Ministerstvá dostanú jednotné logá, motýľa pre svet nahradí „dobrý nápad“

Základ jednotných logotypov štátnej správy tvorí štátny znak a trikolóra. Štát predstavuje aj novú značku Slovenska – podnikať, cestovať či investovať u nás má byť podľa sloganu „dobrý nápad“.
Na začiatku bola práca grafického dizajnéra Juraja Blaška. Navrhol v nej, aby ministerstvá a štátne úrady skončili s používaním vlastných log a dizajn manuálov, ktoré navyše pravidelne obmieňali, a zaviedla sa jednotná vizualita pre celú štátnu správu.
Už roky to tak majú v Holandsku či v Nemecku a prínos takejto zmeny by bol dvojaký: ministerstvá by pôsobili jednotne, a navyše by sa zamedzilo tendrom na predražené dizajn manuály, ktorých bolo v minulosti neúrekom. Stačí spomenúť štyri logá operačných programov, ktoré za prvej vlády Roberta Fica objednal v nástenkovom tendri minister SNS Marian Janušek od firmy Zamedia za 282-tisíc eur.
Nasledovala debata medzi odborníkmi a ministerstvom zahraničných vecí, ktoré má túto vec na starosti, jeden nepodarený tender, až sa nakoniec jednotný vizuálny štýl štátnej správy našiel. Ministerstvo ho tento týždeň predstavuje aj verejnosti.

Štátny znak a trikolóra
Autorom víťazného návrhu na zjednotenie logotypov v štátnej správe je reklamná agentúra Creative Department Simony Bubánovej, ktorá ho dodá v rámci väčšieho tendra na takzvanú značku Slovenska. Na prvý pohľad sú nové logá oveľa konzervatívnejšie ako pôvodná Blaškova práca.
Základ tvorí slovenský štátny znak a trikolóra, písmo pochádza od svetoznámeho slovenského typografa Petra Biľaka. Hovorca ministerstva Peter Stano vysvetľuje, že zakomponovať do loga štátny znak bola podmienka. „Zodpovedalo to výsledkom prieskumu verejnej mienky, ktorý pre ministerstvo robila v januári 2015 agentúra Focus,“ povedal Stano.
„V rámci týchto výsledkov 84 percent respondentov súhlasilo s tým, aby sa pri vizuálnej prezentácii Slovenska využili farby našej trikolóry, a 81 percent respondentov súhlasilo s tým, aby sa pri vizuálnej prezentácii Slovenska využil štátny znak.“

Nová vizualita bude povinná pre všetky ministerstvá, schválila to už aj vláda. Zavádzať by ich mali postupne počas tohto roka, úradníci napríklad už dostali pokyny, aby pri nakupovaní hlavičkových papierov či vizitiek rátali s tým, že budú prechádzať na nové logá.
„Nepovinná je implementácia pre ostatné ústredné orgány štátnej správy, orgány štátnej správy, miestne orgány štátnej správy a samosprávy,“ povedal Stano.
Ministerstvo sa totiž stretlo s tým, že napríklad hasiči u nás používajú logá, ktoré vychádzajú z historických erbov hasičských obcí ešte z čias monarchie. Ministerstvo však dodáva, že aj úrady, pre ktoré nová vizualita nebude povinná, o jej zavedení uvažujú. Týka sa to napríklad bratislavskej župy.

Slowakische Bundesregierung?
Niektorým odborníkom nová vizualita štátnej správy až príliš pripomína dizajn, ktorý už roky používajú ministerstvá a štátne úrady v Nemecku. Tam ho začali zavádzať už v roku 1999, teda pred sedemnástimi rokmi. Nemecký príklad vo svojej práci spomínal aj Juraj Blaško.
Palo Bálik, vedúci typografického laboratória na Vysokej škole výtvarných umení, si dokonca myslí, že ministerstvo riskuje medzinárodnú blamáž. „Slovenská verzia nedosahuje kvality originálu,“ hovorí. „Osobne si neviem predstaviť, že by sa mohol tento systém označovania štátnej správy uviesť do praxe. Ak už nie z estetických, tak určite z etických dôvodov.“
Podobný názor má aj samotný Juraj Blaško. „Nemci môžu mať oprávnený pocit, že ide o nepodarený plagiát,“ myslí si. „Bohužiaľ, slovenský návrh iba prebral, či už vedome, alebo nevedome, nemecký princíp, a nijako ďalej ho nezlepšil a neposunul ďalej. Skôr naopak, je to horšie.“
Blaško upozorňuje, že pri logu ministerstva to nie je také zreteľné, lebo trikolóra je vo vodorovnej polohe, ale už pri logotype druhej úrovne ostatných štátnych orgánov je podoba celkom viditeľná.


Koniec malej veľkej krajiny – „dobrý nápad“
Mladý dizajnér Jakub Ptačin hovorí, že akýkoľvek pokus o zjednotenie vizuálnej komunikácie ministerstiev sa dá považovať automaticky za plus. Má však aj výhrady, manuál by napríklad pripravil v on-line forme, a nie v pdf. „Na prvý pohľad mi to pripadá málo ambiciózne a v niektorých aplikáciách nie veľmi podarené. Ale hneď aj s dôvetkom, že si uvedomujem všetky tie legislatívne prekážky, s ktorými sa autori museli pri tvorbe vyrovnať.“
Agentúra Creative Department vyhrala v konkurencii ďalších dvoch pomerne známych reklamných agentúr, Mark BBDO a Effectivity. Zadaním tendra nebolo len vypracovanie jednotnej vizuality štátnej správy, ale aj širšieho konceptu takzvanej značky Slovenska – loga, sloganu a príbehu, ktorým sa má Slovensko prezentovať navonok.
Creative Department uspela s konceptom, ktorý zastrešuje slogan „dobrý nápad“. Nahradí známeho motýľa a slogan „malá veľká krajina“, ktorý sa využíval len pre oblasť turizmu.

