Denník N

V Prešove nevedia za 4 roky postaviť 4-kilometrový obchvat, zápchy sú tam ako v Bratislave

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Superlacná firma odišla zo stavby, štátu sa predĺžil superrýchly náhradný tender, pôvodná firma rieši dlhy podľa vzoru Váhostav a mesto Prešov vyhlásilo mimoriadnu situáciu.

Odviezť ráno deti do školy a nestratiť pritom v zápchach skoro hodinu? Už dávno to nie je len bratislavský problém, podobná situácia je už aj v takmer stotisícovom Prešove.

Mesto oficiálne priznáva, že mestská doprava niekedy mešká aj sto minút. Čitateľ z Prešova, Ján, zasa rozpráva o tom, ako mu 10-kilometrový úsek prešovskými cestami k výpadovke na Košice trvalo prejsť 50 minút. Vysvetľuje, že najhoršie to býva v pondelok. „Vtedy pustia kamióny z Poľska a doprava v Prešove kolabuje. To je jedno z akého smeru,“ opisuje Prešovčan.

Šanca, žeby sa to tento rok zmenilo, je nízka hoci v Prešove stavajú miniatúrny obchvat už od roku 2012.

Cesta je rozkopaná a nestavia sa

Slovenská správa ciest na štvorkilometrovú cestu nachystala 32 miliónov eur s DPH. Najviac mal pomôcť nadjazd, ktorý by triedil tranzitujúcich od návštevníkov mesta.

Združenie okolo firmy Hant malo byť podľa pôvodných plánov cestárov so stavbou hotové už v lete minulého roka, no je už takmer isté, že napokon sa nepodarí dosiahnuť ani rýchlosť stavby jeden kilometer za jeden rok.

Pre porovnanie, desať kilometrov cesty Pstruša – Kriváň v regióne Zvolena, ktorá ma vyššie parametre ako prešovský miniobchvat, postavil štát za dva roky.

Miniobchvat Prešova

  • Konzorcium firmy Hant BA DS a španielskej Anik podpísali zmluvu na menší obchvat Prešova v máji roku 2012.
  • Ide o stavbu nového cestného úseku v dĺžke 2,192 km, rekonštrukciu existujúcich ciest v dĺžke 1,6 km a úpravu a výstavbu 8 mostov a 3 križovatiek na juhozápadnom okraji Prešova.
  • Víťaz vzišiel z tendra, do ktorého sa hlásilo 9 záujemcov.
  • Konzorcium vedené Hantom bolo s cenou 26,7 milióna eur bez DPH najlacnejšie.
  • Slovenská správa ciest, pod ktorú spadajú cesty prvej triedy, podľa odhadov v tendri očakávala, že práce môžu vyjsť aj na vyše 47 miliónov eur bez DPH.

Prešovčanov stojacich v zápche neupokojuje ani pohľad na stavbárov, ktorí by už mali finišovať s robotou na obchvate. Od marca minulého roku totiž na stavbe nikto nie je.

Štát z toho vinil Hant. Firmu podozrieval, že má problémy s platením dodávateľom a nedá sa na ňu spoľahnúť.

Koncom minulého roka preto Hant zo stavby vyprevadili a pridali symbolickú pokutu 10-tisíc eur.

Nový tender vyhral podľa kuloárnych informácií Doprastav, no aj tak sa nič nedeje.

Prečo sa ešte nestavia

Cestári chceli mať pred podpisom zmluvy s víťazom novej súťaže istotu, že v tendri neporušili zákon a vyžiadali si preto stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie. Doprastav totiž vybrali v superrýchlom a neverejnom tendri, v ktorom napriamo oslovili niekoľko firiem.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie