Denník N

Nová vláda kúpi tri letecké špeciály, jeden airbus a dva fokkery

Airbus, o kúpe ktorého ministerstvo rokuje. Foto - airliners.net
Airbus, o kúpe ktorého ministerstvo rokuje. Foto – airliners.net

Dve z troch lietadiel sú k dispozícii okamžite a je pravdepodobné, že ich letka ministerstva vnútra rýchlo kúpi.

Ministerstvo vnútra bude už v najbližších týždňoch riešiť výmenu všetkých troch funkčných lietadiel, ktoré má na prepravu ústavných činiteľov. Podľa informácií Denníka N chce vymeniť dva stroje Jak-40 zo 70. a 80. rokov a TU 154M z roku 1989 za tri iné dopravné lietadlá. Dvomi z nich by mali byť 24-ročné lietadlá Fokker 100, tretím zhruba desaťročný Airbus A-319.

O nákupe iných lietadiel sa hovorí niekoľko rokov, pred voľbami nové vládne špeciály nekupovali preto, že ide o citlivú tému, keďže ide o lietadlá pre štátnych prominentov.

Celková suma za tri stroje by sa mohla vyšplhať k 50 miliónom eur. Fokkery sú výrazne lacnejšie ako airbus a obidva dohromady by mohli tvoriť len zhruba 10 percent z celkovej ceny.

Fico aj Kiska

Nákup nových lietadiel urýchlilo aj slovenské predsedníctvo v Rade EÚ, pretože by sa mali v druhej polovici roka viac využívať.

Okrem premiéra, ministrov a členov vedenia parlamentu špeciály pomerne často využíva aj prezident Andrej Kiska. Lieta ním niekedy aj na víkendy do Popradu, kde býva.

V posledných rokoch štátne lietadlá viackrát využili aj na prepravu našich občanov z krízových oblastí, na dopravu humanitárnej pomoci či pre športovcov.

Najväčší vládny tupolev mal viackrát technické problémy, napríklad v októbri 2014 sa pokazil počas cesty prezidenta Andreja Kisku do USA, pokazený bol pol roka, opravovať ho museli v Rusku.

Lietadlo spoločnosti Mjet, ktorý zrejme ministerstvo kúpi. Foto – airliners.net
Fokker 100 spoločnosti Mjet, ktorý zrejme ministerstvo kúpi. Foto – airliners.net

Nižšia spotreba a základňa v Bratislave

Minimálne dve lietadlá, ktoré si vyhliadlo ministerstvo vnútra už pred časom ako možnú náhradu za dosluhujúce ruské stroje, by mali byť k dispozícii v podstate okamžite a v zásade ich stačí premaľovať.

Vyhovujúce fokkery v salónnej úprave sú na predaj už viac ako rok a ponúka ich rakúska firma MJet. Od týchto aeroliniek by ich malo naše ministerstvo aj kúpiť. Jeden kus už dokonca niekoľko mesiacov stojí na bratislavskom letisku.

Ide o lietadlá z roku 1992 v úprave business jet, kompletnou prestavbou a generálkou prešli pred deviatimi rokmi. V tejto konfigurácii odvezú 30 pasažierov a dajú sa použiť aj na prevoz dvoch pacientov. Ich prvým majiteľom bola spoločnosť American Airlines a používali ich na bežné linky.

Výhodou lietadiel Fokker 100 v porovnaní s Jak-40 sú hlavne nižšie prevádzkové náklady.

MJet si ako jednu zo svojich základní uvádza bratislavské letisko.

Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu
Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu
Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu
Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu
Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu
Interiér budúceho špeciálu. Foto – mjet.eu

Airbus: pre 34 alebo 80 ľudí

Vyhovujúci airbus ponúkala Slovensku už pred časom talianska vláda. Išlo o prebytočný špeciál, ktorý sa dá prerobiť zo salónnej verzie napríklad aj na stroj určený na prepravu zranených.

Nakoniec to však vyzerá, že ministerstvo kúpi iný airbus – zrejme od švajčiarskych aeroliniek Comlux. Práve tento stroj by mal byť hlavným lietadlom na dlhšie trasy, kupovať ho budú zrejme až o niekoľko mesiacov.

Vyrobili ho pred desiatimi rokmi, má však nalietané len málo. Je použiteľný v dvoch základných konfiguráciách – ako špeciál s 34 miestami alebo bez salónnej časti so zhruba 80 sedadlami. Obidve konfigurácie majú byť v cene. Dohadovanie o jeho kúpe ešte nie je ukončené, kým v prípade fokkerov je už dohoda takmer istá.

Interiér špeciálku Airbus A-319. Foto – comluxaviation.com
Interiér špeciálu Airbus A-319 aeroliniek Comlux. Foto – comluxaviation.com

Lietadlá Jak-40 a TU 154M sa dajú predať za pomerne nízke ceny. Vo svete je ich na predaj veľa a aspoň aký-taký záujem je o ne v podstate len v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu.

Oficiálne predčasné

Ministerstvo vnútra zatiaľ oficiálne k nákupu nič bližšie nehovorí.

„Čo sa týka Leteckého útvaru SR, obmena leteckého parku je nevyhnutná. Súčasné tri lietadlá, ktorými letecký útvar disponuje, sú morálne zastarané a dosluhujú,“ odpísalo ministerstvo. „V tomto prípade bude musieť prísť k celospoločenskej a celopolitickej dohode. V tejto chvíli je predčasné hovoriť o bližších detailoch.“

Fokker 100 je dvojmotorové prúdové lietadlo, ktoré vyrábali v Holandsku v rokoch 1986 až 1997. V rôznych konfiguráciách môže mať až do 122 sedadiel, obvyklá konfigurácia je okolo 100 miest.

Lietadlá Fokker 100 stále využívajú napríklad Austrian Airlines.

Airbus 319 je menšou verziou z radu 320, ktorý je jedným z najbežnejších komerčných lietadiel. Takéto lietadlo ako špeciál používa napríklad Česká republika, ale aj Bulharsko, Nemecko, Taliansko, Turecko či Ukrajina.

Vládny špeciál čakajúci na príchod prezidenta a odlet do Popradu. Foto N – Tomáš Benedikovič
Vládny špeciál Jak-40 čakajúci na príchod prezidenta a odlet do Popradu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Slovensko

Teraz najčítanejšie