Čím lietajú politici v Česku: moderným airbusom i nepohodlnými vojenskými strojmi
Ruské tupolevy vyradilo Česko už v roku 2007, nahradilo ich modernými lietadlami Airbus A-319.
Českí politici sa mohli už pri rozdelení federácie cítiť, že sú tak trochu súčasťou západu – aspoň, keď vyrazili na zahraničnú cestu. Zo spoločného majetku totiž zdedili jediné dopravné lietadlo západnej výroby, ktoré vtedy prevádzkovalo československé letectvo.
Bol ním Challenger 601-3A od kanadského výrobcu Bombardier, ktorý nakúpilo vtedy ešte federálne ministerstvo vnútra v roku 1992 primárne pre prezidenta Václava Havla. Stroj pre devätnásť cestujúcich sa stal medzi politikmi veľmi obľúbenými, napriek tomu, že im občas doprial adrenalínové zážitky.
V roku 2004 mu napríklad počas letu s vtedajším ministrom zahraničia Cyrilom Svobodom prasklo čelné sklo a musel núdzovo pristáť. O rok neskôr s ním zase nedoletel prezident Václav Klaus na pohreb pápeža Jána Pavla II.
Challenger však po sérii drahých opráv lieta stále, a Česi s jeho službami počítajú aspoň do roku 2021.
Najväčšou pýchou českej vládnej letky sú dnes dve lietadlá Airbus A-319, ktoré tamojšia vláda získala v roku 2006 – po tom, ako sa rozhodla vyradiť ruské tupolevy, ktoré si podobne ako slovenská vláda zaobstarala z deblokácií ruského dlho.
České airbusy majú módny strieborný náter. Oba modely sú vybavené VIP salónikom a desiatkami miest pre „radových“ cestujúcich. Prvý airbus má priestornejšie sedačky s kapacitou 44 osôb.
Druhý má sedačky len v štandarde economy class a odvezie 100 pasažierov, nezriedka ho využívajú na dopravu vojakov do misií. Tento stroj je možné jednoducho upraviť aj na verziu na prepravu ranených – uvezie štyri lôžka pre ľahko ranených a dve pre ťažko ranených.
České ministerstvo obrany pred časom zvažovalo, že prikúpi ešte tretí airbus. Jeho odhadovaná cena však vychádza na zhruba 85 miliónov eur, preto sa dnes prikláňa skôr k nákupu menšieho stroja, na spôsob spomínaného kanadského Challengeru.
Nové lietadlo by malo byť náhradou za dva dopravné stroje sovietskej výroby Jak-40 zdedené ešte z federálneho majetku, ktorým končí životnosť za dva roky.
Menšou kuriozitou medzi strojmi dopravujúcimi ústavných činiteľov sú štyri vojenské lietadlá Casa C-295M španielskej výroby. Príliš veľkej obľube sa však netešia, sú pomalšie, majú nízke stropy a neposkytujú žiadny komfort – svojím interiérom sú totiž prispôsobené na prepravu vojakov či vojenského materiálu.
Niekoľkokrát už prepravovali napríklad aj vzácne exempláre Koňa Przewalského, ktoré šľachtí pražská ZOO.
Lietadlami Casa politici lietajú len občas na menej významné cesty, a to buď, keď nie je k dispozícii iný stroj alebo keď chcú ukázať, že šetria peniaze daňových poplatníkoch. Lietadlá Casa sú vrtuľové a narozdiel od prúdových strojov majú výrazne nižšiu spotrebu.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].