Denník N

Čím lietajú politici v Česku: moderným airbusom i nepohodlnými vojenskými strojmi

Letku na dopravu ústavných činiteľov prevádzkuje v Česku narozdiel od Slovenska ministerstvo obrany. Jej základňou je vojenské letisko Praha - Kbely. Hlavnú pýchu letky predstavujú dva stroje Airbus A-319. Foto - Army.cz
Letku na dopravu ústavných činiteľov prevádzkuje v Česku narozdiel od Slovenska ministerstvo obrany. Jej základňou je vojenské letisko Praha – Kbely. Hlavnú pýchu letky predstavujú dva stroje Airbus A-319. Foto – Army.cz

Ruské tupolevy vyradilo Česko už v roku 2007, nahradilo ich modernými lietadlami Airbus A-319.

Českí politici sa mohli už pri rozdelení federácie cítiť, že sú tak trochu súčasťou západu – aspoň, keď vyrazili na zahraničnú cestu. Zo spoločného majetku totiž zdedili jediné dopravné lietadlo západnej výroby, ktoré vtedy prevádzkovalo československé letectvo.

Bol ním Challenger 601-3A od kanadského výrobcu Bombardier, ktorý nakúpilo vtedy ešte federálne ministerstvo vnútra v roku 1992 primárne pre prezidenta Václava Havla. Stroj pre devätnásť cestujúcich sa stal medzi politikmi veľmi obľúbenými, napriek tomu, že im občas doprial adrenalínové zážitky.

V roku 2004 mu napríklad počas letu s vtedajším ministrom zahraničia Cyrilom Svobodom prasklo čelné sklo a musel núdzovo pristáť. O rok neskôr s ním zase nedoletel prezident Václav Klaus na pohreb pápeža Jána Pavla II.
Challenger však po sérii drahých opráv lieta stále, a Česi s jeho službami počítajú aspoň do roku 2021.

Challenger 601-3A
Challenger 601-3A pojme devätnásť cestujúcich, lieta cestovnou rýchlosťou 819 km/h. Foto – Army.cz

Najväčšou pýchou českej vládnej letky sú dnes dve lietadlá Airbus A-319, ktoré tamojšia vláda získala v roku 2006 – po tom, ako sa rozhodla vyradiť ruské tupolevy, ktoré si podobne ako slovenská vláda zaobstarala z deblokácií ruského dlho.

České airbusy majú módny strieborný náter. Oba modely sú vybavené VIP salónikom a desiatkami miest pre „radových“ cestujúcich. Prvý airbus má priestornejšie sedačky s kapacitou 44 osôb.

Airbus A-319
Airbus A-319 dosahuje cestovnú rýchlosť 840 až  870 kilometrov za hodinu, jeden stroj má kapacitu 44 cestujúcich, druhý 100 cestujúcich. Foto – Army.cz

Druhý má sedačky len v štandarde economy class a odvezie 100 pasažierov, nezriedka ho využívajú na dopravu vojakov do misií. Tento stroj je možné jednoducho upraviť aj na verziu na prepravu ranených – uvezie štyri lôžka pre ľahko ranených a dve pre ťažko ranených.

České ministerstvo obrany pred časom zvažovalo, že prikúpi ešte tretí airbus. Jeho odhadovaná cena však vychádza na zhruba 85 miliónov eur, preto sa dnes prikláňa skôr k nákupu menšieho stroja, na spôsob spomínaného kanadského Challengeru.

Nové lietadlo by malo byť náhradou za dva dopravné stroje sovietskej výroby Jak-40 zdedené ešte z federálneho majetku, ktorým končí životnosť za dva roky.

airbus-a-319-cj-19_2
airbus-a-319-cj-24_2
Interiér airbusu. Foto – army.cz

Menšou kuriozitou medzi strojmi dopravujúcimi ústavných činiteľov sú štyri vojenské lietadlá Casa C-295M španielskej výroby. Príliš veľkej obľube sa však netešia, sú pomalšie, majú nízke stropy a neposkytujú žiadny komfort – svojím interiérom sú totiž prispôsobené na prepravu vojakov či vojenského materiálu.

Niekoľkokrát už prepravovali napríklad aj vzácne exempláre Koňa Przewalského, ktoré šľachtí pražská ZOO.

dsc_12
Španielske lietadlo Casa C-295M uvezie buď 66 cestujúcich, alebo 46 výsadkárov s plnou výzbrojou alebo 24 lehátok so zranenými. Lietajú maximálnou rýchlosťou 576 km/h. Foto – Army.cz

Lietadlami Casa politici lietajú len občas na menej významné cesty, a to buď, keď nie je k dispozícii iný stroj alebo keď chcú ukázať, že šetria peniaze daňových poplatníkoch. Lietadlá Casa sú vrtuľové a narozdiel od prúdových strojov majú výrazne nižšiu spotrebu.

casa002
Casa upravená na prepravu vojakov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet

Teraz najčítanejšie