Dobrý nápad má prezentovať Slovensko v modernejšom duchu a má sa používať aj na veľtrhoch či pri lákaní investorov. Koncept vybrala porota, kde okrem ľudí z ministerstva sedeli aj akademický maliar a rektor Vysokej školy výtvarných umení Stanislav Stankoci či podnikateľ Michal Meško z Martinusu.
„Slogan malá veľká krajina bol určený len pre oblasť turizmu, nebol výsledkom takého širokého, dlhodobého, systematického a celospoločenského úsilia, aj v tom je zásadný rozdiel v porovnaní s novým sloganom,“ vraví hovorca ministerstva Stano.

Zaujímavé je, že aj mnohí porotcovia hodnotili jednotné logá ministerstiev od Creative Department ako málo kreatívne. Prevažoval názor, že ide o štandard bez originálnejšieho nápadu.
„Využiteľnosť je OK, ale mal som vyššie očakávania na celkovú úroveň aj riešenie,“ napísal do hodnotenia Meško.
Ministerstvo za tieto návrhy zaplatí agentúre 80-tisíc eur. Náklady na zmenu vizuality však majú byť vyššie, rezort ministra Lajčáka ich pre celú štátnu správu odhaduje na pol milióna. Sú v tom zarátané napríklad peniaze na výmenu informačných predmetov, navigačných tabúľ či polepov so starými logami za nové.


Agentúra: Museli sme byť konzervatívni
Simona Bubánová z Creative Department hovorí, že sa pri svojej práci snažili prepojiť značku Slovenska s jednotnou vizualitou štátnej správy. „Toto zjednotenie je dosiahnuté použitím spoločného písma od svetoznámeho Petra Biľaka,“ vraví. „Samozrejme, branding značky je tým odvážnejším riešením a systém log štátnej správy omnoho konzervatívnejším.“
Bubánová pripomína, že samotné zadanie súťaže obsahovalo striktné podmienky, ktoré požadovali aj použitie štátneho znaku v presnej podobe podľa zákona. „Pri požiadavke použitia sekundárneho grafického prvku priamo v logu je samozrejmou voľbou trikolóra, pretože akýkoľvek ďalší grafický prvok by nenáležite konkuroval štátnemu znaku,“ dodáva šéfka agentúry. „Pri dodržaní podmienok zadania je toto podľa nášho názoru jediné dobré riešenie.“
Kreatívny riaditeľ agentúry Wiktor Leo Burnett Štefan Andrejco vraví, že je nepochybne dobré, že sa štát do celého projektu pustil, pretože zjednotiť mnohosť znakov, tvarov a grafických prístupov bolo treba. Podľa neho sa to však zrejme podarilo až príliš. Priestor by videl v tom, ak by sa grafici vyhrali so štátnym znakom, ako to urobil v pôvodnej práci Blaško. To však neumožňovalo zadanie.
„Chýba mi tam nejaký jednoduchý vizuálny princíp, ktorý by v rámci jednotného grafického štýlu vytvoril aspoň aké-také odlíšenie medzi jednotlivými inštitúciami. To mohla byť doplnková farba k trikolóre, v nápise, štýl stvárnenia trikolóry, štýl stvárnenia slovenského znaku, čokoľvek,“ vraví Andrejco.
Adam Marčan z ďalšej veľkej agentúry MUW Saatchi & Saatchi konzervatívny prístup chápe, logá podľa neho majú hlavu a pätu. „Dizajnérovi by som vytkol len prácu s typografiou. Zvolený typ písma až tak elegantne nepôsobí. Osobne by som upustil od kapitálok a hral sa s veľkosťami a rezmi fontu.“
Máme už aj logo predsedníctva
Pred dvomi mesiacmi ministerstvo zahraničných vecí predstavilo aj logo slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Jeho autorom je 23-ročný výtvarník Jakub Dušička, študent Vysokej školy výtvarných umení. Do súťaže sa vtedy prihlásilo dvesto autorov.
Aj vtedy logo vyvolalo množstvo ohlasov v diskusných fórach a na Facebooku, odborníci však k nemu boli zmierliví. „Výsledok je dobrý, napokon, veď o tom rozhodovala odborná porota, prichodí mi troška naivné, ale máme slovenského smajlíka,“ hodnotil logo výtvarník Miroslav Cipár.
Oveľa väčšiu kritiku vtedy zožal galavečer, na ktorom ministerstvo spolu s vládnymi predstaviteľmi nové logo predstavili. Kým samotné logo s manuálom vyšlo štát na štyri a pol tisíca eur, slávnostný večer s vystúpením Čarovných ostrohov či skupiny The Pastels stál 40-násobne toľko, čiže asi 200-tisíc eur.

🗳 Predplatitelia Denníka N, pomôžte prvovoličom zorientovať sa v politike. Do 30. septembra môžu mať prístup k Denníku N zadarmo – stačí s nimi zdieľať stránku Prvevolby.sk.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.