dopravy Roman Brecely.

Tak ako bolo pôvodné štedré riešenie rozšírenej D1 nastavené, vychádzala celá investícia aj na miliardu eur. Otázne je, podľa akých parametrov sa dnes už ročná stavba stavia. V apríli budúceho roku má byť hotová.

Rozšírenie D1

Teraz najčítanejšie